Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagn 2 ton, samma som?

12 inlägg 5828 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsvagn 2 ton, samma som?

axwell  
#88680 Ännu en för mig okänd modell med 7 hp Honda-motor. Är det kopia av någon etablerad vagn? Finns det Hondamotorer med 7 hp?

Någon som har sett den?

http://www.blocket.se/dalarna/Skogsvagn ... m?ca=6&w=1



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn 2 ton, samma som?

totte  
#88723 Gissningsvis Kina-grejor, med Kina-kopia av en Hondamotor. Sparrs import ha varit ute och seglat här på forumet innan med nåt tveksamt alster vill jag minnas.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn 2 ton, samma som?

axwell  
#88739 Nu vet jag lite mer än tidigare. Verkar köra med samma affärsmetod som trilla spånade om tidigare, dvs samla ihop beställningar så att det fyller en container. Jag tycker att fotot ser ut som ett montage med svensk bakgrund vilket kan förklara att ingen är levererad eller finns för visning i Sverige.
Modellen med de breda lavettbenen går det heller inte att få se i Mora, "väntar på leverans, allt är fulltecknat tyvärr"
I mina ögon ser den galvade vagnen vettig ut, även om kranen lyfter för lite och inte kan svänga speciellt långt.

Det finns eller har funnits en Honda G300 med 7 hp, vanliga i elverk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn 2 ton, samma som?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88762 Honda motorer finns det in en massa varianter. Men på den där sitter det knappast en Honda original motor. Men det spelar nog mindre roll. Som jag tidigare förespråkat så är dessa hondakopior förvånansvärt bra. Särskillt om man tar med priset som en variabel i bang for bucks diskussionen.
Vagnen däremot har säkert (min gissning) en del övrigt att önska.
Tror ni attd et är ett fotomontage. I så fall gansk snyggt gjort. Men det skulle ju kunna förklrara spännbandet som står rakt upp i luften ;)
Alltså den där sparrsmotor, ingen som vet lite mer om den firman. Han verkar vilja prångla ut skrot till alla högt och lågt. Är han en känd legitim handlare eller bara en skojare?
Han verkar ha LH Motor i Mora AB och Sparrs Import & Export AB
http://www.allabolag.se/5567452528
http://www.allabolag.se/5566285804
de har funnits några år och lh motor verkar vara satt i konkurs.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn 2 ton, samma som?

totte  
#88784 Tror inte att det är ett montage, det finns inte ett spår av det om man klistrar in bilden i ett bildprogram och förstorar rejält, det brukar alltid finnas små missar i kanterna nånstans och jag kan inte hitta ett enda spår. Spännbandet sitter fast i nåt rep som av outgrundlig anledning är draget uppåt nånstans.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn 2 ton, samma som?

axwell  
#88802 Ok.det stämmer nog att det inte är ett fotomontage, det finns alltså en annan förklaring, bilden kanske är gammal, eller inte ens föreställer den vagn som någon skall teckna order på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn 2 ton, samma som?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88807 Kan ingen hugad ringa till herr Sparr och fråga varför spännbandet går upp i himmelen.
Jag tror själv att om man köper en dylik vagn så måste man ha direktkontakt med han där uppe, att då spänna fast han i ett spännband kanske är enda sättet att få självaste gud att breda ut sina vingar över denna järn skapelse från öster.....

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn 2 ton, samma som?

totte  
#88808 Dessutom ser det ut att vara vanlig svensk björk i stockarna på vagnen och den växer inte i Kina.

Spännbandet och repet håller förmodligen kranen på plats så den inte ramlar av innan fotot är taget :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn 2 ton, samma som?

stegmaster  
#88811
totte skrev:
Spännbandet och repet håller förmodligen kranen på plats så den inte ramlar av innan fotot är taget :mrgreen:

Eller så söker han hjälp i från högra makter för at firmaet inte ska gå konkurs.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn 2 ton, samma som?

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88825 Vet inte om jag skall lägga mig i den här diskussionen, underbart att följa !

Bilden är tagen på åker utanför mitt hus -07 när jag importerade dessa vagnarna.
Slutade importera då jag fick byta ut alla hydraulkomponenter.
Kineserna ville ej sätt i bättre komponenter så jag slutade importera.

Spännbandet sattes dit för att hålla bort en massa grenar.
Jag beskar bilden när jag använde den men det gjorde visst inte kineserna när dom spred bilden över världen..:-)

mvh

Magnus

Malwa

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn 2 ton, samma som?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88828 Men Magnus... Vi som var sanningen på spåren ;)

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn 2 ton, samma som?

totte  
#88868 :lol: :lol: :lol:

Nå, då har vi väl också fått facit på kvaliteten på den vagnen!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).