Skördare

H-14

26 inlägg 7080 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: H-14

Hjelms  
#88261 Vi hade haveri 3 ggr på drev + axel nu på vårkanten på 911.4an med swingcut banden, iofs hade vi helbärande modellen
men nu har vi Eco-of på

Fast Swingcut banden var vi riktigt nöjda med innan tövädret[/quote]

De är visst både Gröna, Blå och Röda som får haveri med Eco-Track på, vi ska nog satsa på Eco-of efter andra bytet av drev + axel på 12000h, Skotaren har vi Clark band på nu efter vi haft Eco-track och clark är dom bästa banden vi någonsin kört med!

Avatar Fallback

Re: H-14

granlien  
#88269 Jeg har kjørt ca 2000t 3-tynning, 4-tynning og sluttavirkning med H-14, og var kjempe fornøyd med den. Hadde langkran, 590 og 402 aggregat. Har kjørt ergo hn200 og h73, ergo c4 h7 ergo c33 og h53, ergo c33 og h6.

590 aggregatet er det mest driftsikre aggregatet jeg har kjørt! Forutom slangebytter, så skiftet vi fargedyser og 3 o-ringer på sentralen. På basmaskinen skiftet vi 2 databokser på d5 styrsystemet. Vi hadde den 3. i serien med d5. Byttet også 4 egr ventiler. Kjørte 4200 timer på den maskinen.

Jeg syns c33 krana til ponsse er svakere enn rk140 krana. Driftsikkerheten til ponsse er jo helt elendig. Man bruker mer tid på å skifte slanger enn å hogge tømmer! Alt ryker jo på en ponsse. Men h6 aggregatet har blitt bra, men sagkassa har nå sprukket etter ca 800t. 590 aggregatet er mye mer solid, men også en del tyngre.

Hytta på rottne er mindre, men det rister mindre og det bråker MYE mindre. Basmaskina er mye tyngre og lengre enn ergo, dvs at den er mye mer behagelig i bratt terreng.

Hilsen en som vil ha en H-14 igjen!

Avatar Fallback

Re: H-14

Hjelms  
#88273 Vi har nr 1 av första serien av 590 och de bara går och går, brukar ju annars va mycke fel på dom första i serierna! Mätning och dia är ju klockren jämt va ju inga problem att få aggregatet cerifierat av VMF

Avatar Fallback

Re: H-14

ponsse beaver  
#88276 Rottne försäljarn kom med ett förslag om att hänga på ett sp561 för att slippa 2 agg. vad tror ni om det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: H-14

skogsjan695xl  
#88296
Lill Junior skrev:
Hjelms skrev:Och ta inga Eco-Track band utan Eco-Of annars kommer du problem med att de packar snö när de är tö väder, och då blir de till att byta drev och stickaxel i boggin som vi ska fixa på våran på måndag

Finns ju märken som är bättre än Olofsfors, håller på Swingcut banden.



Swingcut bandel tyckte jag inte om, jag jobbade åt han som tillverkar dom så det satt såna på alla maskinerna, den 890in jag hade satt det dragande swingcut runt om, började dom slaka lite krängde dom fort och sen var de fruktansvärt lättslitna, vet flera som plattor gått av för m.m efter inte alls lång tid, förvisso har eco track banden den tendensen att gå av också.
Dragande band ska du ha på skördaren iaf, det räcker långt, skotaren ska ta sig fram också.

Användarvisningsbild

Re: H-14

skogsjan695xl  
#88298
ponsse beaver skrev:Rottne försäljarn kom med ett förslag om att hänga på ett sp561 för att slippa 2 agg. vad tror ni om det?


Det är nog ingen dum ide. detta beror nog lite på vad du har för slags skog, är det väldigt klena gallringar så kanske det blir lite klumpigt, man som sagt, annars är det ingen dålig idé.

Avatar Fallback

Re: H-14

Hjelms  
#88305 Ponsse Bever skicka mig ett PM om du vill kan vi ju ta nummer och språkas om du vill ha mer info! MVH Macke

Avatar Fallback

Re: H-14

ponsse beaver  
#91002 En st h14 med sp451 flerträdshantering och rottne 595 är bokad leverans början på oktober

   TS
Avatar Fallback

Re: H-14

novis??  
#91030 säljaren för rottne var till mig i går Det blir en hel del uppdateringar på H14nu bland annat ett bättre ventil packet i 590 aggregatet som annars är så jävla slött +all hydralik under hytten flyttas bort ja cyl o svängmoter blir kvar :oops: men detandra som har med nivatt göra flyttas till bas maskin

Avatar Fallback

Re: H-14

ponsse beaver  
#91073 Jag har hört att det är samma ventil paket i det nya 590 som i ponsse h 6 oh 7 och en störe såglåda som standard 94 länk tror ja han sa och så har kranen blivit mycket starkare i svängen.

   TS
Avatar Fallback

Re: H-14

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92007 Jag köpte min H14 för snart ett år sen, lång kran (12m) 2 agg egs
402 och egs 590. vi kör ju mest gallring så 402 är nu mera utbytt mot sp 451 med flerträdshantering. jag tycker h14 är en riktigt fin maskin att köra då den lämpar sig så bra i både gallring och sluavverkning.
i gallring har man en väldigt stabil maskin med stark kran. har tidigare kört 1070 o man blir ju rätt less när maskinen inte lyfter agg på full arm. de bekymret har vi inte på h14 som lyfter fint på 12m med träd i.
när vi kör slutavverkning kan jag ju jämför lite produktion med h20 jag körde tidigare.Och upp till en medelstam på 0.7 så kör jag ju lika gärna h14 fast något starkare sväng hade ju inte varit fel.
flerträdhatering vill jag inte vara utan med tanke på kranens längd så behöver man ha med mer en ett träd ut till vägen när medelstamen är låg, annas blir det svårt att köra in till acordet.
under den tiden jag har haft denna maskinen så har det inte varit några större haverier.
jag vill vara så flexibel som möjligt därför föl valet på att ha dubbla agg och sen har jag en Rottne f13s efter. o jag tro inte det är många märken som kan ställa upp en grupp som är lämpade för det breda registret lika bra som Rottne. givertvis kollade vi på andra märken med.
nackdelen kan väl vara ny priset kanske, de ligger ju lite högre än konkureterna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).