Motorsåg och handhållet

Husqvarna 154

40 inlägg 28064 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 154

Frenell  
#89096 Har blivit erbjuden att köpa en Husqvarna 154 billigt.vad är det för cc samt kw på en sådan? är det nått att ha?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 154

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89105 54cc! eller 54.2 för att vara exakt! har aldrig haft nån själv,men har för mig att det var en rätt så populär såg bland dom som bla fällde för prosessorerna! den är ju ifrån i mitt tycke husqvarnas "glansdagar" dvs att den har några år på nacken! eftersom det är just en husqvarna så vet jag inte hur bra det går att få tag i reservdelar till den? men troligtvis har bla Mange en hel driva med grejor till den "på lager"!! :mrgreen: mange mfl kan dessutom betydligt mer om denna såg än mig!!.... så det är bara en tidsfråga innan du får en "lektion"!! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 154

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89109 Jodu! jag delar åsikt om att den är från den bästa perioden.

Detta är en fin såg ersatt med 254 som är i stora drag samma såg.

Har bara gott o säga om denna familj sågar där 154/254 är lillebror till 257 och 262.
Finns nog grejer hos många som pysslar med såg.

154= 6,3kg, 2,8kw/3,7hk

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 154

Frenell  
#89113 Hur gammal är en sån då? har en 242 också är dom jämn gamla? vad kan man ge för en sådan såg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 154

totte  
#89131 Kom ut på marknaden 84 enligt http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Om du tyckte att det var billigt, som du skrev, så köp den, går aldrig att säga vad en såg är värd, beror på vad man vill ha och vad man värderar hos en såg. För min del skulle jag vara beredd att ge mer för en sån än för en hobbysåg från idag, förutsatt att den är i ordentligt bra skick.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 154

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89150 1983-85 nånting skulle jag tro...

Värdet är inte lätt o avgöra så där, det får du själv bena ut.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 154

Frenell  
#89374 Hur svårt är det att hitta en ny kolv till en sådan? ingen som har en på lager?=)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 154

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89383 Det finns nog lite varstans.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 154

ananders  
#254198
totte skrev:Kom ut på marknaden 84 enligt http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Om du tyckte att det var billigt, som du skrev, så köp den, går aldrig att säga vad en såg är värd, beror på vad man vill ha och vad man värderar hos en såg. För min del skulle jag vara beredd att ge mer för en sån än för en hobbysåg från idag, förutsatt att den är i ordentligt bra skick.


Hittade en 154 i källaren idag och enligt skylten skulle den vara tillverkad 1983. Ska se om jag kan få igång den men det saknas startsnöre och fjädern i starapparaten.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 154

SawTroll  
#254201
Frenell skrev:Hur gammal är en sån då? har en 242 också är dom jämn gamla? vad kan man ge för en sådan såg?


Ikke helt - 154 var blitt 254 når 242 kom.

Så vidt jeg husker kom 154 i 1983, 254 i 1986 og 242 i 1987.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 154

anersimyra  
#254219 Var inte 154 "årsbarn" med 162:an, alltså en såg från mitten av sjuttiotalet ?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 154

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254221 veit du vekt og effekt på 254, var ei sån til salgs på finn (norske svar på blocket) for ei stund sia som eg lurte på

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 154

anersimyra  
#254224
can skrev:veit du vekt og effekt på 254, var ei sån til salgs på finn (norske svar på blocket) for ei stund sia som eg lurte på
2,8 K/W-3,7 H/P :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 154

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254225 takk for svar! men er du sikker på at det stemmer for 254 fant 5,4kg og 4,1 hp på nettet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 154

totte  
#254291
ananders skrev:
totte skrev:Kom ut på marknaden 84 enligt http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Om du tyckte att det var billigt, som du skrev, så köp den, går aldrig att säga vad en såg är värd, beror på vad man vill ha och vad man värderar hos en såg. För min del skulle jag vara beredd att ge mer för en sån än för en hobbysåg från idag, förutsatt att den är i ordentligt bra skick.


Hittade en 154 i källaren idag och enligt skylten skulle den vara tillverkad 1983. Ska se om jag kan få igång den men det saknas startsnöre och fjädern i starapparaten.


Inte alltid det är helt korrekt på Mike Acres site, kan väl vara så att det kallas årsmodell 84 men började tillverkas 83, mer än jag vet.

anersimyra skrev:Var inte 154 "årsbarn" med 162:an, alltså en såg från mitten av sjuttiotalet ?


Inte vad jag vet, och den har bromsbygel av plast, fanns väl inte på någon av "mitten av 70"-talarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).