Traktorer och processorer

MF 188 frågor

11 inlägg 21882 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MF 188 frågor

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8905 Kan någon redogöra för skilnaderna på MF 188 , 185 , 175 är det kraftigare bakaxel 188 an ? Finns det någon hemsida till någon MF guru som är på svenska?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8908 188 tillverkades mellan -72 till-78
185 tillverkades samtidigt och är lika motorstark.
Traktorerna som slutade på "8" är sk "super spec" traktorer och har MP större hytt längre hjulbas(genom en klump mellan vxl och hydraulhus) mm.

185:an är i princip en 165:a med större motor och hd framaxeln.
168:an har 236 motorn så den skiljer sig från 165:an som har 212 motorn..

175:an kom -65 och tillverkades till-71 samma med 178:an.
175 och 178 ser till utseendet lika ut men 178 har större motor.

Man kan säga att 168 ersatte 175 och 188/185 ersatte 178:an.

-70/71 kom en ny bakaxel som var något kraftigare och hade större och våta bromsar.
Det finns även en kraftigare variant av denna axeln men den sitter nog först på 1080 som ligger på 88hk.

Det är bara att fråga om du vill veta något annat om MF..

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8980 Grejen är den att jag har en MF 1200 och tror det är 188 axlar på den, motorn är sliten. Och funderar på en annan lite starkare motor. Vet inte, men tror att MF 1250 har kraftigare axlar och starkare motor. Vill gärna ha 1200an ok igen men även lite starkare motor. Det finns ju monsterbyggen med tandem bakhjul och kabelplogar som dessutom vågar använda lågväxel med full dragkraft , och det verkar 178 or hålla för i flera år. Därför hoppas jag på att 1200an ska klara lite mera motor.
Lämna gärna synpungter på det här med motor/drivlina

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8982 Jag har aldrig hört om någon MF med kass transmission men ingenting är såklart omöjligt.

1200 borde ha dom större axlarna.
Axlarna ser likadana ut på utsidan men dom större är något grövre och har större planetväxlar.

595:an har den kraftigare axeln.
1200 är väl på 95hk eller?
1250 ska väl bara ha lite bättre hydraulpump och lite uppskruvad motor tror jag.

Du kan ju kolla på den här sidan, dom kanske kan komma med förslag..

http://www.nolangen.se/

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9014 Vilken maffig sida. Förstår att de är är frälsta på MF. Har man en gång kört
midjestyrt så är mycket svårt att acceptera en konventionell traktor.
Avsaknaden av dragkraften är värst.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9020 Jag skulle också vilja ha en 1200!!

Användarvisningsbild
massey ferguson  
#24691 Massey ferguson 188 har fruktansvärt bra bromsar :D

Användarvisningsbild
halvproffs  
#24983 MF188 har mycket bra frigångshöjd. Det måste va den bästa tvåhjulsdrivna traktorn för skogen. Finns aldrig några till salu heller.

Avatar Fallback
lsr  
#129852
Ferguson skrev:
-70/71 kom en ny bakaxel som var något kraftigare och hade större och våta bromsar.
Det finns även en kraftigare variant av denna axeln men den sitter nog först på 1080 som ligger på 88hk.

Det är bara att fråga om du vill veta något annat om MF..



Är lite intreserad av en 1080 men vet inte så mycket om dom, vilka är för/nackdelarna med dom?
Är det ngt särskilt man ska kolla efter, tänkte ha den till vedtransporter efter vägen med.

Användarvisningsbild

Re: MF 188 frågor

MultiMats  
#470405 Hej! Jag har fått erbjudande om att köpa en MF 188 militär i fint skick. Vad kan en sådan vara värd, ungefär?
Eftersom jag ska ha den till snöslungan och vedprocessor så måste jag bygga om så att den får 3-punktslyft. Har någon erfarenheter kring det? Är det möjligt? Vilka delar fattas på militärversionen och var får men enklast tag på dem?

En annan tanke är att komplettera med frontlastare. Vilken storlek passar 188:an?

Tacksam för tips FÖRE köpet.... :-)

//MultiMats
Karlsborg

Användarvisningsbild

Re: MF 188 frågor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470950
MultiMats skrev:Hej! Jag har fått erbjudande om att köpa en MF 188 militär i fint skick. Vad kan en sådan vara värd, ungefär?

Mina gamlingar från fabriken i Coventry har jag köpt för ca 500 kr/hästkraft och då har de trepunkt :smile: men inte lastare :(

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).