Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Datorn stängs av vid omstart

17 inlägg 7604 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Datorn stängs av vid omstart

bgs  
#89500 Jag undrar om det ska vara så att datorn startas om när man startar om skördaren efter att man t.ex. bytt kedja :???:
Väldigt irriterande då den tar några minuter på sig för att komma igång. Kan de vara så att det behöver bytas något batteri i datorn? Borde finnas något som håller datorn med ström den tid då tändningslåset bryter strömmen i samband med att startmotorn går.
Om det finns ett batteri, vart sitter det i så fall? Jag har en Rottne 5000 -97.

Tacksam för svar :grin:



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Datorn stängs av vid omstart

skogsjan695xl  
#89501 Det ska sitta ett batteri i datorn, men då borde den väll tappa minnet varje gång du vrider av tändningen.

Avatar Fallback

Re: Datorn stängs av vid omstart

bgs  
#89502
skogsjan695xl skrev:Det ska sitta ett batteri i datorn, men då borde den väll tappa minnet varje gång du vrider av tändningen.


Datorn stängs inte av när jag stänger av motorn, utan det är när jag ska starta motorn som datorn startar om :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Datorn stängs av vid omstart

skogsjan695xl  
#89505 okey, ja men det låter lite knepigt, någonstans försvinner ju strömmen till datorn iaf när startmotorn går.
Vi hade nått liknade fel på dieselvärmaren i vinter, fläkten i hytten gick inte utan att ha tändningen på, där var det bara glappkontakt. så kolla alla kontakter så de sitter i ordentligt och jordpunkter.

Avatar Fallback

Re: Datorn stängs av vid omstart

bgs  
#89533
skogsjan695xl skrev:okey, ja men det låter lite knepigt, någonstans försvinner ju strömmen till datorn iaf när startmotorn går.
Vi hade nått liknade fel på dieselvärmaren i vinter, fläkten i hytten gick inte utan att ha tändningen på, där var det bara glappkontakt. så kolla alla kontakter så de sitter i ordentligt och jordpunkter.


Ja, det är väl bara att börja leta. Nåt galet är det ju, det bara frågan vart?

   TS
Avatar Fallback

Re: Datorn stängs av vid omstart

bgs  
#89586 Tar gärna emot fler tips på vad som kan vara fel :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Datorn stängs av vid omstart

GremoNiclas  
#89604 Vad är det för dator?

Avatar Fallback

Re: Datorn stängs av vid omstart

bgs  
#89607
GremoNiclas skrev:Vad är det för dator?


DSP 4000 tror jag det är och operativsystemet är Windows 98. Var det här du menade?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Datorn stängs av vid omstart

GremoNiclas  
#89675
bgs skrev:
GremoNiclas skrev:Vad är det för dator?


DSP 4000 tror jag det är och operativsystemet är Windows 98. Var det här du menade?


Jo de va det jag menade. Har dock inte pysslat med den datorn nå mycket (men liiite), så jag blev inte nå klokare, tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Datorn stängs av vid omstart

josip  
#89706 Nu är jag inte så insatt i detta, men kan det var så att spänningsfallet i samband med start av motorn räcker till för att datorn skall slockna? Nog borde det väl finnas något batteri som förhindrar detta kanske, men om datorn är gammal så har det väl blivit så pass dåligt att det inte mera håller laddning? Radion i min grävlastare brukar t.ex. ibland tappa inställningarna när man startar (den har nog inget inbyggt batteri alls)..

Användarvisningsbild

Re: Datorn stängs av vid omstart

masterchief  
#89709 Det ska finnas ett batteri att byta ut.
Vi hade bekymmer med 2004an att den startade om emellanåt när vi körde, bytte det och ingen skillnad blev det :???:
Det lustiga var att det gick att hugga under tiden datorn startade om :shock:
Registrerade ingen kubik, men timmer och massa gick att göra...
Vi hittade inget fel någonstans trots felsökning, iom det fungerade och inteblev sämre så körde vi med det.

Avatar Fallback

Re: Datorn stängs av vid omstart

Dexxaz  
#89711 Kanske ska kolla upp batterierna på maskin, om dom börjar bli slitna så spänningen sjunker för mycket vid motorstart....
Ett bra tolvvoltsbatteri brukar klara att hålla runt 9-10 volt med startmotorn inkopplad,i ett 24V system ca 18-20 V.
Slitna batterier går ner mot 7-8V i startögonblicket och det kanske är för lite för att datorn ska klara sig...

Hur gamla är blylådorna???

Avatar Fallback

Re: Datorn stängs av vid omstart

bgs  
#89712
masterchief skrev:Det ska finnas ett batteri att byta ut.
Vi hade bekymmer med 2004an att den startade om emellanåt när vi körde, bytte det och ingen skillnad blev det :???:
Det lustiga var att det gick att hugga under tiden datorn startade om :shock:
Registrerade ingen kubik, men timmer och massa gick att göra...
Vi hittade inget fel någonstans trots felsökning, iom det fungerade och inteblev sämre så körde vi med det.


Vart sitter batteriet? Kan ju vara värt kolla skicket på det och eventuellt byta ut det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Datorn stängs av vid omstart

bgs  
#89713
Dexxaz skrev:Kanske ska kolla upp batterierna på maskin, om dom börjar bli slitna så spänningen sjunker för mycket vid motorstart....
Ett bra tolvvoltsbatteri brukar klara att hålla runt 9-10 volt med startmotorn inkopplad,i ett 24V system ca 18-20 V.
Slitna batterier går ner mot 7-8V i startögonblicket och det kanske är för lite för att datorn ska klara sig...

Hur gamla är blylådorna???


Ett halvår, så jag hoppas att det inte behöver bytas redan :???: Men ska testa att mäta upp spänningen i startögonblicket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Datorn stängs av vid omstart

masterchief  
#89715
bgs skrev:
masterchief skrev:Det ska finnas ett batteri att byta ut.
Vi hade bekymmer med 2004an att den startade om emellanåt när vi körde, bytte det och ingen skillnad blev det :???:
Det lustiga var att det gick att hugga under tiden datorn startade om :shock:
Registrerade ingen kubik, men timmer och massa gick att göra...
Vi hittade inget fel någonstans trots felsökning, iom det fungerade och inteblev sämre så körde vi med det.


Vart sitter batteriet? Kan ju vara värt kolla skicket på det och eventuellt byta ut det.

Ska fråga den ena anställde som bytte det.
Var inte med personligen när det byttes...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).