Skördare

H8 vs H09

32 inlägg 10444 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: H8 vs H09

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89261 kollade på en av H8 i Mora idag, jag har ärligt inte varit så intresserad tidigare men denna verka vara riktigt smidig, å hytten såg trevlig ut åxå, ja tror det var en -06 med 600 hjul å som sagt den såg smidig ut... nästan så man skulle vilja testa att köra nån dag i skogen för att kunna jämnföra mot itgercaten;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: H8 vs H09

GremoNiclas  
#89265 Lite surt...men man måste nog gå över till de blå i framtiden... :???: Om man ska köra beståndsgående iaf.

Avatar Fallback

Re: H8 vs H09

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89275 ja det verkar som dom är dom enda som har sån nu... om man inte vill köra vimek då :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: H8 vs H09

masterchief  
#89287
nutte skrev:är det ingen mer som kör h8 som har nått att säga om dom?;)
Om man ska köpa en beggad, vad är de man ska kolla på?, å när drar man gränsen i timmar?... det står tydligen 2 st i Mora, å ja åker förbi där idag å tänkte kolla hur dom ser ut lite mer ingående... få se va ja tycker om dom....

Gräsnen på timmar är 2000......
Köp ingen under det, de behöver det på sig för att gå strulfritt :???: :lol:
En gräns är annars som vanligt kring 10000 timmar.
Då börjar man misstänka att pumpar etc börjar bli dåliga, plus om det är bytt, men ingen katastrof då det inte är jättepengar.
Agregatet behöver i regel en övsyn då med.
Rottne har bra utbytessystem, så pumpar etc blir inte så blodigt, man kan tom kosta på sig att byta i förebyggande iom man bara betalar renoveringen av den gamla.

Avatar Fallback

Re: H8 vs H09

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89289 föresten nått som slog mej va att, om rottnen tar ca8.5 liter mot tigercatten som vill ha runt 12... säg att man ger 10 kr litern för dieseln... så blir ju det typ 30 spänn varje timme... säg att maskinen går 10 timmar om dan så äre ju iaf 300 spänn... å på en vecka blir ju det 1500... x48 veckor om man räknar grovt... är en del pengar ja får det till typ 70000 per år å det är verkligen nått att tänka på.....

   TS
Avatar Fallback

Re: H8 vs H09

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89294
masterchief skrev:
nutte skrev:är det ingen mer som kör h8 som har nått att säga om dom?;)
Om man ska köpa en beggad, vad är de man ska kolla på?, å när drar man gränsen i timmar?... det står tydligen 2 st i Mora, å ja åker förbi där idag å tänkte kolla hur dom ser ut lite mer ingående... få se va ja tycker om dom....

Gräsnen på timmar är 2000......
Köp ingen under det, de behöver det på sig för att gå strulfritt :???: :lol:
En gräns är annars som vanligt kring 10000 timmar.
Då börjar man misstänka att pumpar etc börjar bli dåliga, plus om det är bytt, men ingen katastrof då det inte är jättepengar.
Agregatet behöver i regel en övsyn då med.
Rottne har bra utbytessystem, så pumpar etc blir inte så blodigt, man kan tom kosta på sig att byta i förebyggande iom man bara betalar renoveringen av den gamla.



Det är som me alla då... det som tilltalade mej va att all slangdragning osv verka vara så enkel å lätttillgänglig mot på H09, iaf det lilla ja hann kolla.... ja tror dom här 2 låg på runt 5000 timmar båda 2 men endast en stod där, ja prata inte me nån där utan kolla lite allmänt bara... får ta nån dag å göra ett mer undersökande besök;)

