Skogsröjning

Röjning ängsmark

9 inlägg 6200 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning ängsmark

skogslasse  
#90070 Första inlägget från min sida...
Vi har en (i mina ögon relativt stor) ängsmark som jag håller på att röja hemma på föräldragården.
Jag har en kanske 10 ha kvar nu och nu i en del som har vuxit igen kraftigt.
Det var nog 12 år sedan den gamla ängsmarken höggs fram från att ha vuxit igen sedan morfars tid. Gården ligger i Småland och det är nu blandat av framförallt björk, asp, hassel och en del ek.

Jag försöker gå hårt åt björk, asp och hassel och märker att det blir en hel del som börjar ligga nu av det här lite grövre och undrar lite om hur ni ser på vid vilka volymer det är läga att samla ihop och lyfta ut för flisning?

Har tidigare röjt delar som har vart yngre och som jag inte kännt vart lönt att lyfta ut även om man kanske egentligen borde göra det iom EU stöd och dylikt och det har också på något år brytits ner naturligt och det ser gansk bra ut nu.

Jag har ingen jätte erfarenhet av skogsarbete men tycker det är roligt att hålla på i mån av tid och tiden är väl kanske det som talar emot att själv plocka ut det då jag inser att det med vår enkla vajerkran kommer att ta långt mycket mer tid att samla ihop det än det tagit att fälla ner det.

Vi har tidigare som jag ser det inte haft tillräckligt eller rätt sorts djur för att beta ned och hålla tillväxten nere men kommer nu att få en del nöt satt på markerna av grannen.

Oj det vart visst en hel uppsats det där. Huvudfrågan var dock vad ni anser när det går ihop sig att lyfta ut och flisa?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning ängsmark

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90097 Lyfta ut flisvirke med vajerkran låter inget vidare. Ö.h.t verkar många bli lite besvikna när deras jättelika rishögar i slutändan bara ger några tusenlappar.
Jag skulle fokuserat på att röja klart i första hand. 60 träd/ha är väl vad som gäller och död ved rekommenderas att man lämnar kvar.Lätt putsning med slagklippare snyggar till det lite.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Röjning ängsmark

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90128 Försök med att köra i hop riset med en "hö svans" och traktor, till strängar.
Då kan en maskin med tugg och balja arbeta upp det.
Brukar fungera när man har fällt åkerkants träd om det inte är för ojämnt.
Fans en hö svans ute nu på blocket för 500:-

Avatar Fallback

Re: Röjning ängsmark

skogslasse  
#90134 Tack för snabba svar.
Nisse: Har väl också haft känslan av att det kanske inte lönar sig direkt att dra ihop det eller blir en liten peng över.

Tanken med vajerkranen är väl kanske framförallt att dra ihop det grövre i högar för att sedan leja skotare att samla ihop högarna. Som det är nu när det ligger nyfällt är det ju mer eller mindre oframkomligt, det här blir ju iofs bättre efter något år.
Ska man dock dra ihop det känns det ju vettigt att man också lyfter ut det och att det flisas.
/Lasse

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning ängsmark

Tosca  
#90156 Fäll och lägg ihop i jämndragna högar, kapa i 5 - 6 meters längder och lägg det vekare ovanpå.
Om du lejer in en skotare och sedan säljer flisen ska du kunna få ett netto.
Ring runt till olika flisuppköpare, detta är ju lite avhängigt på vart du bor, men de flesta är intresserade av de volymer du talar om.
Vissa uppköpare sköter allt, kör ihop och flisar och sedan får man betalt när det är flisat.

Avatar Fallback

Re: Röjning ängsmark

flisshejk  
#90249 När du har en vajerkran skaffa dig en lunnings pulka och dra ihop virket till en basväg där det går att hämta med en skotare har själv en sådan pulka och det går otroligt fint, jag har 25 meter lina på vinschen om det inte är alltför stort virke så kan man hålla 50-60 meter mellan vägarna, med den kran jag har så blir det en full grip med varje släpa. Kolla på www.skogma.se, kostar runt 3000, kr.

Avatar Fallback

Re: Röjning ängsmark

skotarmasse  
#90371 Jag skulle nog satsa på att leja in en skotare,kan han köra stråk och ta med sig det grövsta åtminstone så tror jag det går skapligt snabbt.
Dessutom blir det ju framkomligt att gå.
Tror absolut att du skulle få ett netto,här nere i Småland får man för tillfället ca65kr/m3stjälpt mått för flisen.
Lycka till :P

Avatar Fallback

Re: Röjning ängsmark

skogslasse  
#90472 Gött med svar!
Nästa helg blir det till att röja igen. Blir nog bra det här till slut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning ängsmark

häsmyra  
#326352 Hur gick det med röjningen?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).