Traktorer och processorer

Traktorbyte på G

29 inlägg 23592 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktorbyte på G

Dojatan  
#90262 Hallå

Ämnar byta bort min BM 650 till en fyrhjulsdriven traktor istället. Har hittat en Case IH 844 -92 som jag ska iväg och titta på. Har lurat länge på just Case, har nåra på jobbet och de har känts "rejäla". Kanske inte rejäl som 650:in men den är ju grovsmide så det visslar om det.

Har 844 samma låda som de större 1055 Xl? alltså med en slags turbinkoppling? Vid en provkörning och koll, vad är det främst man ska kolla upp?

Mycket tacksam för svar



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktorbyte på G

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90263
Dojatan skrev:Hallå

Ämnar byta bort min BM 650 till en fyrhjulsdriven traktor istället. Har hittat en Case IH 844 -92 som jag ska iväg och titta på. Har lurat länge på just Case, har nåra på jobbet och de har känts "rejäla". Kanske inte rejäl som 650:in men den är ju grovsmide så det visslar om det.

Har 844 samma låda som de större 1055 Xl? alltså med en slags turbinkoppling? Vid en provkörning och koll, vad är det främst man ska kolla upp?

Mycket tacksam för svar


Enligt prislista så kostar en
International 844 XL, 4WD, 1992, 6800 timmar, 89.000kr
Max effekt
55 kW (75 hk)
Max vridmoment
296 Nm
Kapacitet
30.4 minutliter
Däck fram
13.6x24/6
Däck bak
18.4x34/6
Tjänstevikt
4 300 kg

Om jag skulle köpa en traktor från 1992 så skulle jag först se på det allmänna skicket.
Är traktorn servad enligt instruktionsboken?
Är det ren?
Har den stått inomhus?
Är den skogskörd?
Finns kvitton på reparationer och service?
Hur många ägare har den?
Rost?
Färg bortnött?
Svetsad eller lagad på annat sätt?
Original?

Om detta ser bra ut så går man vidare.
Fungerar all el och hydraulik?
Finns läckage av avgaser, bränsle, olja eller kylarvätska?

Testa funktion på servostyrning, (styr)bromsar, koppling(spel, slirning på hög växel, urtrampninglager), alla växlar går i, kraftuttag, trepunktslyft(lägesreglering, dragkraftsreglering), generator, batteri, värme och defrost, diffspärr.
Leta missljud från motor, ventiler, hydraulik, transmission, urtrampningslager bromsar mm.
Ryker traktorn, (o)belastad, (kall)varm, (låg)högvarv?
Svårstartad när den är (kall)varm?
Glapp i styrning(svag?) vid maxfart?
Fungerar snabbväxlar alltid, har de motorbroms?
Hoppar växlar ur vid motorbroms?
Vad är bränsleförbrukningen?
Vatten i dieseln?

Vet en som i år renoverade sin 20 år gamla traktor 80.000kr.
Följande gjordes:
Renovering av motor eftersom den hade haft för lite kylarvätska så hade den kokat
vilket medförde att fodertätningarna läckte kylarvätska till oljetråget.
Foder+kolvar+ram/vevlager byttes.
För stort glapp i turbo så den byttes.
Grenrör och ljuddämpare läckte så de byttes.
Ventiler och ventilsäten slipades.
Kamaxeln var OK.
Urtrampningslager byttes.
Splinesaxel till hydraulpump byttes.
Oljeläckage i lastarventilpaket lagades(o-ringsbyte).
Byte av slangar till servostyrning.
Rengöring av säkringsdosa, byte av lampor, laga elektrisk varvräknare, byte av sits,
byte av gasfjädring i dörrar, byte av stoppvajer.
Stor vanlig service, oljor+filter+kylarvätska(rengöring kylare in och utvändigt)+rundsmörjning.
Test av glapp i framaxel.
Justering av växlar, lastarspaksvajer och spak till lyftkrok.
Byta av stabiliseringsstag.

Skulle behöva byta däck runt om pga torrsprickor.

Lycka till med ditt köp!

Avatar Fallback

Re: Traktorbyte på G

Dojatan  
#90275 Tackar för svar. Verkligen ett rejält svar. Är det någon som har mer modellspecifika saker som bör kontrolleras?

Men hur stämmer detta förresten, på www.tractordata.com så står det att International 844 tillverkades mellan 1974 - 1980. Går man sedan in på Case IH traktorer så hittar jag inte 844 XL?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorbyte på G

Torparn79  
#90293
Dojatan skrev:Hallå

Ämnar byta bort min BM 650 till en fyrhjulsdriven traktor istället. Har hittat en Case IH 844 -92 som jag ska iväg och titta på. Har lurat länge på just Case, har nåra på jobbet och de har känts "rejäla". Kanske inte rejäl som 650:in men den är ju grovsmide så det visslar om det.

Har 844 samma låda som de större 1055 Xl? alltså med en slags turbinkoppling? Vid en provkörning och koll, vad är det främst man ska kolla upp?

