Skogsnyheter

Träd orsakade dödsolycka i park.

19 inlägg 7658 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Träd orsakade dödsolycka i park.

Skogshuggarn  
#91155 Har dom ingen "parkförvaltning" på de här ställena som sågar ner sjuka/döda träd?,,,,, :surp:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7092307.ab



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Träd orsakade dödsolycka i park.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91161 Jo, men det var lämnat för fri utveckling.

Avatar Fallback

Re: Träd orsakade dödsolycka i park.

zeetorg  
#91163 Väldigt tragisk händelse.
Undrar om den kommer med i olycksstatistiken i skogen...

Användarvisningsbild

Re: Träd orsakade dödsolycka i park.

Skogshuggarn  
#91168 Bra fråga, Zeetorg,,,,

Man kan iaf inte ha gjort någon ordentlig riskanalys, om man lämnar rotstående/döda träd i en park med 600 000 besökare/år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träd orsakade dödsolycka i park.

Christer j  
#91172 Det blåste ganska ordentligt den aktuella dagen.Ingen bra dag att vara i skog med ruttna träd.

Användarvisningsbild

Re: Träd orsakade dödsolycka i park.

totte  
#91183
Mangan skrev:Jo, men det var lämnat för fri utveckling.


Tycker nog att även om det är så så måste man kolla upp den ur säkerhetssypunkt, och i varje fall fälla omkull sånt som är på gång att falla åtminstone inom säkerhetsavstånd från gångvägarna. Lär ju inte ändra mycket på det biologiska att man fäller sånt som ändå skall ramla snart.

Användarvisningsbild

Re: Träd orsakade dödsolycka i park.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91191
totte skrev:
Mangan skrev:Jo, men det var lämnat för fri utveckling.


Tycker nog att även om det är så så måste man kolla upp den ur säkerhetssypunkt, och i varje fall fälla omkull sånt som är på gång att falla åtminstone inom säkerhetsavstånd från gångvägarna. Lär ju inte ändra mycket på det biologiska att man fäller sånt som ändå skall ramla snart.


Ja, man kan ju undra kring detta, jag har lämnat en zon om ca 20m 300 meter lång efter en bäck, till fri utveckling. Där står träd som snart inte står alls längre. Om nån fågelskådare,bärplockare, vargspårare eller slikt går förbi och ett av mina träd ramlar ner i huvudet på dom, kan jag bli skadeståndsskyldig då? Man blir ju det om nån klättrar upp i älgtornet och en av pinnarna går av på stegen och den oinbjudne slår sig. Alldeles oavsett om man har "skyltar" uppe. :???:

Användarvisningsbild

Re: Träd orsakade dödsolycka i park.

totte  
#91211 Tror inte du kan bli skadeståndskyldig för fallande träd i skogsmark, den beträder man på egen risk vad jag vet. Däremot är väl läget ett helt annat i en park som Botaniska, där hela syftet är att visa upp anläggningen för besökare.

Avatar Fallback

Re: Träd orsakade dödsolycka i park.

drängafan  
#91213 Nu har väll "miljömupparna" nåt å tänka på inte fan är det något kul med döda trä specielt inte i en stor park!!
Men jag har slutat förundras för längesen här om kring finns ett par stora naturesarvat som skulle lämnas orörda efter Gudrun där härjade barkborren fritt nu är det bara en stor hög med döda träd va fan är det som är för bra med det?
Å om nu gud förbjuder de rödgröna vinner valet vill de "kidnappa" ännu mer produktiv skogsmark till sånna här stolleprov. Måtte det gå vägen så de inte kommer till makten!!

Användarvisningsbild

Re: Träd orsakade dödsolycka i park.

Skogshuggarn  
#91215
totte skrev:
Mangan skrev:Jo, men det var lämnat för fri utveckling.


Tycker nog att även om det är så så måste man kolla upp den ur säkerhetssypunkt, och i varje fall fälla omkull sånt som är på gång att falla åtminstone inom säkerhetsavstånd från gångvägarna. Lär ju inte ändra mycket på det biologiska att man fäller sånt som ändå skall ramla snart.


Jag är ingen "riskanalytiker", men sunt bondförnuft säger ju att man kan förvänta sig ev för personskador om döda träd kvarlämnas i en park som har drygt 9 besökare per hektar och dag - året runt.
Att såga ner träden till "lågor" är alltså något som även jag hade anammat under dylika förhållanden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träd orsakade dödsolycka i park.

Skogshuggarn  
#91218
Uvskogen skrev: kan jag bli skadeståndsskyldig då? Man blir ju det om nån klättrar upp i älgtornet och en av pinnarna går av på stegen och den oinbjudne slår sig. Alldeles oavsett om man har "skyltar" uppe. :???:


En intressant fråga, Uvskogen!,,,, jag har alltid trott att skyltning "BETRÄDES PÅ EGEN RISK" fritagit fastighets/älgtornsägaren från allt ansvar, så vad gäller egentligen?,,,,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träd orsakade dödsolycka i park.

Skogshuggarn  
#91219
drängafan skrev:Nu har väll "miljömupparna" nåt å tänka på inte fan är det något kul med döda trä specielt inte i en stor park!!


Man kan ju helt klart fundera om inte naturvården har gått före säkerheten i nämnda fall?, och resultatet, tja,,,,det är ju bara att läsa hur det gick.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träd orsakade dödsolycka i park.

drängafan  
#91222 Ja död ved i all ära i normala kvantiteter å då fan liggandes ner på marken inte som murkna dödsfällor!! Har hört om fler exempel tex på en kyrkogård där alla blev förskräckta när ett stort träd brast inte så lustigt helt upprötet det man kan fråga sig är varför de andra fem träden som är lika dåliga inte fällts ännu då det nu är fyra fem år sen det första brast. Fördelen om nån stryker me där är väll att det inte är så långt å bära den stackarn :P

Användarvisningsbild

Re: Träd orsakade dödsolycka i park.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91229
totte skrev:Tror inte du kan bli skadeståndskyldig för fallande träd i skogsmark, den beträder man på egen risk vad jag vet. Däremot är väl läget ett helt annat i en park som Botaniska, där hela syftet är att visa upp anläggningen för besökare.

Enligt lokaltidningen så står det tydligen följande text på skyltarna till det aktuella området i parken:
" Naturparken med Visippsdalen . Området är ett naturreservat. Växtligheten ska få utveckla sig fritt. Murkna och döda träd tas inte bort utan får stå tills de faller. De skall tillbaka in i naturens kretslopp. Vistelse i reservatet sker därför, särskilt vid blåst, på egen risk"

Om man då går där när det blåser kuling ute så tar man ju onekligen vissa risker.

Användarvisningsbild

Re: Träd orsakade dödsolycka i park.

masterchief  
#91235 Jag bara väntar tills den dagen då ett vanligt naturreservat kräver liv på detta sätt.
I mina trakter står det tusentals torrgranar i reservaten :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).