Bioenergi

Trött.....

6 inlägg 3292 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trött.....

MatsL  
#91048 Jag vill ha era råd och funderingar kring detta.

2007 skrev jag ett averkningskontrakt med en aktör om att städa mina åkerkanter samt lite klenkallring, jag beställde dessutom 2 dagsverken röjning, det hela skulle som "sämst" bli en nollaffär sas det och detta skrevs in i kontraktet.
Skördare med klipp skulle komma efter skörden för att då kunna gå på stybben när kanterna togs, det kom ingen skördare och när jag flera gånger ringde för att kolla så fick jag alltid ett nekande svar, Mot våren när det närmade sig vårbruk så började jag ringa igen, det är inte trevligt när det skrapar i makinerna när man kör ( och virket va ju inte längre mitt att ta ner ), Igen möts jag av nekande och svävande svar om när det ev skulle komma en skördare, Hösten 2008 dyker det plötsligt upp skördare, då ringer min granne och säger att jag får 100M3 på två av honom ägda åkerholmar om jag tar bort det, jag ringer min inspektor och medelar att det blir lite extra, hanpekar dit skördaren som fräser ner det när han ändå är tio meter därifrån.

Jag själv är inte hemma då jag har arbete på annan ort, och när jag kommer hem så märker jag att det som skulle gjort enl. averkningskontraktet inte är klart, på sin höjd halvklart, Grannen e arg för att det är kvist och sly i en radie av 40 meter runt åkerholmarna, det tog två dagar att städa med traktor och gafflar bara så att åkermarken blev som förut, Inspektorn i fråga har inte varit här sedan dagen vi skrev kontraktet och han verkar katergoriskt vägra att komma och titta.

Jag fick frågan om dom kunde lagra det en kort stund på våran vedbacke (20 meter från vårt hus), jag säger att det går bra om dom flisar det fort, det blir liggande i över ett år, tillslut efter otaliga samtal så ger jag upp mer eller mindre, det blir så tungrott så att man inte orkar hantera det.

I samma avverkningsuppdrag beställer jag även lite plantor, till ett värde av 15 tusen kronor, vilket med lätthet borde täckas in av det extra som dom fick avverka förutom det som skrivits i kontraktet.

I Höstas, dvs.. sen höst 2009 kommer så en flismaskin äntligen, och ungefär samtidigt ett krav på plantorna, jag ringer och säger att jag inte har för avsikt att betala en krona förän jag får avräkningarna, Januari 2010 kommer så en avräkning där jag går plus 300 kr.
Dom har altså tagit de 100m3 som jag fick av grannen och hävdar att det ska ingå i kontraktet, dvs.. nollresultat, vilket det hade blivit även om dom inte fått det och jag sågat det som ved istället, så vips blev man blåst på 100M3.

Dessutom påpekar jag att uppdraget inte är slutfört och vill veta om jag ska ta ikull det själv eller om dom ska göra det, jag vet ju fortfarande inte om jag får då det fins ett kontrakt på att jag "sålt" det.

Dessutom skickar dom planträkningen till inkasso fastän jag då jobbat i nästan en vecka med att återställa åkrar och rensa vägar ifrån sly, Hur min vedbacke ser ut efter att dom åker härifrån vill ni inte ens veta. Jag bestrider räkningen och har efter det försökt att få tillstånd ett möte utan framgång.

Har fler råkat ut för dessa maffiafasoner?, Jag äger 500Ha skog och är ingen gröngöling på så vis, kanske tänker jag helt fel här.

Är extraskogen deras att bara ta gratis?
Får jag göra fördigt det dom lämmnat även fast jag inte äger det , eller kan jag bli återbetalningskylldig?
Ska jag betala för allt dom lämnade efter sig, på både grannens mark och min? (såg ut som fan)

Jag blir så trött....
/Mats



   TS
Användarvisningsbild

Re: Trött.....

Fredrik Reuter  
#91055 Hej och välkommen!
Jag blir trött när jag läser detta, förstår därför hur trött du måste vara.

Vad var det för typ av kontrakt ni tecknade?

Spontant känns det som du har triumfkort iom kontraktet som säger som sämst ett nollres. men bara för det inte sagt att du får rätt (tråkigt nog).

Hoppas du får många bra tips framöver andra (kanske mer kunniga) användare.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Trött.....

MatsL  
#91060 Tack ! :)

Ett helt vanligt avverkningskontrakt med karta där det fins inritat vad dom ska ta och hur mycket, så det är inget snack om att dom inte är klara, Det är heller inget snack om att dom "fått" en massa extrakubik.

Fö, ringde jag till Skogsstyrelsen för att få lite "opartisk" hjälp med att bedömma hur mycket som står kvar, men som ingår i det kontrakt jag skrivit, Men dom säger sig inte vilja blanad sig en tvist, Jag sa att jag inte vill att dom ska blanda sig i, jag vill ha en opartisk bedömning, men inte heller där fick man hjälp.

Nästan lite tragiskt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trött.....

Fredrik Reuter  
#91068 Synd att virkesköparen sölat så. Inspektorn borde ju komma till dig för att reda ut det hela, han måste ju veta hur kontraktet ser ut och att hans förhandlingsläge bara blir sämre för varje dag som går?!

Att Skogsstyrelsen inte ger råd i frågan är tråkigt, de vill inte hamna i en framtida konflikt eller vad kan det grundas i?
Vi har diskuterat detta i tidigare trådar här på skogsforum.

Avatar Fallback

Re: Trött.....

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91194 Låter konstigt! Virkesköpare brukar vara rädda om sitt rykte.

Tröttsam så det förslår.


/Nisse

Avatar Fallback

Re: Trött.....

MatsL  
#91268 Kommer jag absolut att göra med alla fakta såsom avtal och kartor m.m, men jag vill ha till stånd en sittning först (om det går), jag vill bara se vart det tar vägen först så det inte kommer att ligga mig i fatet senare.

Mvh
/Mats

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).