Fisketorp skrev:Skogshuggarn skrev:Fisketorp skrev:
motorn tar väl ingen skada av att köra med choke?
Generellt sett ja, och du kan även inkludera bränslekontot som oxå tar onödigt stor skada.
Är spjällaxeln in i förgasarhuset väldigt glapp???,,,,,
Yes helt rätt, ganska enormt glapp tror jag, min första traktor/förgasare så inget att jämföra med=P
tänkte renovera men så kändes det bättre att vänta och investera med en nyrenoverad någon gång istället.
Tätade med silicon runtom, tjuvsuger väl lite fortfarande men läcker ingen bensin vilket är skönt, tror största felet är felinställning, men då den startar och går bra med choke vill jag inte pilla för mycket.
Tackar för informationen om dubbeltramp, ska utöva det nästa vedlass=P
Ska inte vara några problem att skaffa ny spjällaxel och "bussa om" hålet i själva förgasarhuset
för en rimlig slant.
Du skriver även att den bara går på 3-3½ burkar, och då är det defenetivt inget vidare att chocka ner
extra soppa i burken som inte tänder.
Du spolar nämligen bort smörjoljefilmen i cylindern, och är den dessutom aningen "gles" så hamnar
bränslet i oljetråget/oljan som med tiden kan bli alldeles för tunn.
Som "Mercedesfreak", så var det länge sedan jag skruvade Volvo, men vad man kommer ihåg
så var det inga stora oljemängder i B 16-18-20 motorerna?,,,,(omkr 4 L???).
Därför skulla jag nog satsa på ett oljebyte i rödaste rappet om jag vore du,,,,,,,
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.