Traktorn i skogen

Nästa "brahagrej"!

26 inlägg 20468 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nästa "brahagrej"!

Solo  
#89027 Har funderat flera år på att skaffa en "gårdsgrävare". Hur många av er därute har gjort det-och hur har det gått?
Hur stor och hur dyr bör den vara? Jag har allt för lite koll på "hink och spade" för att veta vad man ska köpa



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Nästa "brahagrej"!

mrlynx  
#89034 Det beror på vad den ska klara av och hur stor budgeten är.
Jag har hyrt mig en grävare någon gång per år. Det räknar jag med blir billigare att hyra än att betala underhåll och kapitalkostnad för en egen grävare. Jag tror man behöver ha ganska mycket grävning innan det bär sig med en egen grävare eller också ha tid att gräva åt andra.

Användarvisningsbild

Re: Nästa "brahagrej"!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89058 Vi har haft grävmaskin hemma fram till för nåt år sedan och man saknar den ibland, så det
blir nog en så småningom igen.
Eventuellt blir det en trepunktshängd grej, men annars kring 10 ton bandare, för räckviddens skull.
Tar man en mindre når man inte över dikena för att släta ut massorna.

Avatar Fallback

Re: Nästa "brahagrej"!

axwell  
#89061 Som nämnts, hur mycket har du planerat att gräva, det blir mer än dubbelt så omfattande. "Gårdsgrävare" får mig att tro att det är en lågbudgetlösning du söker. Jag är riktigt imponerad av min lilla "gravgårdsgrävare" som du kan se på tråden "Yanmar Iseki Kubota".
Vanligast bland traktorgrävare är nog Hymas som finns i många varianter, under 100´är de oftast 2wd med dåliga terrängegenskaper, 4wd ligger över 100´eller mer om de har elegant-tillsatsen som medför att grävarmen kan vinklas i sida. Inte så bra som rotator på skopan men en klar fördel. Vikten uppskattar jag till 6-9 ton för de äldre utan midjestyrning.
Vissa traktorgrävare kan förflytta hela aggregatet från sida till sida.
De flesta traktorer kan kompletteras med grävaggregat, Jinmas är billiga men räckvidden för dålig och inger inget förtroende efter de videoklipp de visar.

Användarvisningsbild

Re: Nästa "brahagrej"!

stegmaster  
#89063
Slurfi skrev:Eventuellt blir det en trepunktshängd grej, men annars kring 10 ton bandare, för räckviddens skull.
Tar man en mindre når man inte över dikena för att släta ut massorna.

Hm, en trepunktshängd grej rekker för dig(tillsvarar knappast en 1,5t beltemaskin), medans andra behöver en 10t. :shock:
En 5t eller 8t med lång sticka skulle rekka til det mesta, annars kan du lika så godt gå för en 20 tonnare.
En 10t kjänns som lite mitt imellan, stor i yta mätt och svagare enn en 20t, dessutan svärare at flytta på.
En 5-8t går ju fint på en vanlig tipphengare.

Avatar Fallback

Re: Nästa "brahagrej"!

valtra a 72  
#89070 Jag har ett trepunktmonterat grävaggregat till traktorn och det räcker bra till mina behov. Det är ett mara 1000 med ca 4 meters räckvidd.Har tidigare haft både traktorgrävare och bandare av äldre modeller som medförde mer tid för rep och underhåll.Nu kopplar jag grävaggregatet på tio minuter och kan lätt förflytta mig både på vägen och i terrängen.Så har du redan en lämplig traktor så rekommenderar jag ett aggregat, men ej ett kinatillverkat eller ett alltför stort och tungt.

Användarvisningsbild

Re: Nästa "brahagrej"!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89079 http://www.blocket.se/alvsborg/Gravmask ... ca=1_8&w=3
1098388964.jpg


Här belyses rätt så tydligt räckvidden som jag nämnde.
Det är väl 15 meter mellan skopans ytterpunkter.
Runtomsvängande is the shit.

Avatar Fallback

Re: Nästa "brahagrej"!

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89081 jag säger GRÄVMASKIN!!! Tveklöst!!! Å bandare... jag har kört å haft både traktorgrävare, Hymas 474 2wd, lännen c110 4wd, har kört div atila hjul å bandgrävare, takejob 070, komatsu pc 75 som inhyrd förare, å traktorgrävare är som nån sa nån gång, en värdelös grävare där bak(ej runt om svängande) å en värdelös lastare där fram (dålig sikt)... Visst är dom bra på sitt vis, men Inget slår en bandare mellan 5-8 ton enligt mej...

