Massaved

Vinstolpar

7 inlägg 6924 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinstolpar

TommmySpa  
#90616 Vet någon om något om vinstolpar?
Hörde att någon med en Skogis finansierade sitt köp med att hugga vinstolpar. Själv föredrar jag kanske vin framför stolpar men det vore roligt att kränga stolpar och sedan köpa vin för pengarna. Kanske ett helt systembolag här i Sävsjö!
tompaspa



   TS
Avatar Fallback

Re: Vinstolpar

axwell  
#90619 Trodde först att du menade den mognare delen, vinstock.
Undertryckta granar är eftertraktade även i gärdesgårdar, betalas bra per fpb.
Ruttnar inte så lätt som normalvuxen gran.

Avatar Fallback

Re: Vinstolpar

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90648 vin stolpar?.. kanske du menar octostolp?... va ja har för mej så används dom nere på "vinplantagena" men även som häst stängsel här hemma... dom stolparna får man lite mer för än massan här... å då ska det va tall....

Avatar Fallback

Re: Vinstolpar

axwell  
#90668 Tall i gärdesgård, sederna växlar mellan regionerna. Undertryckt gran kan vara 100 år men bara 3 meter hög, extremt täta årsringar. Förlorarna i kampen om solljuset, kompisarna blev runt 30 meter höga.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... vinstolpar

Användarvisningsbild

Re: Vinstolpar

Camwood  
#99833 Att dom köper virke av furu till stolpar måste bero på att dom skall impregneras kanske? :???:

Avatar Fallback

Re: Vinstolpar

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99834 http://www.octowood.se/andvaendningsomraeden.php

Givetvis så ska dom tryckas!!!

Sånna här hugger vi ibland, eller snarare virke till dom;)... vi hugger 2 längder, TALL, å dim från 8-15 eller nått sånt ja kommer inte ihåg....

Användarvisningsbild

Re: Vinstolpar

Mäki  
#99853 Dom undertryckta granarna behöver inte tryckimpregneras på grund av att dom är så tät vuxna= mer miljövänligt.
Tall/gran som blir till stolpar får ju vara av normala träd och som sedan trycks.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).