Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 818298 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Robertberg  
#89846 Med en sån sågbock, en ordentlig såg och kanske två tre klyvar får måste man få rätt bra fart på vederiet!
Dock måste man vara ett par gubbar..

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkni

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89851
obantteg skrev:Med en sån sågbock, en ordentlig såg och kanske två tre klyvar får måste man få rätt bra fart på vederiet!
Dock måste man vara ett par gubbar..


Absolut!

Har ju min trimmade 346 men tycker det är lyxigt att stå och kapa ved med den :P
Vore kul att prova med ett par klyvar men investeringskostnaden är nog svår att försvara !!

Blir flisanläggning som kommer att byggas i höst!

V

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Robertberg  
#89852 Ska man bara prova går det nog ypperligt att låna/hyra över en helg ;)
Lånandet kan ju finansieras genom att ägaren får sin egen ved klyvd, om man inte glipa lite på lädret.

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

MAH  
#89911 Lite bilder på mitt egentillverkade koncept..

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89914 Ser trevligt ut. Har du nån uppfattning om kapacitet, driftkostnad osv?

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

MAH  
#89935 Körde ca 45kbm i söndags.. tog 7 timmar inkl fika, lunch, uppsättning, nedmontering o.s.v..
drog 350:- pix i diesel (vitt-pris), billigare än vad jag hade räknat med..! :-)

så jag räknar med att jag gör 3 års behov på 2 dagar.

/MAH

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

MAH  
#89936 total kost hitills .. 8.500:-.

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89958 Fantastiskt.

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

totte  
#89966 Inte illa alls, du måste ha använt rätt mycket beg material för att få ner kostnaden såpass. Men slutresultatet ser ju rent proffsigt ut.

Vesslan: Mycket vackert att se den eminenta sågbänken i aktiv drift, ett utmärkt koncept verkar det som, i synnerhet när man som ni är en liten lagom pluton som jobbar.

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkni

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89970 Precis en sådan sågbänk har jag gått och funderat på att tillverka. Ser ju ut att funka riktigt bra!
Får se om jag får arbetslust någon dag att göra en själv...


Vesslan skrev:Här kommer så en filmsnutt av min Vedmaskin 2000!
Namnet kommer från min fru som tycker att jag snickrade och pratade så mycket om denna skapelse i höstas att den krävde ett häftigt säljande namn. Hon döpte den snabbt till vedmaskin 2000 (Jag ville döpa den till "Totte" men det var inte töntigt något som var viktigt när frugan raljerar över bygget så vedmaskin 2K fick det bli) och så heter sågbordet numera i vår familj!

Den är inspirerad av Tottes manick men min är lite större då jag kan ta 5 meters stockar och den är byggd för att kapa 1/2 meters ved! Har till dags dato kört igenom 50 1,2 kubiks säckar som
vi lavar veden i (kompisen är för snål på säckarna för att stjälpa).
Tanken är att man bara ska behöva lyfta veden 1 gång och det är i säcken! Resten av flyttandet blir antingen ett hasande eller maskinellt.

Med så många som vi är på filmen så rusar det fram!! Vi kör då i snitt 1 säck i halvtimmen ( då är kaffepauser samt matpauser medräknade i denna tid)!! Räknar man effektiv tid så går det 2 på halvtimmen (vi fikar som ni förstår ganska mycket! :grin: )


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qiYHxuJqGic[/youtube]

Ber om ursäkt för musik, filmkvalitet, miljöförstöring, krig och vulkanutbrott så kan ingen ha synpunkter på det 😈

V

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkni

totte  
#89979
Zixten skrev:Precis en sådan sågbänk har jag gått och funderat på att tillverka. Ser ju ut att funka riktigt bra!
Får se om jag får arbetslust någon dag att göra en själv...


Det är faktiskt en mycket bra modell, jag har använt min och dess i stort sett likadana föregångare i över femton år. Den förra hade ingen vinsch och var en aning kortare annars exakt samma. Har inte sett nån annan typ av sågbock/bänk som det är lika smidigt och framför allt säkert att kapa på med motorsåg. Finns säkert andra lösningar också som jag inte sett, men som sagt jag har använt den mycket länge och inte hittat nån anledning att ändra på själva sågbänksidén. Har man en någorlunda stark såg med lagom långt svärd så kapar man fruktansvärt fort, i synnerhet som man oftast kan köra två eller tre bitar samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkni

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89993
totte skrev:Inte illa alls, du måste ha använt rätt mycket beg material för att få ner kostnaden såpass. Men slutresultatet ser ju rent proffsigt ut.

Vesslan: Mycket vackert att se den eminenta sågbänken i aktiv drift, ett utmärkt koncept verkar det som, i synnerhet när man som ni är en liten lagom pluton som jobbar.


Tja tillräckligt med arbetskraft eliminerar ju behovet av moderna redskap o maskiner :lol:

V

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkni

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90028
Vesslan skrev:
totte skrev:Inte illa alls, du måste ha använt rätt mycket beg material för att få ner kostnaden såpass. Men slutresultatet ser ju rent proffsigt ut.

Vesslan: Mycket vackert att se den eminenta sågbänken i aktiv drift, ett utmärkt koncept verkar det som, i synnerhet när man som ni är en liten lagom pluton som jobbar.


Tja tillräckligt med arbetskraft eliminerar ju behovet av moderna redskap o maskiner

Härlig film förresten!
Kul med arbetskamrater.

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

granqvist  
#90257 Några bilder över vårt system som det har varit nu i 3 år. Matar bordet med Terrin eller Blondinen. Vedmaskinen hyrs av en granne.
000_2320.jpg

000_2321.jpg

000_2322.jpg

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Naders  
#90550 Hitade en annons på en föregångare till dagens vedmaskiner.
Såg lite kul ut med remdriften :smile:

Undrar om trädgårdsstolen följer med i paketet :roll:
http://www.blocket.se/dalarna/Vedmaskin_27238868.htm?ca=22&w=3

Om en sådan här eftertraktad skapelse försvinner snabbt så är här en bild på den:
Vedmaskin.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).