å väljer du en 5 tonnare så är den lagom liten att flytta med traktor, lagom liten att ha inne på gårdar utan att behöva så stor plats å en sådan får du en skaplig för 100-150´ å det går aldrig sönder nått på dom... iaf så vet ja ingen som lyckats få sönder nått av värde på en sådan... å då har du en skapligt modern maskin med lite komfort i från mellan -95-02, köper du en traktorgrävare för samma pengar får man inte mkt, en gammal volvo eller fergusson från 70-80 talet, å om du har tur 4wd...

men det är som sagt det är ganska så viktigt att veta hur mkt slantar du har å tänker lägga å vad du ska göra... ska du bryta vägar å gräva berg så glöm va jag skrivigt då är det 15-20 tonnare som gäller... men ja vidhåller att traktorgrävare är värdelösa... man slipper flyttar efter väg med en sådan men du har tillbaka på kapaciteten å bärigheten på en bandgrävare... Å har du redan traktor å har en tippvagn så har du ju möjlighet att både flytta maskinen å även flytta massor... en traktorgrävare måste du stå bredvid för att att kunna lasta en tippvagn, medans med en grävmaskin kan man stå vart som helst, å det är bra om det är trångt....

Men som sagt vad du ska göra beror på valet eller om det va tvärt om;)

Avatar Fallback

Re: Nästa "brahagrej"!

Solo  
#89088 Tankarna har gått till 5 ton, stållarv. Lejde in en sådan en helg i höstas för rep av sönderkörd drivningsväg.
Jag blev mycket imponerad av kapaciteten! Dessutom var den lätt att flytta, på en kärra bakom traktorn.
Tänkte lägga ca 150 tkr

   TS
Avatar Fallback

Re: Nästa "brahagrej"!

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89097 Vi kör med 5 tonnare nu. Hade precis en sån slurfi visar i annonsen, Hymac 580, förut. Den lilla 5 tonnaren åker åttor runt Hymacen och går lika snabbt att gräva med nästan. Iaf de vanligaste sakerna man "gårdsgräver", dvs lite dikesrensning, rätta till nån basväg lite, gräva dräneringsrör osv. Tänk på att den där Hymacen är väldigt långsam när man larvar. Tar en dag att ta sig över ett gärde bara. Mycket krångligare att flytta också på trailer. Vi köpte aluramper från Abelco och kör den sen på en dumperkärra.
Sen en stor anledning till att vi sålde Hymacen var att den sprack i svängkransen och sånt har man inte en chans att laga på en så stor och tung maskin med dom grejor vi har. Kräver ju världens kran för att lyfta på överdelen. Skulle det hända på 5 tonnaren lyfter man nästan överdelen med frontlastaren på traktorn.
Sen är det ju ett plus att den drar lika mycket soppa som en gräsklippare ungefär :)
Men satsar du på att bryta några kilometer skogsväg eller dylika projekt är Hymacen förstås bättre.
Vi är i alla fall jättenöjda med den lilla. Uträttar mer med den än Hymacen, just på grund av smidigheten och snabbheten.

Användarvisningsbild

Re: Nästa "brahagrej"!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89116 Värt att notera att en sån Hymac får man tag i för ca 30000:- den i annonsen begärde de 48500:- för
och det är nog lite för högt för en så gammal pjäs.
Ska man göra en skogsväg och sedan sälja vidare kanske det känns vettigt med en billigare maskin.

Avatar Fallback

Re: Nästa "brahagrej"!

alias  
#89140 Slurfi!

Kollade på bilden du bifogade på Hy-Macen, är det vanligt att de inte har några tvärgående järn, eller "ribbor", på banden?
Blir inte det lite dålig framkomlighet?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Nästa "brahagrej"!

Robertberg  
#89148 Nope, det är inte särskilt vanligt.

Användarvisningsbild

Re: Nästa "brahagrej"!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89174 Det är inte vanligt på bandare nyare än ca 1965, jag vet att Hymacarna var släta fram till då
nångång för vi har haft flera sådana.
Egentligen ingen större fara med framkomligheten, men pappa svetsade på ribbor på några bandplattor
för att öka greppet när han skogsdikade.

Användarvisningsbild

Re: Nästa "brahagrej"!

stegmaster  
#89199 Jag missförstod nog lite, när jag såg bilden på Hymac`n. Det der er ju en antikvitet, och kommer inte i närheten av en moderne 5-8t maskin. Och räckvidden på den er inte i närheten av 15m(en moderne 20t har ca 10-11
m räckvidd). Har själv ochså haft 2 stk 3pkt. monterte gräveaggregat, men det blir som en leksak i sammenligning med en bandare.
Bilder av mina 2 tidligara traktoraggregat.
PICT0013.JPG

PICT0030.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).