Virkesmätning och Matrisfub

Nytänkande och förslag om oberoende kontollorgan

12 inlägg 5021 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nytänkande och förslag om oberoende kontollorgan

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89035 Äntligen. En rakryggad person från köparsidan talar ut om de problem med opartiskhet som finns och de brott mot lagen som virkesmätningen är. Nu har det vänt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Nytänkande och förslag om oberoende kontollorgan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89047 Varför måste det finnas en lag om hur man mäter virke? Det finns ju ingen lag om hur man mäter energived vad jag vet. Eller flis. Eller pappersmassa. Eller hur man mäter byggreglar.

Hur gör man när man mäter lantbrukets produkter (mjölk, potatis, säd, etc), vilka lagar och opartiska organisationer tar man stöd av där?

Jag är osäker på om myndighetsinblandning i köp/säljtransaktionerna gynnar skogsägare.
Här är förresten hela virkesmätningslagen i sin grandiosa storhet.

Virkesmätningslag (1966:209)

1 § Virkesmätning, som avser sågtimmer av barrträd eller massaved och som är ämnad att ligga till grund för beräkning av vederlag för virket, skall utföras enligt föreskrifter som skogsstyrelsen meddelar.
Konungen äger förordna att visst slag av virke skall undantagas från tillämpningen av denna lag eller att lagen skall omfatta även virke av annat slag än som anges i första stycket.

2 § Med virkesmätning avses i denna lag bestämmande av virkets stycketal, dimensioner, volym eller vikt samt bedömande av virkets beskaffenhet och lämplighet för avsedd användning.

3 § Bryter någon uppsåtligen eller av oaktsamhet mot 1 §, dömes till böter.


Undrar om konungen fortfarande har något att säga till om? ;)

Användarvisningsbild

Re: Nytänkande och förslag om oberoende kontollorgan

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89059
Mangan skrev:Varför måste det finnas en lag om hur man mäter virke? Det finns ju ingen lag om hur man mäter energived vad jag vet. Eller flis. Eller pappersmassa. Eller hur man mäter byggreglar.

Hur gör man när man mäter lantbrukets produkter (mjölk, potatis, säd, etc), vilka lagar och opartiska organisationer tar man stöd av där?

Jag är osäker på om myndighetsinblandning i köp/säljtransaktionerna gynnar skogsägare.
Här är förresten hela virkesmätningslagen i sin grandiosa storhet.

Virkesmätningslag (1966:209)

1 § Virkesmätning, som avser sågtimmer av barrträd eller massaved och som är ämnad att ligga till grund för beräkning av vederlag för virket, skall utföras enligt föreskrifter som skogsstyrelsen meddelar.
Konungen äger förordna att visst slag av virke skall undantagas från tillämpningen av denna lag eller att lagen skall omfatta även virke av annat slag än som anges i första stycket.

2 § Med virkesmätning avses i denna lag bestämmande av virkets stycketal, dimensioner, volym eller vikt samt bedömande av virkets beskaffenhet och lämplighet för avsedd användning.

3 § Bryter någon uppsåtligen eller av oaktsamhet mot 1 §, dömes till böter.


Undrar om konungen fortfarande har något att säga till om? ;)

Den här lagen säger ju inget om hur man skall mäta, den säger bara att man skall mäta och vem som bestämmer hur man skall mäta. Det är ju inget konstigare än att man kommer överens om standarder får vikt och längd.

Avatar Fallback

Re: Nytänkande och förslag om oberoende kontollorgan

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89068 Det är föreskriften från Skogsstyrelsen som beskriver hur virket skall mätas. SKSFS 1999:1
http://skogsstyrelsen.se/episerver4/tem ... anguage=SV

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytänkande och förslag om oberoende kontollorgan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89077
th skrev:[
Den här lagen säger ju inget om hur man skall mäta, den säger bara att man skall mäta och vem som bestämmer hur man skall mäta. Det är ju inget konstigare än att man kommer överens om standarder får vikt och längd.


Men det är väl rätt konstigt att det finns en lag som säger att man skall mäta och att det finns någon myndighet som bestämmer hur man skall mäta? Jag kommer inte på något annat än virke som måste ha en lag för detta.

Borde inte två näringsidkare kunna göra upp om det själva?

Avatar Fallback

Re: Nytänkande och förslag om oberoende kontollorgan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89114 Det är inte det jag tycker är konstigt, utan varför det skall finnas en lag om mätning av virke över huvud taget.

