tis 24 aug 2010, 22:18#98992
Man leder oljan från kolvsidan på en av vikarmscylindrarna till lyftcylindrarna. Slangen från den ena vikarmscylindern kopplas alltså med ett T-rör på ledningen till kolvsidan på lyftarmscylindrarna. När man då viker ned vikarmen kommer returoljan från den ena cylindern att lyfta bommen så att kranspetsen rör sig hyfsat parallellt. Och när man sträcker ut vikarmen skickas ju oljan bara till den ena cylindern, den andra fylls på med olja från lyftcylindrarna som därmed sänks.
Det här förutsätter att lyften är enkelverkande men så är det väl alltid på Super-Eva vad jag vet. Det funkar ju inte heller på den gamla Evakranen med bara enkla cylindrar. Sen får man ju ställa om flödena så den inte blir för snabb, det går ju bara åt hälften så mycket olja när man sträcker ut vikarmen.
Jag tror att kranen på Ponsses nya Fox funkar på det här sättet.
Jag har kört flera år så här utan att märkt några nackdelar. Numera använder jag maskinen mest som grävare, har satt dit en skopa som manövreras av utskjutscylindern. Väldigt lämplig till markberedning men jag har även dikat och byggt lite väg ned den.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto