Skotare

Skotare och drivare?

9 inlägg 9980 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skotare och drivare?

Tjottaperka  
#90507 Hallå skogsfolket där ute! :smile:

Sitter och grubblar lite över ett koncept.

Om man tänker att man köper en skaplig skotare ca 10 tons storlek lagom allround skotare liksom.
Men om man sen har en rejäl kran på den typ 10 meters och sen bygger så man kan ha ett lagom aggregat på den för gallring och klen slutavverkning och kunna skifta mellan skotning och skörderi relativt snabbt.
Är ju rätt lika Ponsses dual system men nu tänker jag om man skulle konstruera ett bra ekipage själv. :P
Vart prislappen hamnar osv?
Tanken är ju att man då får inrikta sig på kanske 2:a gallring och ja som sagt klen slutavverkning eller lite special objekt.

Sen att man kanske har en trailer typ traktor och trailer själv?

Vad tror ni om ett koncept som detta för man ser ju drivare och sådant men att det inte är mer ändå?

Visst man kanske inte får samma kapacitet som en grupp det är ju klart men det lär ju ändå bli fördelar med det också? Bränsle osv?

Skulle vara kul att höra vad ni har för erfarenhet av detta och vad ni tycker och tänker? :smile:

Men också kanske vilken maskin som skulle lämpas bäst till ett bygge som detta?

Låt argumenten flöda! :grin:



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Skotare och drivare?

Kse  
#90530 Hade samma funderingar för 8 år sen och monterade ett Valmet 942 aggregat på en Kockum 850 med Cranab 9010 med spärrat utskjut, Jag utgick ju från en gammal maskin och ett slitet aggregat så det tog ett tag innan man fick grejerna att lira.
Funkade ok i klen slutavv men man fick avverka i sidled då räckvidden bakåt var allt för kort.
Körde några objekt sen sålde jag bort aggregatet och monterade en Hultins fällgripsåg istället och började avverka energiskog, det gick däremot som en dans och jag har faktiskt ett likadant aggregat på min Valmet 862:a idag som går som energivedsdrivare.
Att tänka på är ju just räckvidden bakåt, du måste ju få ut aggregatet en bit för att kunna se det bakom ramen i en skotare, midjelås är ett måste för att kunna ta i sidled.
Sen så väger ju ett skördaraggregat rätt mycket så kranen lär nog få slita hårt.
Måste ju oxå kolla så hydrauliken räcker till för tilltänkt aggregat.

Nu har jag ju ingen aning om vad du har för budget men då jag är lite rödfärgad så skulle jag föreslå en lagom inkörd Valmet 840 som utgångsobjekt, finns i alla prisklasser. Lagom maskin som klarar det mesta, väljer du för liten maskin så blir ju kranen därefter.
Aggregat finns det ju en uppsjö av så det är bara att välja efter behov.

Lycka till.
Senast redigerad av Kse tis 04 maj 2010, 11:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skotare och drivare?

dexter  
#90533 enligt mig så kan du lika gärna köpa en dual. som har allt du behöver att kunna skörda plus att du får ett bättre andra hands värde när de är tid att byta. hemmabyggen kan va lite knöliga att sälja..

Användarvisningsbild

Re: Skotare och drivare?

Kse  
#90534 Ja visst är det bästa att köpa en färdig maskin men nu var väl tanken att bygga själv.
Läste för nått år sen i Valmets tidning om en 860 med skördaraggregat som dom byggt i fabrik, skulle även gå som markberedare, nån som kommer ihåg eller vet hur det gick?

Avatar Fallback

Re: Skotare och drivare?