Avatar Fallback

Re: Nytänkande och förslag om oberoende kontollorgan

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89136
Mangan skrev:Det är inte det jag tycker är konstigt, utan varför det skall finnas en lag om mätning av virke över huvud taget.


Du menar när den ändå inte efterlevs?

Konsumentköplagen borde isåfall också avskaffas, det är bara för säljare och köpare att komma överens.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytänkande och förslag om oberoende kontollorgan

alias  
#89139
Jasi skrev:
Mangan skrev:Det är inte det jag tycker är konstigt, utan varför det skall finnas en lag om mätning av virke över huvud taget.


Du menar när den ändå inte efterlevs?

Konsumentköplagen borde isåfall också avskaffas, det är bara för säljare och köpare att komma överens.


Tror faktiskt att tanken bakom dessa båda lagar är ganska lika, att man vill försöka skydda den svagare parten eller i vart fall skapa en sorts förutsägbarhet eller standard. Om SCA är köpare till en post som säljs av en privatskogsägare i Norrlands inland så tycker ju jag att det är lite olika styrkeförhållanden mellan köpare och säljare.

Är det inte bra att en m3toub ska vara lika stor oavsett vem som köper virket, så att man "endast" behöver hålla reda på prislistan från respektive köpare. Det räcker ju med trixandet mellan m3toub, sektionsmätt m3fub och matrisfub på barrtimret och hur man ska omvandla dessa på rätt sätt.

Jag tillhör i vart fall dem som uppskattar att det står jämförpriser på hyllkanten i affären för att själv slippa stå och räkna på vad olika förpackningsstorlekar och fabrikat ger för kilopriser, sen är det ju inte alltid att dessa stämmer helt.

Gillar man sedan inte dessa regler för virkesmätning så kan man ju alltid välja en annan försäljningsform t.ex. rotpost.
Tror väl dessutom att regelverket om virkesmätning är dispositivt (det gäller alltså endast om man inte har skrivit något annat i köpekontraktet på virket) - rätta mig om jag har fel?!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Nytänkande och förslag om oberoende kontollorgan

Skogsrå  
#89157 Du har rätt, vad jag kan förstå, skriver man någon annan handelsform som t.e.x rotpost gäller detta.

VMF har blivit en köparförening med partisk kontroll som skogsägare förlorar man alltid på detta.

Avatar Fallback

Re: Nytänkande och förslag om oberoende kontollorgan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89165
Jasi skrev:
Mangan skrev:Det är inte det jag tycker är konstigt, utan varför det skall finnas en lag om mätning av virke över huvud taget.


Du menar när den ändå inte efterlevs?

Konsumentköplagen borde isåfall också avskaffas, det är bara för säljare och köpare att komma överens.


Eftersom konsumentköplagen inte gäller köp mellan näringsidkare, så är den jämförelsen ganska meningslös.

När du köper en traktor, en såg eller säljer din potatis som lantbrukare, gäller inte konsumentköplagen. När du köper skogstjänster gäller inte konsumenttjänstlagen.

Virkeslagen eller dess föreskrifter har dessutom inte alla samma funktion som konsumentköplagen har, den ger inget stöd om hur själva affären skall utföras eller ångerrätt.

Är det synd om skogsägare, klarar vi inte av att sköta våra egna affärer, måste vi ha stöd och hjälp av myndigheterna mot de elaka skogsbolagen? Jag tycker inte det.
Senast redigerad av Mangan sön 18 apr 2010, 20:34, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nytänkande och förslag om oberoende kontollorgan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89167
alias skrev:Tror väl dessutom att regelverket om virkesmätning är dispositivt (det gäller alltså endast om man inte har skrivit något annat i köpekontraktet på virket) - rätta mig om jag har fel?!


Ja, då är ju poängen nästan försvunnen.

Avatar Fallback

Re: Nytänkande och förslag om oberoende kontollorgan

alias  
#89322
Mangan skrev:
alias skrev:Tror väl dessutom att regelverket om virkesmätning är dispositivt (det gäller alltså endast om man inte har skrivit något annat i köpekontraktet på virket) - rätta mig om jag har fel?!


Ja, då är ju poängen nästan försvunnen.


Är som sagt inte helt säker på om lagen är dispositiv eller ej. Är ju en hel del av lagarna som berör handelssrätt som är dispositiva, men långt ifrån alla.

Att det skulle göra den meningslös anser jag dock inte, det är väl alltid bra att veta vilka regler som ska tillämpas om nu något skulle ha missats i ett köpekontrakt. Alla som gör affärer vill väl ha en förutsägbar omgivning?

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar