Socialt (mer om oss)

Skogshuggarkäk

31 inlägg 10864 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogshuggarkäk

Skogshuggarn  
#90251 Att anordna en någorlunda bra och strategisk samlingsplats där man kan serva sågen/byta kläder och värma sig lite mat över öppen eld var mem obligatoriskt även på den tiden när man högg på ackord, och det finns givetvis orsaker till detta.
Kroppen behöver regelbunden vila/vätska & näring för att man totalt sett ska uppnå en jämn/hög arbetsprestation, och det får man inte genom att trycka i sig en yoghurt "på stående fot".

Åtminstonde inte när man börjar närma sig medelåldern eller däröver,,, :wink:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogshuggarkäk

röjjare  
#90258 Fläsk och ägg kanske?

Men det är inte för mig. Jag blir skakis och ramlar nästan omkull om jag äter lunch :???:
En eller två rejäla portioner havregrynsgröt med en klick smör och riktig mjölk på morgonen, då klarar jag mig tills jag kommer hem.

Avatar Fallback

Re: Skogshuggarkäk

dexter  
#90259 de här är vaför ja inte går me röjsåg eller såg. ja kan inte leva på mackor! men mitt tips är vanlig hedelig mat och spritkök! ska man käka macka och yougurt varje dag så lär man inte gå upp några kilo, snarare tvärtom..

Användarvisningsbild

Re: Skogshuggarkäk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90269
dexter skrev:men mitt tips är vanlig hedelig mat och spritkök!


Men se åtminstone till att byta ut den *#¤% spritbrännaren mot en gasolbrännare (sommartid) eller multifuelbrännare (vintertid). Då får du ett betydligt effektivare kök som inte sotar och dessutom har en fullt reglerbar låga. Slutligen slipper risken att få maten "kryddad" (läs förstörd) av T-sprit :-bd.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogshuggarkäk

Skogshuggarn  
#90271 Vem släpar med sig spritkök och gasolbrännare ut i skogen?.
Hugger/röjer ni?, eller är det frågan om "sydsvensk campingsemester",,,,,, :wink: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Skogshuggarkäk

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90282
röjjare skrev:Fläsk och ägg kanske?

Men det är inte för mig. Jag blir skakis och ramlar nästan omkull om jag äter lunch :???:
En eller två rejäla portioner havregrynsgröt med en klick smör och riktig mjölk på morgonen, då klarar jag mig tills jag kommer hem.


Aha, jag är inte ensam om att inte kunna äta riktig mat i skogen!
Havregrynsgröt på morgonen och mackor under rasterna är vad jag klarar mig på, synd att det är så enformigt bara...

Jag har ju alltså möjligheter till matlagning i kojan så nån brasa/spritkök behöver jag inte, det är maten efter jobbet som är "problemet". Men nu har det ju dykt upp några förslag så det är bara att börja kocka :grin:

Nån nämnde palt, jag växte upp i Haparanda/Luleå och härom veckan såg jag att det fanns pitepalt i lokala mataffären, blev glad som fan och köpte ett paket och värmde det direkt jag kom hem.
Vilken besvikelse!
Palten var små, det såg jag ifs i butiken, men fläsket var ju rena skämtet, som en liten ärta inne i palten 😡
Nä det var inget vidare, hade ju sett fram emot paltkoman!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogshuggarkäk

Skogshuggarn  
#90285 Köpes-palt brukar inte vara någon höjdare, men att koka/göra egen palt klarar tom jag av utan att folk springer från bordet,,,, :lol:

Här kommer receptet från självaste "Paltakademin".

http://www.paltakademien.se/paltrecept/

Användarvisningsbild

Re: Skogshuggarkäk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90641
Skogshuggarn skrev:Vem släpar med sig spritkök och gasolbrännare ut i skogen?.
Hugger/röjer ni?, eller är det frågan om "sydsvensk campingsemester",,,,,, :wink: :lol:


Menar du att vi borde göra såhär istället? :lol:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=26Jn4zClaO8[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PaopBwfBVTY&annotation_id=annotation_849442&feature=iv[/youtube]
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogshuggarkäk

Skogshuggarn  
#90692
Niking skrev:
Skogshuggarn skrev:Vem släpar med sig spritkök och gasolbrännare ut i skogen?.
Hugger/röjer ni?, eller är det frågan om "sydsvensk campingsemester",,,,,, :wink: :lol:


Menar du att vi borde göra såhär istället? :lol:

/Niklas


För att göra det extra j-vligt att tända, så kan man ju använda förstoringsglas i mulet väder. :wink: :lol:

Nja,,,, jag håller mig nog till huggen torrgadd, "Solstickan" och "Stockholmsnäver". om det är riktigt brådis, då har man eld på några minuter. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skogshuggarkäk

johan eriksson  
#90734
Skogshuggarn skrev: "Stockholmsnäver"

Och på svenska?

Avatar Fallback

Re: Skogshuggarkäk

axwell  
#90736
Palms skrev:Nån nämnde palt, jag växte upp i Haparanda/Luleå och härom veckan såg jag att det fanns pitepalt i lokala mataffären, blev glad som fan och köpte ett paket och värmde det direkt jag kom hem.
Vilken besvikelse!
Palten var små, det såg jag ifs i butiken, men fläsket var ju rena skämtet, som en liten ärta inne i palten 😡
Nä det var inget vidare, hade ju sett fram emot paltkoman!


Om det var från Nylen&Hugosson så kan jag trösta dig med att deras blodpalt är om möjligt ännu sämre.
Satsa på Top-Chark i Bastuträsk eller Piteortens.

Avatar Fallback

Re: Skogshuggarkäk

Axl  
#90742
johan eriksson skrev:
Skogshuggarn skrev: "Stockholmsnäver"

Och på svenska?


Bensin eller dylik lättantändlig vätska!

Användarvisningsbild

Re: Skogshuggarkäk

johan eriksson  
#90743
Axl skrev:
johan eriksson skrev:
Skogshuggarn skrev: "Stockholmsnäver"

Och på svenska?


Bensin eller dylik lättantändlig vätska!


Aha, ni menar scoutvatten

Användarvisningsbild

Re: Skogshuggarkäk

totte  
#90748 :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Skogshuggarkäk

Skogshuggarn  
#90757
johan eriksson skrev:
Aha, ni menar scoutvatten


" Kärt barn har många namn",,,, tydligen :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).