Friluftsliv, Naturturism

Turism i skogen

61 inlägg 81346 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Turism i skogen

Fredrik Reuter  
#89370 Detta är ny kategori på skogsforum för idag.
Hoppas det kan bli en spännande kategori som kan hjälpa dig att utveckla din företagsamhet i skogen.

Jag har gått och filurat på denna kategori bra länge. Varför jag inte skapat den förrän vet jag faktiskt inte. Kanske beror det på att det inte varit något direkt tryck efter en sådan här kategori.

Men nu gör vi ett försök tycker jag. Jag lämnar tangentbordet fritt för diskussioner, det ska bli mycket spännande att läsa om vi har några garvande turismproffs eller häftiga idéer på naturturism. Av bara farten skrev jag ner några förslag i kategoribeskrivningen, om ni inte har något direkt att komma med för stunden får ni gärna diskutera dessa förslags vara eller inte vara!

Lycka till!



   TS
Avatar Fallback

Re: Turism i skogen

Nolltax AB  
#89372 Plastmorsan min gift med farsan lång tid har.
De flyttade ut till byn för sisådär tjugo år sen.
Vårfloden rann till nyligen.
-Har du kollat in Pingla ström i år, sporte jag henne.
-Pingla vad, svarte hon.
Tog tanten, ett år äldre än jag, under armen å släpade iväg för kunskap.
-Å f*n, sa hon. Om detta visste jag ej.
Nu rastas kollegans jycke längs ström dagligen av dagmatte....

Fäller trän stundom gör. Älgen otåligt trampar bakom rygg gör.
Månne eurostinn tysk med kamera likaså göra skulle vilja?

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Fredrik Reuter  
#89375
Nolltax AB skrev:Månne eurostinn tysk med kamera likaså göra skulle vilja?


Ja om detta jag tror! :wink:

Ha det bra nolltaxarn!

   TS
Avatar Fallback

Re: Turism i skogen

Nolltax AB  
#89377 Baxar runt en å annan 08 i skogen min.
Juletid förväntar dom sig gran plocka runt hörnet göra. Den perfekta.
Sommartid parkera, öppna bildörr å plocka litena blåbär.
Likt han med stenen knuffar man å stönar uppför tills toppen nått.
-Oj, viken utsikt... -Oj, vilken trollskog.
Hästtjejerna tjötar gör. -Ridväg i skog ville vi ha....
Allt de facto inom stenkast återfinns.
Åsså svamp å dylikt skräp givetvis....

Avatar Fallback

Re: Turism i skogen

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89626 Har kläckt en ny affärsidé.
Ni vet certifiering, är ju att jag ska betala någon för att jag själv gör jobbet.
Att jag gör självkontroll och fyller i papper, betalar igen för att någon läser papperna.
Jo jag ska börja certifiera folk i allemansrätt.
De ska få en pärm med regler om skyldigheter och rättigheter!
Längst bak ska det finnas certifierings-administrativa sidor, att fylla i vid ett besök i naturen.
Naturligtvis ska det ingå noggranna frågor på korrekt klädsel, så som mössa och vantar och yllestrumpor.
Fotriktiga skor av dyr modell är ett huvudkrav.
Avancerad hjälp ska finnas i marginalen på varje sida, ex gran korta barr, tall långa barr.
Det går att göra listan lång på vad som ska fyllas i papperna, så vederbörande känner sig nyttig.
Alt samman till ett facilt pris på någon tusenlapp för fem år.
Det ska väl ha ett namn också med tre till fyra stora bokstäver.
FOAC låter lagom märkvärdigt tycker jag.


Det betyder fullständigt onödig certifiering.

Dårskap ? Ja vist, men jag hade tänkt börja med Länsstyrelsen i Gävleborg, de kommer att se mig som ny mesias.
När journalisterna kommer och klämmer mig mot väggen, får jag väl dra någon behjärtansvärd nödlögn om någon stackars bärplockare från andra sidan jordklotet, som skulle ha fått mycket mer betalt för sina bär om de varit FOAC bär.

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

halvproffs  
#89660 Vad betyder A i FOAC? :???: Du kan ju även utlysa SM i myggbett: Flest inom 1h vinner. Eller en skyttetävling på kaja. :shock:

Avatar Fallback

Re: Turism i skogen

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151910 Hittade en gammal tråd som jag missade att platta till halvproffs i.
FOAC kan betyda fullständigt onödig ackreditering.

Myggtävling hade fyra gossar från STAN, vem som klarade en ynka timme med baröverkropp.

Ingen vann, en backa ur, bäste man hade en tid av ca, sju-åtta minuter.

Kanske en turistattraktion med mandomsprov vore något.
Möjligt att det räcker med att vara ensam i skogen dagtid.
Eller gå över en mosse.
Göra eld utan tändvätska.
Finns säkert mycket som folk skulle betala för.

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346183 LRF ser inte turismens möjligheter http://www.atl.nu/ledare/lrf-ser-inte-t ... -jligheter
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387500 SLU: mer forskning behövs om skog och friluftsliv http://www.slu.se/sv/centrumbildningar- ... iv-behovs/
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401547 Skogsmusseet får 7,5 miljoner för att ta fram nya besöksmål för "kunskapsturism" http://www.skogsaktuellt.se/artikel/511 ... useet.html
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Älgfoderodlare  
#401784 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 21:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Torbjörn Johnsen  
#401787 Det låter intressant @älgfoderodlare! Hoppas vi får följa utvecklingen här på skogsforum.
Vad är det för arter du planterat som ska bli julgranar? Hur långt norrut befinner du dig i landet?

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Älgfoderodlare  
#401803 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 21:05, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Turism i skogen

frågande och vetande  
#401841 Allemansrätten finns alltid, men tycker det är bra att man som markägare själv kan välja hur "tillgänglig" ens skog ska vara. Har själv två badplatser, båtbryggor och en camping på fastigheten. Är i stora drag glad när jag ser barnfamiljer kunna komma ut och njuta av sådant jag ser varje dag. Men det finns vissa orosmoment som ligger i bakgrunden. något som är lätt att missa när man ökar upp tillgängligheten för allmänheten. Den största för mig är brandrisken, trots stora skyltar "eldning förbjuden" eldas det tyvärr på mindre lämpliga platser. En stuga som står vid en av badplatserna var det några som beslutade elda med en engångsgrill på verandan, resultatet var att stugan brann ner.

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Älgfoderodlare  
#401849 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 21:05, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).