Skogsröjning

Röjsågar

26 inlägg 13186 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjsågar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89861 Alltid kul med nytt, men en beggad Stihl 450 kanske ger mest vettig kostnad/användning kvot.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsågar

Kse  
#89871
Generalen skrev:Tänkte investera i en ny röjsåg och då undrar jag om det är det någon som har något tips på en bra röjsåg?

Användningsområdet är från små sly till större sly.


Tack på förhand.

Skulle rekomendera Hva 345.
Driftsäker såg som klarar det mesta, är inne på min fjärde.

Avatar Fallback

Re: Röjsågar

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89891 Jag har en knippe sågar,men nu använder jag nästan uteslutande Hva 355. Klart bästa sågen jag använt.
10 ha ungskog röjer man inte gärna med en 36cc.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Röjsågar

Nonkan  
#89894
Kse skrev:Skulle rekomendera Hva 345.
Driftsäker såg som klarar det mesta, är inne på min fjärde.


Är inte det här inlägget lite motsägelsefullt ;)

Användarvisningsbild

Re: Röjsågar

Kse  
#89900 Ja men alla fyra sågarna är i drift, köper en ny såg varje år och kasserar den äldsta.

Avatar Fallback

Re: Röjsågar

Generalen  
#89948 Tack så mycket för alla värdefulla tips, låter som jag antingen ska ha en kraftigare Stihl el Hva ,
då är det bara till att sondera av marknaden :-)

Avatar Fallback

Re: Röjsågar

röjjare  
#91300 Har varit och kört lite stihl 480 några veckor och måste säga att nu då jag häng på en 345fx:a igen så känns det som om jag fått vingar ^:)^ .
Stihl 480 påminner mycket om gamla husqvarna 252 som jag använde förrut. Klumpig sak när det är trångt.

345an är mycket smidigare att jobba med i mitt tycke.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågar

H-E  
#92725 Måste bara säga... Farsan slog till och köpte en Stihl 450-k. För mig som glad skogsamatör var den nya Stihlen fantastisk att såga med. Vi har en 10 år gammal Partner och nog är det skillnad, som natt och dag. Främst såklart selen och vibrationerna.

Proffsgrejer är proffsgrejer, det är sånt man ska satsa på!

Användarvisningsbild

Re: Röjsågar

KOJMANNEN  
#99686 Jag har röjt regelbundet i 25 år på egen skog i snitt 6-7 veckor per år.När jag började var det stora arealer eftersatt självföryngring med mycket asp och björk,Började då med min första såg en hqv 165 rx.Tung men effektiv.Sedan blev det en 250 som jag skött som ett barn en verklig höjdarsåg.Nästa såg blev en 252 som gjorde mig grymt besviken.Jag tycker mig förstå varför du undrar om tankarna är lika då jag fick uppfattningen att 252an drog mer soppa och var bökigare att nyttja.hqv fick sig en skällning av mig men blev 100% förlåtna när 343 f kom.Den sågen är den hittils bästa jag nyttjat En full kombidunk är slut vid 15 15 tiden för mig.till saken hör att jag idiotvarvar inte sågen utan röjer med huvudet och vass klinga naturligtvis med klingskydd.

Avatar Fallback

Re: Röjsågar

Anse  
#99917 Visst är Stihl 480 bra men en nackdel är klumpigheten i riktigt täta bestånd. Då fastnar ibland stammar och grenar mellan ryggen och motorn. Ibland händer det tom att choken ställs om. Kan inte begripa varför Stihl inte gjort denna "detalj" mer strömlinjeformad likt tex HVA 244rx.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågar

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99918 i nästa modell som stihl kommer med så kommer choken att förändras...

köpte nyligen 3 st husqvaran 345:or med handtagsvärme, de jag kommer att anställa om en vecka hade mer erfarenhet av husqvarna gentemot stihl.

anser dock fortfarande att stihlen är mer driftsäker samt billigare att laga jämfört med husqvarnan men iofs har ju husqvarnan en del fördelar som t ex bättre sele, lite större tank samt kanske lite smidigare..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).