Uppvärmning

Flytta pannrum el Renovera skorsten?

23 inlägg 15383 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

Bax  
#82187 Ännu en fördel med att inte ha pannan i huset.
Det finns ju dock nackdelar också.

Användarvisningsbild

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

Jerrka  
#88130 Nu har jag nästan bestämt mig för att montera ner en oval flexslang ist för att glidjuta...Har ni tips erfarenhet så dela gärna med er...Pris där det är billigst matreal mm

   TS
Avatar Fallback

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

axwell  
#88151 http://www.soliduct.com/installation-insatsror.htm
Det finns några till bla en i Sandviken som är lite billigare på rör men dyrare på resten.
Soliduct har bra instruktioner, funkar perfekt.

http://www.energisparcentrum.se/shop/in ... ucts_id=66

Användarvisningsbild

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

Jerrka  
#88720 Jag har beställt syrafast flexslang från skorstensspararen 7945 ink moms, frakt, topp/botten anslutning, kringfyllnadsbruk...10M med diametermåtet 133...Har ni nån erfarenhet av denna firma...Och tror ni arean räcker till?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

axwell  
#88756
Jerrka skrev:n skorstensspararen


Deras hem sida är "stelopererad", kan inte scrolla på den.
Har du testat med attrapper att det är det grövsta du kan få i? Sotaren bör per tfn. kunna svara på om diametern är tillräcklig. Sedan du fått fart på brasan blir röret så hett att draget bör räcka mer än väl.

Spara alla papper med intyg som skall följa med leveransen, sotaren vill se dem för att godkänna besiktningen!

Användarvisningsbild

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

Jerrka  
#88767 Ok! På jobbdatorn kan jag skrolla på deras hemsida, men inte på datorn hemma....Måste vara nån webläsarinställning eller zoomning tror jag..

   TS
Avatar Fallback

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

Dennistennis  
#88773
masterchief skrev:Värmeförluster är inget bekymmer med moderna kulvertar.

Är det inte strålvärmen eller vad det kallas, den direkta värmen man får från pannan som man mister?
Det jag tänker på är snarare, "Fan man kanske skulle duscha!" *springer ut till ladugården gör upp eld och väntar två timmar.*

Avatar Fallback

Re: Flytta pannrum el Renovera skorsten?

axwell  
#88806 Med insatsrör blir murstocken lika varm som tidigare, men bara första halvmetern, resten blir knappt ljummen trots intensivt brassande. Energimässigt en liten nackdel vintertid, men skönt på sommaren när det bara eldas för tappvarmvatten.
Ingen risk för överhettning mot bjälklag o.d..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).