Traktorer och processorer

Ford till volvo

11 inlägg 5192 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ford till volvo

Bengt olsson  
#9008 Hej har en Ford 3000 som jag kör lite i skogen,med en patu griplarsarkärra,jag tycker traktorn är lite för liten och klen och är inne på att skaffa något större,har hittat en Volvo 650-75a vad tror ni om den i skogen och på vägen???????



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9009 Försök hitta något som är 4wd, lyft traktorn i frammänden och kolla om den är glapp framförallt i traktorns längdriktning.
Det är skilnad som natt och dag på 2 eller 4 hjulsdrift.

Avatar Fallback
Sören  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9010 Jag körde själv en Ford 3000 med en vajerkran i många år men har nu en 650-74 och en Vreten-vagn. Det är ju en enorm skillnad på markfrigång och Volvon är rätt tung och tar sig fram bra tycker jag. Visst, 4wd är ju naturligtvis att föredra, men det är en helt annan prisnivå. Volvon lämnar 35 liter/min vilket kan vara i minsta laget, men det fungerar acceptabelt med Vreten-vagnen trots att de rekommenderar minst 40 liter.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9012 Volvon är en bra och slitstark traktor, den har lång hjulbas , så den går bra på vägen.
I skogen går den lugnt för den har riktigt låga växlar både fram och back, har den snabbväxel är dom ännu lägre.
Vikten gör att den inte hoppar o studsar utan går lugnt över hinder med ev snökedjor är den kanon för att vara 2wd.
En bukplåt är oxå bra att ha då den har lite olika höjder under.
Ta även bort jordbruksdraget med infästningar så blir den slät under draget oxå.

Oljeflödet går att öka genom att byta pump från 36l/min till 49l/min.
Det finns även plats för att svänga runt stolen, lite mer fotutrymme kan du få genom att ta bort nedre rutan och ersätta den med ett plexiglas som följer bågen ner istället.

Kolla även styrarmarnas infästningar i styrspindeln, det 'är väldigt vanligt att dom varit fördåligt dragna så att splinnsen är utslitna och sen svetsade :roll:
För att dra dom riktigt bra så ska man värma styrarmen runt spindeln med gas och sen dra bulten hårt, sen när det svalnar sitter den som bara den 🧠 .

Som du förstår har jag haft en i skogen i många år, ångrar lite att jag sålde den .

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9016 Jag blir lite förvånad över att så många kör traktor 2wd och griplastarvagn
här i gästrikland är det förmodligen sämre teräng. Av de skogsbilder som några av er skickat in verkar det vara så. Det är bara att gattulera till de som har möjlighet att klara sig med 2wd.

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#9017 Tack för svaren,har haft lite koll ang 4wd men dom är lite för dyra för mig just nu.Det verkar som 650 fungerar i skogen,denna traktorn hade snurr stol,spindlarna fram var svetsade.Vi får se om han tar mitt bud?

   TS
Avatar Fallback
Sören  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9051 Intressant med pumpbytet Gnisten. Vet du var man kan köpa en 49L-pump?

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#9056 Ang pump till volvo så har olsson i ellös dessa,har köpt en större till min ford 3000,köpte en till 5610.

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9060 Ja exakt Olssons i Ellös eller Weimer Hydralik har, kostar ca 2500+moms

Jag körde tills 2000 med 650 innan jag bytte till 4wd och med piggkedjor eller ringkedjor på fick de vara rätt eländig terräng innan det tog stopp....sen hade jag vagnsdriften att ta till :wink:
Fördelen med Volvon är att den har diffspärr som ger 100% verkan och kan överföra all kraft till de hjul som har fäste.

Valmet 805 som jag har nu har ett hydralstyrt lamellpaket istället som inte klarar av att ta all kraft om du tex vill länka upp dej med en massavedsbit om du sänker traktorn.

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#9068 Lovade säljaren att jag skulle ge besked idag men han var inte hemma,får lösa detta imorgon :?

   TS
Avatar Fallback
Bengt olsson  
#9249 Det blev ingen 650 denna gång,har ringt på några case-ih en 85a och en 95a 2wd verkar som man får mycke traktor för pengarna plus bra hytt,får se vad det blir.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).