Hur funkar niveleringen är den självjusterande eller kör man manuellt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: H8 vs H09

masterchief  
#89300 Var det steg3or du tittade på med D5?
Om inte med D4 så har du en joystick då styr nivelleringen med, höj och sänk samt sidleds, kan även köra framhjulen separat , bakhjulen str du genom att vrida huvudet på joysticken.
Det finns autonivelering, men det går för långsamt.
I D5an har du joystick du styr sida och framhjul med, baken skötar du med knappar upp och ned,,,sällan man använder dem mer än vis upsptarten och vid extremterräng.
Du har en uppställsfunktion i D5 istället för autonivelering, trycker på en knapp sista halvmetern innan uppstället och maskinen rätar ut sig.
Vid körning så är pendelarmarna till viss del belastningskännande, de strävar för att utjämna ojämnhetern, dvs klättra over hinder och ned i hinder etc.
Nybörjarfelet man gör är att köra maskinen för lågt så man inte kan nyttja den pendlingen och hamnar med ett hjul i luften och hänger sig etc.
Men det komemr vartefter.
Synd du bor så långt bort, annars är det bara att komma och provköra massaraketen 8)

Avatar Fallback

Re: H8 vs H09

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89303 ja det skulle vart prefekt att få prövköra lite;)... men knapparna ä väl totalt olik tigecattens så det tar flera veckor innan man kan köra en H8a;)... Eller äre så lyxigt att man kan programera knapparna till den funktion man vill kanske?....

   TS
Användarvisningsbild

Re: H8 vs H09

masterchief  
#89305 Har du dasaspakarna i tigercaten med knappar på framsidan?
Då är det enkelt att lära sig.
De flesta är omprogramerbara , tror iofs såg och stop är låsta.
Paletterna använder du inte vid normal körning med de spakarna.

Avatar Fallback

Re: H8 vs H09

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89330
masterchief skrev:Har du dasaspakarna i tigercaten med knappar på framsidan?
Då är det enkelt att lära sig.
De flesta är omprogramerbara , tror iofs såg och stop är låsta.
Paletterna använder du inte vid normal körning med de spakarna.


Nä, inga knappar på framsidan på tigercatten, däremot vare så på 1135... vi har (vet ej namnet på det) men vi kör med enbart stäng grip å öppna grip på spaken, man trycker en gång för att gripa tag om trädet, nästa gång du trycker kapar den, nästa matar den ut osv.... vet inte benämningen på funktionen men du kanske förstår? å det kanske är lika i H8an?

   TS
Användarvisningsbild

Re: H8 vs H09

masterchief  
#89333 Så är det inte på H8an elelr 5005an.
Där väljer du med spakarna på framsidan.
Puslöppning mm har du där...

Användarvisningsbild

Re: H8 vs H09

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89356
masterchief skrev:Var det steg3or du tittade på med D5?
Om inte med D4 så har du en joystick då styr nivelleringen med, höj och sänk samt sidleds, kan även köra framhjulen separat , bakhjulen str du genom att vrida huvudet på joysticken.
Det finns autonivelering, men det går för långsamt.


Jag var upp förra veckan och kollade på dem, testkörde den ena. Jag tror att det var D4:or i dem och verkade vara i bra skick fast timmarna var på ca 8000. Kranen kändes avsevärt mycket bättre än den som jag har på min gamla Rottne 2002. Jag tror att de ville ha ca 1,3 mil för dem.

/Dan

Avatar Fallback

Re: H8 vs H09

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89381 jag va mest intresserad av att se maskintypen, hörde nått om dom priserna ja med, men förmodligen köper vi nått lite nyare med färre timmar om det blir aktuellt, den ska ju gå ett par år åt oss åxå så då vil man inte ligga för nära dom magiska 10000 timmarna;)...

   TS
Användarvisningsbild

Re: H8 vs H09

Lidéri  
#98229
masterchief skrev:Har för mig en ny kostar 2,7miljoner innan man börjar utrusta och pruta...
Listpris är en sak, vad man ger i slutändan beror mycket på inbyte eller renköp.
I nya H8an är det D5. En vidareutveckling till det positiva enligt min mening.
Mycket bra felsökningsfunktioner mm
Verkar funka bra med SP451, fast som vanligt är filmen lite upphottad när det gäller maskiner :???:


Hörde med Urban om att det där bara var ett test, dom körde bara en vecka med 451 på... Men nu vet jag att det är en som har monterat ett 451 på riktigt... får väl se hur det går, det är ju ganska lätt att plocka lite för groft med 405 också.

Användarvisningsbild

Re: H8 vs H09

GremoNiclas  
#98259 blir inte 451 aningen tungt åt en H8?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).