Skördare

val av skördare?

7 inlägg 5374 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

val av skördare?

f-se.se  
#90750 har funderat rätt länge på att köpa ngn beg skördare, till lite små körning på egen mark och åt grann bönder, även trädklipp till diken och dyl har vart på funderingarna.

nu e bara frågan val av maskin ?
kollat på upp till 100 000:- och där är många helt slut eller ngt fel / elfel
100 000 - 250 000:- finns rätt många men de känns som att de börjar bli lite mycket pengar för den tiden ja kommer bruka den då ja ej kommer köra varje dag utan xx antal timmar i veckan vissa mer andra mindre.

ngn som har ngt tips om val av maskin och va man bör kolla efter?


kunskapen om körningen är på låg nivå har endast provat ett fåtal gånger men man lär sig med tiden.



   TS
Avatar Fallback

Re: val av skördare?

dexter  
#90763 kolla på skogsjan/cat, de är lättkörda och brukar vara billiga. tror att de sitter dasa dator i dom och dasa data är väldigt driftsäker.

tror du nästan du får lägga ut minst 150 000 om du inte ha ska nån du får skruva mer än du får köra.

Avatar Fallback

Re: val av skördare?

novis??  
#90840 utan att behöva skruva ja då du dexter får du räkna på3300000kr sedan köra tills garantin gått ut alla skördare som gått över 10000t är det mer eller mindre meck med alltid är det någon motor, tätning, slid etc som kravlar om grejorna stått mer en ett par mån o dom som byter in brukar inte sätta dit det bästa resdelar sista mån o privat på bocket så finns inget som bara är att köra 10-12t iveckan det kan jag garentera utan köp nått som du tycker ser kul ut kör o skruva är du ej hydral o el kunnig se till att du har EUbidrag så att du har råd att leja :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: val av skördare?

f-se.se  
#90990 jo de e ju frågan hur mycke ska de få kosta, har ev ett par uppdrag åt bönder i området om ja bara skaffar en maskin.

skruva och mekka de e rätt självklart att man får göra när maskinerna e gamla, och de man inte kan idag de får man lära sig om maskinen.

funderat på att låta en bekant köra lite med sin maskin men den står ca 15 mil här ifrån och de minsta han kör är 3 dagars arbete / ställe.

en egen maskin är ju alltid lite bättre då ja kan köra åt mig själv och andra.

   TS
Avatar Fallback

Re: val av skördare?

Skogsproffs  
#90995 Mitt råd är köp ingen skördare! Inte för dom pengarna,det är bara skit!

Avatar Fallback

Re: val av skördare?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91042 Hej!

Ska ha nåt som bara är att tuta och köra med så får du nog både ha tur och betala minst en halv miljon.

I prisklassen 100000-250000 så är det på kort sikt troligen mer lönsamt att låta din kompis köra med hans maskin.
Du kan förstås ha tur och hitta en extremt välservad skördare i 200000kr-klassen, men generellt så måste du gilla att mecka och lära dig om hydraulik och elektronik för att hålla en sån maskin rullande.
Skicket är helt avgörande om du ska kolla på maskiner i denna prisklassen.

Avatar Fallback

Re: val av skördare?

Mahg  
#92550 Köp direkt av en ägare som haft maskinen länge och som du får förtroende för. Har själv kört några tusen timmar med maskiner i prisklassen 200- 300 000 kr utan större haverier. Men förutsättningen är att man är intresserad av teknik. Ett problem kan vara om man kör så lite att maskinen blir stående för länge, brukar vara nåt som krånglar vid uppstarten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).