Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bygga egen järnhäst!

23 inlägg 20452 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga egen järnhäst!

MacFBG  
#8986 Hej!!

Har lite planer på att få ihop en egen maskin liknande en järnhäst.
Då det endast är en mindre parti skog jag sköter på hobbynivå är det för dyrt med en riktig.

Finns här någon som byggt eller set någon modell?
Det kanske finns tips/erfarenheter?

Tack på förhand!!


Senast redigerad av MacFBG sön 20 maj 2007, 18:35, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8987 Jag har också funderat på att bygga en minilunnare fast då som Oxen.

Oxen är mycket lättare att bygga då den har enklare bandkonstruktion.

Kolla på http://www.myreback.com/

Avatar Fallback
MacFBG  
#8988 Det är sant, någon som har prisuppgifter på vad band kostar?

   TS
Avatar Fallback
E-J Eriksson  
#8989 Järnhästen har samma drivband som många rätt vanliga snöskotrar. Drivbandet kostar 2 895 kronor hos Rinab

http://rinab.jetshop.se/default.aspx

Drivbanden på Oxen ser ju ut som om man tagit remmarna ur en gammal rundbalspress och bestyckat dessa med järnprofiler för att få bättre grepp. Dessa remmar borde finnas hos maskinhandlare i stil med Lantmännen maskin eller likande. Dessa borde kunna läggas på en gammal bilfälg med nedsvarvade kanter.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8992 vet inte så mycket om dom,men oxen ser ju lättare ut att köra och verkar klara mer vikt osv ?

och enklare att bygga?

Avatar Fallback
E-J Eriksson  
#8993 Oxen har jag inte en aning om hur den är att köra men järnhästen har jag kört en del med då vi har en sådan som älgdragare i jaktlaget. Jag som är en av de yngre förmågorna hämtar lätt en vuxen älg själv med järnhästen och när man kört en stund och kommit på tekniken med att framföra den följer den en som en senil stövare i skogen.

Avatar Fallback
MacFBG  
#8998 Ingen som set några bilder på hemmabyggen?

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9000 har sett en av jag tycker är de bättre lösningarna .
En gammal grolle där man hade satt hela traktor konstruktionen på en ram på den ramen var det svetsat lagerbockar på 6 st ställen och bakaxeln hade man satt ringdrev som drev bandet framåt. på något sätt hade lagt en koppling på drivaxeln så att man via bandet kunne friställa det ena medans det andra gick för att kunna styra. om jag inte minns fel hade han slaktat kopplingen från 240 som de köpt på skroten och satt dit. sedan bara satt två pedalerma som var fastsatta på var sin sida.

Det tog tag innan man kunde gasa o sävnga samtidgt.
Senast redigerad av gossebear ons 23 maj 2007, 10:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9002 Jag tycker nog man borde få ihop en rätt enkelt o billigt med en redskaps bärare.
Måste man tvunget ha två band på drivenheten??

Borde bli billigare med ett..

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9004 jo självklart blir det billigare med ett men hur hade du då tänkt att fixa styrningen?

Avatar Fallback
MacFBG  
#9025 Jag har ochså funderat på att banta ner tll ett band, eller om man kan ordna någon egen bandlösning.

Sex hjul med kedja på borde fungera det med, men då blir det lite knixit att driva alla och svänga med ekipaget samtidigt.

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#9075 Funkar det inte som ovanämnda skrev ta en gammla traktor typ Terrier.

styrningen sköts med bromsarna, då den har "styrbroms"

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9077 det borde verkligen fungera bra om den har styrbroms. Säg till när jag skall komma o svetsa!! Har även en hel del lager bockar liggandes som man kan använda, det enda som behövs nudå är bandet. om man inte väljer att sätt däck o köpa snökjedja från något billigt ställe o slänga på.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#9082
gossebear skrev:det borde verkligen fungera bra om den har styrbroms. Säg till när jag skall komma o svetsa!! Har även en hel del lager bockar liggandes som man kan använda, det enda som behövs nudå är bandet. om man inte väljer att sätt däck o köpa snökjedja från något billigt ställe o slänga på.


NJaa vill inte bygga om min Terrier=P
var bara en fundering ifall det fungerar.

Har ju varit några gammla traktorer med styrbroms där motor har havererat. nog ett bra exemplar att köpa ifall man vill "mixtra" samt sätta in en kraftigare motor och bättre hydralpump.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9083 men jag har skärbrännare, jag kan slakta ner din raktor till det som behövs. det gör väl inget. lite plåt mindre och sedan på med lite mer plåt och "pimp my terrier" är fullt igång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).