Traktorn i skogen

Krökta stödben

35 inlägg 20699 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Krökta stödben

svenson  
#90738 Är det mer än jag som har lyckats kröka ett eller flera stödben?
Hur löste ni det, lagade ni det befintliga eller köpte ni ett nytt stödben? :smile:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Krökta stödben

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90740 Välkommen i klubben.
Min pappa glömde mer än en gång att fälla upp stödbenen på skogskranen. Han svetsade benen flera gånger.
Dock så fick man till slut kapa bort en bit för att det skulle gå att svetsa ihop igen.
Det borde finnas en givare som känner av att stödbenen är nere så traktorn inte går att köra utan att fälla upp dessa.

Användarvisningsbild

Re: Krökta stödben

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90759
Zalman skrev:Välkommen i klubben.
Det borde finnas en givare som känner av att stödbenen är nere så traktorn inte går att köra utan att fälla upp dessa.


Det borde finnas även för de små atv-vagnarna..... :???: Även atv kan dra en vagn med stödbenen nere ganska långt :wink:

Användarvisningsbild

Re: Krökta stödben

stegmaster  
#90790 Har ni lavettypen???? :surp:

Avatar Fallback

Re: Krökta stödben

svenson  
#90823 skönt att det inte bara är jag som har lyckats! :smile:

nepp, vi har teleskoptypen :p

   TS
Användarvisningsbild

Re: Krökta stödben

Torparn79  
#90827 om man nu promt ska ge sig till att kröka stödbenen på huggarvagnen så borde ju lavett-ben vara att förorda då det är lättare att rikta dessa..
ytterliggare en fördel med lavettben alltså..

Avatar Fallback

Re: Krökta stödben

Bengt.Svensson  
#90841
Torparn79 skrev:om man nu promt ska ge sig till att kröka stödbenen på huggarvagnen så borde ju lavett-ben vara att förorda då det är lättare att rikta dessa..
ytterliggare en fördel med lavettben alltså..

Som anhängare av teleskopben så måste jag fråga vad det finns för fler fördelar, förutom att de går snabbare att fälla ner??

Avatar Fallback

Re: Krökta stödben

svenson  
#90858 kan inte kalla mig anhängare av teleskop-typen, snarare användare av teleskop-typen :p
Varför vi använder teleskop-typen beror på att det satt stödben av teleskop-typen när vi köpte våran Moheda kärra beg.

Min egna åsikt av teleskop ben är att de funkar bra, även om de inte kommer långt ut från kärrans kropp blir den stabil.
Vi har lavett på våran andra kärra, men den har knappt kört den. så har tyvärr inget att jämföra med..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Krökta stödben

halvproffs  
#90859 Jag krökte inte stödbenet utan slet bort det helt o hållet. Enormt med ris vid stället så jag såg inte att det var nere. Det var ett lavettben, hängde i slangarna bara. 1-2 timmes riktning, förstärkning och svetsning så var det som nytt. Har teleskop på nya kärran och tycker att det är sämre pga att det når inte ut tillräckligt långt och skymmer sikten mot grinden mycket vilket inte lavettbenen gör. Däremot är teleskopbenen ofta så kraftigt gjorda att man måste nog ta i rejält för att kröka dom.

Avatar Fallback

Re: Krökta stödben

svenson  
#90880 så hände på våran andra kärra, slet med fästen mm, först ena sidan.. sen andra sidan :roll:

jaså? vad har du för någon kärra nu då?

vad jag kan anser så borde teleskop benen skymma betydligt mindre jämfört med lavett benen?

sant, men har man fullt lass på kärran, drift på kärran, 4wd å diffen i på traktorn och kör emot en stubbe, då är inte stödbenen speciellt hårda 8)

det kiligaste är att profilen till stöbenen är inte en standard profil, så fick köpa en underdimentions profil och bygga en egen profil i rätt storlek :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Krökta stödben

stegmaster  
#90922 Fatter inte hur ni klarer kröka teleskopben- :surp:
Jag har en farma 9t vagn och har kjört ï sten och rötter, både med benen helt ute och delvis inne, i liten fart och från stilleståande, men det har aldrig hent nåt med stödbenen på 11år. Dom er ju solide som attan. Men kan ju vara så at dom inte er lika hos alla tillvärkare.
Det måste ju var "enklare" at kröka lavettben, då dom brukar var mycket längre(och tynnare), så det blir ju mere påfrestningar på en länger "arm" om den stanner, eller???

Användarvisningsbild

Re: Krökta stödben

halvproffs  
#90935 På Nokkakranen jag hade satt lavettstödbenen i ytterkant vagn, lodrätt stående.(skymmer ingen sikt) Teleskopbenen sitter i regel i 35grader in mot centrum vagn och därmed skymmer sikten ganska mycket.
Jodu Stegmaster vi svenskar tar i när vi ska göra något :grin: Eller har vi bedre traktorer? :roll: På Kronosvagnen 10ton är det mycket veka teleskopstödben, så det varierar nog.

Avatar Fallback

Re: Krökta stödben

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91139 Teleskopens ytterrör sitter konstant på grinden medan lavetterna är borta vid nedfällt läge,alltså skymmer teleskop mer.
+ för teleskop är ju inne i skogen då det går att köra ner dom utan problem för kvarstående träd.

Avatar Fallback

Re: Krökta stödben

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91178 är man glömsk så ska man nog ha teleskop.. tycker man att kärra med telskop ben är för ostadig, så räcker de ju med 2-3 gripar sen så står den stabilt. man kan ju lägga över vagnstyrningen dessutom.

så för mig är valet helt klart.

Avatar Fallback

Re: Krökta stödben

Bengt.Svensson  
#91197
bengt.a skrev:+ för teleskop är ju inne i skogen då det går att köra ner dom utan problem för kvarstående träd.

Ett annat plus är att teleskopbenen blir grymt starka, de lyfter lätt en full kärra och fortsätter med traktorn också om man inte stannar. :grin: När man välter kärran så går det utmärkt att välta tillbaka med ena stödbenet, även om kärran fortfarande är halvfull.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).