Socialt (mer om oss)

Vår-rapporten

59 inlägg 21028 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

totte  
#90627 Jaha den ständige väderföljeslagaren kommer här! Jo inte så kraftigt som du beskriver men har också känt en tendens till att ytskiktet liksom "isat ihop". Tror det har att göra med den här långvariga perioden med växlingar mellan ett antal plus på dagen och några minus på natten, det är som att snökristallerna växer ihop till ett isskikt. Jag körde bort spån och rat från vedbacken idag med lilla tvåhjulstraktorn, som jag optimistiskt lagt av kedjorna från.

Först lasset tog jag vägen där det låg ca 15 cm snö, och det var inte lätt att ta sig igenom trots lätt nerför, snön gjorde rejält motstånd och kändes också lite hård på ytan. Följande tre lass körde jag en omväg.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

flisshejk  
#90701 Jag hade samma tankar som dig totte men i och med att vi har haft både regn och varmgrader under några dagar så blir man lite undrande, en teori som jag funderar på är om det kan vara så att efter som vi inte har haft nogon blida tidigare under vintern och snön som kommit har bestått av kall sk. firnsnö som egentligen är iskristaller så kanske det blir det här fenomenet. I natt har vi haft -8 grader men jag upplevde ändå inte att skaren var hårdare i morse när jag kom ut i skogen

Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

axwell  
#90725 Om temperaturen ligger strax över noll och det är kraftig blåst så tycker jag att skaren blir hårdare efter en natt med enstaka minusgrader.

Svarthakebuskskvättan är på väg norrut mot Flisshejk, Svartvit flugsnappare har kommit för att stanna.

Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

flisshejk  
#90839 Om svartbuskeskvättan kommer upp vore det en ny bekantskap har aldrig sett någon sådan i mina trakter. Såg bofinken i går vid sommarstugan, ärlan trippade omkring hemma på gården i morse, lite tidigare än normalt undrar om det samma som brukar ha sitt bo under nocken på bagarstugans tak.

Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

totte  
#90870 En beckasin observerad i vägdiket under hemfärden från jobbet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

flisshejk  
#90943 En lite anorlunda vår rapport i morron dra vi iväg till småland och tanken var att där skulle vi träffa den riktiga våren men efter att pratat med dem i dag så vete väl katten hur det blir det var kallare där än hos oss, nu hörs vi inte på ett par veckor,vad jag hoppas på vid hemkomsten är att jag kan sätta båten i sjön. Ha det bra alla.

Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

totte  
#91085 Det går sakta framåt. Vårens blomprakt är ungefär det här hittills:

några scilla är vad som finns i blomväg än


Det har i alla fall torkat upp i trädgården så vi kunde påbörja vårstädningen i rabatterna idag.



Varmt var det inte, var uppe och vände på 10 när solen sken mitt på dagen, sen sjönk det mot 7 så fort det mulnade på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

axwell  
#91103 Kanske inte någon sommarvärme men riktigt soligt sedan några dagar, det lär ska fortsätta.
Känner sympati för "flisshejk" som tvingades åka söderut till snö å´slask, missad planering!

Inköpet av komplettering i sättpotatissortimentet är avklarad, målarfärger likaså.
Totte, jag ser att du har några faluröda byggnader, jag har tyvärr glömt vad(mer än linolja) man kan blanda i slamfärgen för att den skall skall klara fler vårar bättre(antimögelmedel).

Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

totte  
#91124 Jo sättpären är framtagna här också, och inköpt komplettering även här.

Nja inte vet jag vad man skall blanda i, har bara köpt burkarna på färghandeln och slafsat på det. En viss procent linolja är det i men annars vet jag som sagt inte, kanske nån annan som har idéer om det. Målning har aldrig varit mitt stora intresse för att uttrycka det försiktigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

axwell  
#91199 Nu återstår det bara enstaka snölegor i skogen, då blommar denna giftiga växt på bar kvist. Den blev rejält misshandlad i samband med att jag tidigare fällde och kvistade en större gran ovanpå busken.
Det finns en fågel som med behag äter bären, tidigare ansåg man att tre bär dödade en fullstor arbetshäst.


Det blir inte bättre med min gamla tyska mobil.

Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

totte  
#91210 Å tusan, har ni Tibast där i Timråtrakten, här uppe i Västerbotten tror jag inte den finns alls, har då aldrig sett den härikring i alla fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

stegmaster  
#91221 Kanske man får gå över til "sommer-rapporten" snart. då det värkar vara så här i Sör Norge. :wink:
Björken er helt gröna, och i går fick man kjöra ut klorkalsium på vägen( det där som liknar vägsalt och gör så det inte stöver så på grusväger).
Kjör ut detta med et självbygge av en gammal gjödselspridare.
Ingen skjönhet direkt , men funkar.
sand/klor spridare

Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

totte  
#91379 Först omgången tvätt hängd ute idag. Häggens bladknoppar har kommit en bra bit på väg. Annars mulet idag och inte mycket vårkänslor i luften, var bättre den gångna helgen med en hel del sol.

Tvätten hänge ute, en lite retsam snöfläck syns dock, just där hamnade mycket av den bortslunga snön.


   TS
Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

axwell  
#91390 Även sälgen har markerat med knoppar som har kommit riktigt långt. Läste nyligen att sälg och vide är bland det första som våra humlor och bin kan livnära sig på innan andra arter bjuder till.

Så nu sparar jag fler sälgar, även om det gynnar älgar.

En regnskur drog förbi vid sjutiden i em. räddningstjänsten gläds åt den.

Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

totte  
#91402 Gräsbrandfara är också ett typiskt vårtecken!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).