Vedmaskiner, flishuggar

Flishugg för eget bruk! Tips om köp av begagnad?

55 inlägg 62709 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flishugg för eget bruk! Tips om köp av begagnad?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84072 Är på jakt efter en egen flishugg för att i framtiden köra upp egen flis ca 100 m3 om året!

Har tänkt mig en bra begagnad och tänker mig lägga mellan 25 och 40000 kr!

Vad har ni för tips och ideér?
Var förutom blocket ska man leta?
Är det något man ska se upp med!!


Tacksam för hjälp!

Vesslan



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Flishugg för eget bruk! Tips om köp av begagnad?

ford-7000  
#84356 Vi lånade en edsbyhuggen av granne i många år, men tillslut köpte vi en egen bruks 722 och den var kass om man jämför med edsbyhuggen pga att inmatnigen är snett uppifrån vilket gör att det blir väldigt tungt om man tar ett 200*200 mm träd. Den andra nackdelen är att den bara tar 200*200 mm.
Den såldes snabbt till förmån av en edsbyhugg med hydraliskinmatning som är helt kanom att flisa med.
Så jag kan rekomendera en edsbyhugg

Avatar Fallback

Re: Flishugg för eget bruk! Tips om köp av begagnad?

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84474 En Edsbyhugg har vi här i byn också. Är några gårdar som delar på den och vi är alla nöjda med hur den fungerar.
Självklart vore det ju en dröm att ha en lite starkare traktor (så är det väl alltid?) och en fin kran att mata med och en krammatartratt till tuggen.
Men det funkar trots allt bra att handmata. Tar inte många minuter att trycka igenom ett fullt lass med lagom grova stammar. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Flishugg för eget bruk! Tips om köp av begagnad?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84493 Ok! Det kanske är värt att lägga lite mer slantar på en edsbyhugg om jag nu ska flisa hela livet!

Hur lång tid tar det för er att flisa upp ett årsbehov?

Vesslan

   TS
Avatar Fallback

Re: Flishugg för eget bruk! Tips om köp av begagnad?

frasse  
#84498
Nose skrev:En Edsbyhugg har vi här i byn också. Är några gårdar som delar på den och vi är alla nöjda med hur den fungerar.
Självklart vore det ju en dröm att ha en lite starkare traktor (så är det väl alltid?) och en fin kran att mata med och en krammatartratt till tuggen.
Men det funkar trots allt bra att handmata. Tar inte många minuter att trycka igenom ett fullt lass med lagom grova stammar. :smile:


För några kronor kan du sätta på "power control" och slippa byta traktor.Har haft en i 3 år och är supernöjd.Har ca 90 hk på pto.
Kör som dig en edsby tugg sedan 15 år ,hade tidigare en bruks med manuell matning från -78

Avatar Fallback

Re: Flishugg för eget bruk! Tips om köp av begagnad?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84506 Vad är en "power control"?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Flishugg för eget bruk! Tips om köp av begagnad?

ford-7000  
#84532 Det är en varvtalsvakt som känner av när varvtalet på traktorn sänks och inmatningshastigheten på dom hydraliska valsarna minskas vilket gör att man inte kör stopp

Avatar Fallback

Re: Flishugg för eget bruk! Tips om köp av begagnad?

Callemaja  
#88936 Hej, mitt första inlägg här.

Jag har flisat ca 150 m3 några år med en Bruks 722. Den ger bra flis men är lite tungarbetad då man måste mata manuellt.
Ett annat bekymmer är att den klarar inte maxdim. eftersom virket är som det är och det är väldigt svårt att hitta säljare med enbart klen massaved upp till diam. 15 cm.

Därför funderar jag på huggar som tar ca 50 x 50 cm och som klarar det mesta i vedväg. Var hittar man sådana begagnade till vettiga priser och vart tar alla skrotade vägen då jag är en jäkel med svets och plåtsax?

Avatar Fallback

Re: Flishugg för eget bruk! Tips om köp av begagnad?

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88953 http://www.blocket.se/skaraborg/Flistug ... m?ca=5&w=3
Fast det vette katten om man kan säga att det är vettigt pris... :-)

Avatar Fallback

Re: Flishugg för eget bruk! Tips om köp av begagnad?

Callemaja  
#88969 Nä, det är det jag tycker är lite märkligt att kommer man över ca 20 x 20 cm då rasar priset iväg.
Jag förstår att företagen som tillverkar huggar vill ha betalt så att de åtminstone inte går back.
Men när det rör sig om en halv mille för att hugga en stock med 30 cm diam. Då är något lite fel.........

Avatar Fallback

Re: Flishugg för eget bruk! Tips om köp av begagnad?

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88991 Väl talat!
Inte hjälpte det att köpa en trisslott idag heller.

Typiskt.

Användarvisningsbild

Re: Flishugg för eget bruk! Tips om köp av begagnad?

totte  
#88997 Är kanske inte så konstigt, arean på stocken ökar ju med kvadraten på diametern så priset på huggen följer väl också en kvadratisk funktion ungefär. 27 x 27 var den och ordinarie pris ca 180', enligt kvadratfunktionen skulle då en 20 x 20 kosta runt 100 papp och 15 x 15 mellan 50 - 60. Tja inte vet jag vad dom kostar, bara en tanke som jag fick i skallen.

Avatar Fallback

Re: Flishugg för eget bruk! Tips om köp av begagnad?

frasse  
#89005
ford-7000 skrev:Det är en varvtalsvakt som känner av när varvtalet på traktorn sänks och inmatningshastigheten på dom hydraliska valsarna minskas vilket gör att man inte kör stopp


På min Driwex inte bara minskas utan flödet till valsarna går direkt till tank.Fungerar alldeles utmärkt.Tidigare måste man ha en man för att stoppa matningen för att inte döda traktorn,nu sitter man lugnt i traktorn och kan helt koncentrera sig på att få ett lagom flöde in i tratten med kranen.

Användarvisningsbild

Re: Flishugg för eget bruk! Tips om köp av begagnad?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89634 Har hittat några bruks flishuggar på blocket!

Var hittar jag mer info? De heter Bruks 722 MT!

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flishugg för eget bruk! Tips om köp av begagnad?

Torparn79  
#89635 "Edner" här på forumet hade en skruvtugg som är vettig i mina ögon, liten smidig och kräver inte alltför mycket traktor heller..
vet inte hur grov flis hans gör men jag har en bekant som har en nyare variant med en tätare skruv och han har inga problem med den flisen i sin brännare..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).