HankTheTank  
#90565
Kse skrev:Ja visst är det bästa att köpa en färdig maskin men nu var väl tanken att bygga själv.
Läste för nått år sen i Valmets tidning om en 860 med skördaraggregat som dom byggt i fabrik, skulle även gå som markberedare, nån som kommer ihåg eller vet hur det gick?



det var inte en 890 du läste om?

ja va inne på swelog i umeå förra året och då höll dom som bäst på att skurva med just en sån maskin, den va byggd på 890in av valmet och kallades för Triax (skördare, skotare och markberedare). vet att Wintax maskin har en 890.3 med kort ram och utan kran som man markbereder med ett Bräcke T45 på sommaren och på vintern skruver man bort agget och monterar en riktig skördar kran mitt på vagnen slutavv med maskin på vintern. denna skall oxå vara byggd nere i umeå. den heter Duax (skördare-markberedare)

hitta även bilder på duaxen på Wintax hemsida: http://www.wintax.se/album.asp?a=1 där är det bara att bläddra bland bilderna så hittar några bilder en Valmet 890.3 som SKÖRDARE. här nedan är samma maskin på sommaren

Bild

Användarvisningsbild

Re: Skotare och drivare?

Kse  
#90572 Jo det stämmer, det var den maskinen.

Avatar Fallback

Re: Skotare och drivare?

Tjottaperka  
#90677 Tack för ditt svar "Kse" och hur du hade det med din kockum! Tanken är ju som sagt att knåpa ihop det själv och har gluttat lite på en Ponsse Carribou eller S16 som dom hette förr :O Dom har ju en rätt rejäl kran ändå tycker jag och ändå rätt lagom storlek på maskinen så den borde ju vara rätt stadig. Tanken är ju att man plockar av stackarna och eventuellt grinden. Visst det blir ju som en dual men den budgeten tror jag inte finns.. Men värt att fundera på. Men vad fick du ge för ett lagom aggregat och en dator lär det ju bli också och kanske någon som hjälper till lite med skruvandet av dator osv.. Vart tror du det landar liksom om man säger att man har en gräns på 300 lax för basmaskinen helst mindre.. Tacksam för svar! / Tomas

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotare och drivare?

Engelthon  
#138665 Hej jag snor tråden får jag se om det blir nått.

Jag har precis som tråden grundare gått i tankar om att bygga en typ Drivare 🧠
Men för det finns en massa men, så har jag fastnat i layouten på denna :-?

Jag kommer att använda den för att köra på mindre avverkningar 0-6ha mesta del gallring men även små slutavverkningar framför allt i Löv.

Framdelen är en Hemek 880 Pendo skördare och bakändan från en Ciceron :-bd .
Fördelen med att ha skördar framdelen är att den är så gott som klar att användas. Den har dator och hyraulik anpassat för uppgiften. Bakdel kan man bygga i stort som man vill.

Kran: försöker hitta en begagnad stor 10m annars har jag snubblat över en Epsilon X120F102GT med tilt fot men den är ny.

Aggregat: så kommer vi till vägvalet. Idag har jag Logmax 5000 med Dasa380C monterat i Hemeken. Men frågan är ~x( .
1. Bygga likt en Ponsse Dual Löst rede med grip och aggregat som man kan skifta.
2. Bygga likt Valmet 801 med Aggregat typ Valmet/Nisula 330 Combi, AFM 50 Combi och kanske ett snurrbart rede?

Jag är ute efter att skapa en maskin som jag både kan skota och skörda men inte kostar några stora pengar. Detta eftersom jag inte vet om konceptet kommer att funka. :-ss
Skulle kunna köpa en Pinox eller 801 men just nu känner jag inte för att investera i det.

Det är egna avverkningar så jag har inte som mål att ha hög produktivitet, snabba avverkningar och snabbt framkört till otroligt låga kostnader.

Ja vad tror Ni där ute :ymbringiton:

Avatar Fallback

Re: Skotare och drivare?

Engelthon  
#138870 Ja också händer det. Har googlat ett flertal gånger på Drivare, Hemek, m.m. och fått den mesta info är om 801 och Pika Pinox (-| men så var det bara där en Drivare från Hemek \:D/ byggd i Malå av skogstjänst. Infon har funnits hela tiden från Skogforsk. :oops:

http://www.skogforsk.se/sv/sys/2298/2833/2834/2870/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).