Föryngring

Annorlunda markberedning?

35 inlägg 24836 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Annorlunda markberedning?

halvproffs  
#90496 [img]
Jakt,traktor%20o%20övrigt%20037.jpg
[/img]
Jakt,traktor o övrigt 040.jpg
Jakt,traktor o övrigt 037.jpg




   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda markberedning?

halvproffs  
#90497 Sågade ett spår i stocken så att jag fick i kedjan. Stockar är väldigt hala vid den här årstiden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda markberedning?

Kse  
#90498 Bler ju riktigt bra resultat.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda markberedning?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90560 Virke med klös i.
Blev ju bättre än jag väntat mig.
I bland går ÅsaNisse uppfinningarna bra.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda markberedning?

halvproffs  
#90595 Absolut! Och kostnaden är en bråkdel mot lejd markberedning, nog så viktigt för en fattig stackare. Ska försöka komma ihåg att ta bilder om något år så får vi utvärdera beredningen då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Annorlunda markberedning?

alias  
#90596 Hade funderingar på att konsturera ett enkelt och billigt markberedningsaggregat.

Samma princip med att bara röra om i det översta humuslagret.

Tänkte bara svetsa ihop en ram att fästa i traktorns trepunktslyft och sedan fästa gamla slirskydd med piggarna nedåt/framåt i denna. Alternativt köra vanliga kättingar med någon form av tyngder med ojämnheter för att riva runt i ytskiktet lite effektivare än släta kedjor. Bra avstånd mellan raderna borde vara ca 2 meter C-C och 40-50 cm breda stråk.

Tanken med detta koncept är inte särskilt annorlunda än att släpa slirskydd direkt efter traktorn, bortsätta från att det är tänkt att man ska kunna lyfta kättingarna för att kunna backa och vända enklare, likaså att det ska vara enkelt att lyfta aggregatet om det fastnar i något.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias mån 03 maj 2010, 17:38, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda markberedning?

frasse  
#90597 För ett antal år sedan såg jag vid verkstan i Grönsinka nånting med samma grundtes,men tillverkade av stabilt järn.Efterforskade det lite men spåren rann ut .........

Tingesten bestod av 2 konformade tuber fastsatta i sin minsta diameter vid en balk,med ca 1,5 meters mellanrum.
Koniciteten var mellan tummen och pekfingret ,min 60 cm max 120cm.
På konen var avkapade (10-15 cm) I-balkar fastsvetsade i spiralform,för att fungera som halvproffs kvistning. :-bd
Släpades väl troligen efter en skotare,och kunde då rotera när det kom något hinder i vägen.

Famag;Kanske något Sören vet något om???????? :-?

Avatar Fallback

Re: Annorlunda markberedning?

alias  
#90598 Frasse, det du snackar om är nog Inversal, eller är jag ute och cyklar?

http://web.telia.com/~u64303867/Inversal_Swe.html

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Annorlunda markberedning?

frasse  
#90601 Nej inte alls. Ja du cyklar.

Snabb skiss i paint
Markberedare.jpg

Avatar Fallback

Re: Annorlunda markberedning?

alias  
#90603
frasse skrev:Nej inte alls. Ja du cyklar.

Snabb skiss i paint
Markberedare.jpg


OK, jag kan behöva motionen :wink:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Annorlunda markberedning?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90630 Jag vet var dom är, dom som du letar efter Frasse

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda markberedning?

Kse  
#90635
alias skrev:Hade funderingar på att konsturera ett enkelt och billigt markberedningsaggregat.

Samma princip med att bara röra om i det översta humuslagret.

Tänkte bara svetsa ihop en ram att fästa i traktorns trepunktslyft och sedan fästa gamla slirskydd med piggarna nedåt/framåt i denna. Alternativt köra vanliga kättingar med någon form av tyngder med ojämnheter för att riva runt i ytskiktet lite effektivare än släta kedjor. Bra avstånd mellan raderna borde vara ca 2 meter C-C och 40-50 cm breda stråk.

Tanken med detta koncept är inte särskilt annorlunda än att släpa slirskydd direkt efter traktorn, bortsätta från att det är tänkt att man ska kunna lyfta kättingarna för att kunna backa och vända enklare, likaså att det ska vara enkelt att lyfta aggregatet om det fastnar i något.

MVH
Alias

Kanske bättre att köra med enstaka kedjor med nån tyngd i ändan, finns risk att slirskydden fastnar och även om det bara går 2 km/h så känns det när det tar emot eller så går nått sönder.
Jag och farsan testade diverse Åsa Nisse lösningar för några år sedan, slirskydd var en av dem.
Även fast vi drog med 15 ton skotare så tog det stopp ordentligt ibland i stubbar och liknande. Funkade faktiskt bättre med ett par band, eller halva band egentligen då hela gjorde lite för mycket skada, var lätta marker vi testade på. Bästa modellen var en lastbilsbakända, en bit av ramen och bakaxel. Monterade fälgar som vi svetsat tänder på. Med hjälp av distanser monterade vi fälgarna på snedden så att dom vobblade fram och tillbaka. Det blev faktiskt riktigt bra men ekipaget var för tungt för att lyfta med skotarkranen så jag plockade bort diffen och drivaxlarna. Nu orkade skotaren lyfta men vid nästa provtur vek hela skiten ihop sig som en fällkniv, bakaxeln blev lite för klen och när en stor stubbe fastnade mitt i det tomma banjohuset tog resan slut. Borde förstås ha förstärkt lite... Markberedaren blev en hög av järnskrot och har sen länge brunnit upp i nån masugn.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda markberedning?

halvproffs  
#90643 Fastän det fläckvis var mycket stenigt och ganska färska stubbar kvar fastnade stocken bara ett par gånger. Famag tycker att man kan slå i grova armeringsjärn också för att ytterligare riva upp lite. Körde dock av kedjan två gånger, annars helnöjd med resultatet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda markberedning?

Kse  
#90655 Låter som en bra ide, då får du upp lite mineraljord i humusen.
Blir det sådd, självföryngring eller plantor?
Kanske lägga en vinschskona i toppen så glider den lättare över stock och sten.
http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s2010
Funkar ju iof lika bra att runda av toppen lite med motorsåg

Avatar Fallback

Re: Annorlunda markberedning?

L-G Sundblad  
#90686 En annan variant. Uttjänta skotarband med påsvetsade rivspetsar..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).