Mycket tacksam för svar

1055'an hade väl inte turbinkoppling, eller..?? :???:
däremot 1255 och 1455 hade det..

844'an har i alla fall inte turbinkoppling som standard och jag är tveksam till att det fanns som tillval heller..

jag har inte kört just 844'an i skogen men däremot storebror 956 och den är lite klumpig, dock inte så det störde..
956'an har ju en 6-cylinders motor medan 844'an har en 4-cylinders motor och på så vis bör den vara bra mycket smidigare..

kolla med "MickeBM" här på forumet, han åker 956'a i skogen så han kan nog råda lite mer..

Avatar Fallback

Re: Traktorbyte på G

Dojatan  
#90343 Stämmer, det är en 1255 som står på jobbet och den har turbinen. Men hur stämde det med årsmodellerna?

www.tractordata.com så står det att International 844 tillverkades mellan 1974 - 1980. Går man sedan in på Case IH traktorer så hittar jag inte 844 XL?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorbyte på G

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90351 Heter den inte 845?

Avatar Fallback

Re: Traktorbyte på G

Dojatan  
#90372 Det vette tusan, ringde en traktorhandlare och han sa att han hade en 844 xl -92. Hittar å andra sidan ingen info kring någon Case 845 heller

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorbyte på G

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90381 Kikade på konedata.net,det finns en 844 mellan 1974-80,844S 1975-81 samt en 844/845 1985-87.

Användarvisningsbild

Re: Traktorbyte på G

Torparn79  
#90415 är det ingen som har tillgång till "Traktorkalendern" antingen i bokform eller via ATL-bonus (jag är inte reggad och det k*kade ur när jag försökte), där borde det ju framgå..

vad jag vet så kläddes ju 844 XL om till Case IH-kostym och man fortsatte med den modellen till 51**-maxxum tog över, gissar på att det var -92 eller -93..

Avatar Fallback

Re: Traktorbyte på G

alias  
#90417 Går att hitta både annonser och bilder på XL varianten på både Google och Mascus. Tillverkningsår sent 80-tal till tidigt 90-tal.

EDIT: sökte på "case 844XL"

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Traktorbyte på G

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90439
Torparn79 skrev:är det ingen som har tillgång till "Traktorkalendern" antingen i bokform eller via ATL-bonus (jag är inte reggad och det k*kade ur när jag försökte), där borde det ju framgå..

vad jag vet så kläddes ju 844 XL om till Case IH-kostym och man fortsatte med den modellen till 51**-maxxum tog över, gissar på att det var -92 eller -93..


Jag har ATL-bonus. Där står att:
International 844 XL, 75hk
Fanns mellan åren 1981-1993

Case IH 895, 76hk
Fanns mellan åren 1991-1994.

Avatar Fallback

Re: Traktorbyte på G

Victor -60  
#90791 Det är så att modellen 844 har funnits länge som modell.

International Harvester 844 byggdes åren 1974-80.

International Harvester 844S hade en speciell fram-Back låda o lite större motor, byggdes åren 1975-81.

Sedan kom modell XL, var en helt ny modell med ny bättre modern hytt bla, byggdes åren 1981-85.

Alla var International o var Röda o Vita.

Sedan blev det Case/IH då blev modellen vidare utvecklad igen o blev bla Svart/Röd, fick bättre hydraulik o bättre svängradie pga centrummonterad drivaxel till 4wd. Byggdes åren 1986-92.

Så den du är sugen på är en Case/International 844XL, Svart/Röd, 80 hk, synkroniserad låda, gruppväxel Hög/Låg/Back i en spak o 4vxl i en spak, sedean en reduktionslåda med Hög/Låg ger 16vxl fram o 8vxl bak.

Hytten är riktigt modern o tyst o rymlig faktiskt, går att få vändbar stol i om man plockar bort verktygslådan bak, sitter med 3 skruvar.

Avatar Fallback

Re: Traktorbyte på G

Dojatan  
#90865 Jaha så det är så det ligger till. , men förklara gärna vxl lådan igen, hög/låg och back i en spak, 4 vxl lägen i en annan och sen ytterligare en hög/låg låda?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorbyte på G

Torparn79  
#90902
Dojatan skrev:Jaha så det är så det ligger till. , men förklara gärna vxl lådan igen, hög/låg och back i en spak, 4 vxl lägen i en annan och sen ytterligare en hög/låg låda?

korrekt uppfattat..
tyvärr är inte den "extra" hög/låg lådan kopplingsfri, det skulle göra dom nästintill fulländade..

enkla traktorer med väldigt lite elektronik som kan krångla..

Avatar Fallback

Re: Traktorbyte på G

Dojatan  
#90936 Hur sitter växelspakarna i förhållande till varandra?
Traktorn kommer ju gå en del i snösvängen och då är det ju ett himla växlande fram till back, är det det lättsamt? på 650:n jag har så kör jag på högväxel och där ligger ligger ettan mitt emot backen så det går skapligt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).