Vedmaskiner, flishuggar

Palax ks 35

85 inlägg 55705 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Palax ks 35

Tall  
#89511 Har nu kört ca 50 kubik ved i veckan och är mycket nöjd.Vilken maskin! Är det någon annan som har samma erfarenhet? :lol:



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

totte  
#89520 Ingen erfarenhet alls, men det är roligt att läsa inlägg från nån som är nöjd, gratulerar till ett uppenbarligen bra köp!

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

Tall  
#89528 Tack ska du ha!

   TS
Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

villeved  
#89655 Underbar maskin ! Har kört över hundra och en så länge inga problem. Har du joystick styrning eller det vanliga ? :)

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

Tall  
#89672 Vanliga,men än så funkar det bra.Får väl se hur det känns efter 1000 kubik!!!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

jonathanA  
#90171 Har en ks35 joystickmodellen med ett hemmabyggt stockbord, har kört över 250m3 sedan förra våren. Riktigt nöjd men, det finns ju alltid punkter som man vill bygga om som tex. inmatningsbandet hade gjärna fått luta lite mer så att dom små stockarna gled innåt mer "automatiskt". lite större plats i "baljan" vid klyven hade ju inte gjort nått. jag har byggt en 8-klyv i hardox, funkar fint!
Lycka till //Jonathan

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

villeved  
#90252 Härligt ! Jag har också funderat att bygga en 8 bitars yxa, räcker det med 5,6 ton då ?

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

rottneblondinen  
#97169 då gör man inget dåligt köp om man köper en ks35 då, står och lutar mot en sån nu. känns bra att man slipper alla kilrep som på hakki tex :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

Tall  
#97184 slå till direkt!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

mikbo1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117022 5,6 tons klyv känns inte det lite klent? Skulle det räcka till en 8 klyvsyxa? Annars verkar det ju en riktigt fin maskin.

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

alias  
#117037 Googlade "Palax ks 35" och fann ett pris på knappt 95 000 SEK. Känns som jävligt mycket pengar för en vedmaskin - sen såg den väldigt välbygd ut.

Nu till min fråga, hur står den sig prismässigt, och produktionsmässigt, mot de andra vedmaskinerna på marknaden?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

stegmaster  
#117068
mikbo1 skrev:5,6 tons klyv känns inte det lite klent? Skulle det räcka till en 8 klyvsyxa?

Alldeles för klent för 8 klyv, räcker knapt til 4 klvy om veden er litt vräsig.

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

plutten  
#117549 PÅ de nya Palax 35 kan man som tillbehör få en booster, som reglerar klyvkolven enligt behov från 3-8 tons klyvkraft. den är också betydligt snabbare än de gamla KS 35.

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

mb track  
#117954 bytte bort min hakki 1x37 var ganska nöjd med den, köpte en palax 35 med 8 ton klyv har kapat 5 lass med den går mkt bra tycker jag finnarna kan nog det där med skog har stockbord samt rull bänk till den + ronnys transportör 200 mm x 6 meter kjedjan roterar endast vid kap på palaxen det yrde mkt olja runt hakkin

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

villeved  
#118289 kan bara meddela stegmaster att 8 bitars yxa faktiskt funka ! svetsade ihop en och har kört 6 kubik torrgran och al utan problem :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).