Skogsekonomi

Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

276 inlägg 97170 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86746
nisse skrev:Eftersom jag till naturen är lite cynisk så tror jag mäklarna själva eldat på prisuppgången rätt friskt genom reklam för skog.
LRF skär väl guld i sin förmedling. Högre priser,fler intressenter och objekt ger klirr i kassan.

Tycker det verkar knasigt att man kan casha hem 150-200.000 på att skriva ett prospekt och lite annonsering.Särskilt när man friskriver sig från allt ansvar.

/Nisse


LRF har ju fått i uppdrag av Sveaskog att sälja skogsfastigheter.
Dessa kommer mest troligt ut i april och det kommer att bli huggsexa om dessa pga att tidigare begränsningar borttagits. Tur man hann köpa en Sveaskogsfastighet med de gamla reglerna.

   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

RS  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86831 [quote="nisse"]Eftersom jag till naturen är lite cynisk så tror jag mäklarna själva eldat på prisuppgången rätt friskt genom reklam för skog.
LRF skär väl guld i sin förmedling. Högre priser,fler intressenter och objekt ger klirr i kassan.

Tycker det verkar knasigt att man kan casha hem 150-200.000 på att skriva ett prospekt och lite annonsering.Särskilt när man friskriver sig från allt ansvar.

/Nisse[/quote]

Ja det är verkligen märkligt att det finns markägare som betalar sådana summor för en så enkel och begränsad tjänst. Man har en hög timlön på att sköta försäljningen själv.

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86839
Zalman skrev:Dessa kommer mest troligt ut i april och det kommer att bli huggsexa om dessa pga att tidigare begränsningar borttagits. Tur man hann köpa en Sveaskogsfastighet med de gamla reglerna.


Här i söder har det aldrig varit några begränsningar.

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88511 Nu när lånebehovet är alarmerande högt kommer som ett brev på posten räntehöjningar. Dessa höjningar är inflationsdrivande. Hög inflation gör att skogen stiger snabbt i pris.
Skogsägare kan känna sig trygga när inflationen får härja fritt.



"• Stater: I hela Europa står finansministrarna med säckar fulla av skuldpapper som ska vräkas ut på marknaden för att täta budgethålen.

En sammanställning som kreditvärderingsinstitutet Fitch har gjort visar att europeiska länder kommer att behöva ­sälja statspapper för svindlande 2 200 miljarder euro under 2010, 19 procent av Europas samlade BNP.

850 miljarder euro är nya lån medan resten är gamla skulder som måste förlängas. I USA är motsvarande siffra över 4 000 miljarder dollar, varav 1  400 i nettoupplåning.

Konkurrensen om kapitalet länderna emellan kommer alltså att vara hård vilket betyder högre räntor. I veckan fick Grekland ­betala en bra bit över 7 procent på sina tioåriga statsobligationer.

• Banker: Europeiska banker måste förlänga lån på totalt 1 000 miljarder euro under 2010 och 2011, enligt banken Morgan Stanley."
http://www.e24.se/makro/varlden/darfor- ... 977745.e24

   TS
Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

alias  
#88516 Märker att vi tolkar artikeln lite olika Zalman.

Vet att man kan mäta inflation på lite olika sätt, senast var det väl frågan om huruvida riksbanken skulle räkna in prisstegringarna på fastigheter när man justerar räntebanan efter inflationsmålen.

Jag tror inte att vi kommer att få uppleva en inflation liknande den under t.ex. 1980-talet (orsakad av överhettning i ekonomin), eftersom riksbanken numer har inflationsmålet överställt önskan om hög sysselsättning på arbetsmarknaden (en höjd ränta används ju normalt för att bromsa hushållens köpkraft för att hålla inflationen i schack).

Risken är väl snarast att man råkar ut för stagflation, dvs hög inflation i kombination med ingen eller negativ tillväxt i ekonomin (BNP), även om detta inte känns som ett långsiktig scenario enligt mig.

Som jag ser det så är det ett sundhetstecken att räntorna börjar närma sig "normalnivåer" (tidigare hade jag sagt att dessa låg på mellan 4-6%enheter för bostadslån). Dagens ränteläge anser jag vara ren doping av ekonomin. Att den dessutom verkar vara inprisad i de flesta kalkyler idag ser jag som ett långsiktigt problem, nu verkar en låneränta om 2,5-3,5%enheter vara "normalnivån som folk räknar med".

Styrräntorna ligger nästan på noll, man har med andra ord ingen buffert att använda om ekonomin åker på ytterligare törnar - ska man börja betala bankerna för att låna pengar av riksbankerna, det skulle ju verkligen uppmana dessa till att överväga riskerna med sina affärer :-)

Hur detta sedan påverkar skogsfastighetspriserna är omöjligt att avgöra, dessa verkar ju leva sitt eget liv utan någon koppling till världsekonomin.

Så tänker jag, rätt eller fel får framtiden utvisa!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88525 Du är nog inte ensam om att se risker med räntan.
Ang fastighetspriser senaste åren så har de nog påverkats en del av att folk fått upp ögonen för att man faktiskt kan köpa skog utan att vara skogsbonne eller lantbrukare.Det var inte så lätt för 20 år sedan.

Kanske får äta upp detta,men jag har svårt att se en dubbling inom fem år från dagens priser.Drar räntan till 5-6 % långvarigt tror jag åtminstone norrlands priser t.o.m sjunker.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88631 Massapriserna slår nya rekord.

Prisexempel från Lettland:
Barrmassa, 409kr/m3
Björkmassa 424kr/m3
http://www.lantbruk.com/noteringar?typ=41&datum=


"/Nisse
Kanske får äta upp detta,men jag har svårt att se en dubbling inom fem år från dagens priser.Drar räntan till 5-6 % långvarigt tror jag åtminstone norrlands priser t.o.m sjunker."

SVAR:
Jag tror inte skogsråvaran kommer att fördubblas om 5 år, utan skogsägarna kommer att blir mer professionella så att de höjer avkastningen på sin skog på olika sätt, dessutom tillkommer nya aktörer som kan köpa skogsmark för 20 miljoner bara för sitt höga nöjes skull och inte bedriva traditionellt skogsbruk. Detta sammantaget ger en fördubbling av skogsmarkpriserna på 5 år.
De senaste 50 åren har svensk skogsmark stigit med ca 8% per år vilket ger en fördubbling på 9 år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88682 Prisjämförelser är ju egentligen bara intressanta i en fri marknad.Fram till början på 90-talet var det väl lantbruksnämnden som i stort var prisbildande,men det har varit uppe tidigare tror jag.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

alias  
#88683
nisse skrev:Prisjämförelser är ju egentligen bara intressanta i en fri marknad.Fram till början på 90-talet var det väl lantbruksnämnden som i stort var prisbildande,men det har varit uppe tidigare tror jag.

/Nisse


Kan väl komplettera detta med förändringen av SVL 1993(?) då man sänkte LSÅ kraftigt, något som underlättade förvärvsfinansieringen. Samtidigt som den största skattereformen i modern tid ägde rum (räntefördelning mm), samma effekt här vad det gäller finansieringen. