Avverkning (slutavverkning)

Ny rapport om hyggesfritt skogsbruk

6 inlägg 4162 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny rapport om hyggesfritt skogsbruk

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88760 "I Naturskyddsföreningens nya rapport "Skogsbruk utan hyggen" presenterar sju författare sin syn på hyggesfritt skogsbruk."

Läs artikeln i Skogsaktuellt



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Ny rapport om hyggesfritt skogsbruk

Contorta  
#88783 Kan fungera för gran och bok, som sår ut sig naturligt och är skuggföredragande.
Särskilt på de boniteter som studerats.

På sämre (svenska) boniteter och speciellt för tall, som är mycket känslig för kantzoner och överskuggning, så skulle samma forskare säkert komma fram till andra slutsatser!

Användarvisningsbild

Re: Ny rapport om hyggesfritt skogsbruk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88792 Egentligen går det väl med hur "försiktig" och beröringsfri modell som helst för att skörda skogen. Det beror väl på hur lönsam, och stor, skogsindustri vi ska ha.

Användarvisningsbild

Re: Ny rapport om hyggesfritt skogsbruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88817
Uvskogen skrev:Egentligen går det väl med hur "försiktig" och beröringsfri modell som helst för att skörda skogen. Det beror väl på hur lönsam, och stor, skogsindustri vi ska ha.


Samt hur dyra avverkningskostnader vi skogsägare kan acceptera. Så vitt jag förstår så blir avverkningskostnaden per kubikmeter betydligt högre vid hyggesfritt än vid en föryngringsavverkning.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ny rapport om hyggesfritt skogsbruk

Contorta  
#88820
Niking skrev:
Uvskogen skrev:Egentligen går det väl med hur "försiktig" och beröringsfri modell som helst för att skörda skogen. Det beror väl på hur lönsam, och stor, skogsindustri vi ska ha.


Samt hur dyra avverkningskostnader vi skogsägare kan acceptera. Så vitt jag förstår så blir avverkningskostnaden per kubikmeter betydligt högre vid hyggesfritt än vid en föryngringsavverkning.
/Niklas


Små ytor = höga startkostnader.
Små maskiner = högra drivningskostnader.

Det var annat förr, när skogsfolk bodde i en hydda i skogen med en häst.
Jag röstar för att vi inte återgår till den tiden...

Avatar Fallback

Re: Ny rapport om hyggesfritt skogsbruk

hawk  
#88939
Contorta skrev:
Niking skrev:
Uvskogen skrev:Egentligen går det väl med hur "försiktig" och beröringsfri modell som helst för att skörda skogen. Det beror väl på hur lönsam, och stor, skogsindustri vi ska ha.


Samt hur dyra avverkningskostnader vi skogsägare kan acceptera. Så vitt jag förstår så blir avverkningskostnaden per kubikmeter betydligt högre vid hyggesfritt än vid en föryngringsavverkning.
/Niklas


Små ytor = höga startkostnader.
Små maskiner = högra drivningskostnader.

Det var annat förr, när skogsfolk bodde i en hydda i skogen med en häst.
Jag röstar för att vi inte återgår till den tiden...


De bor väl inte i hyddor i Tyskland? Det stod inget om det i rapporten iallafall...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).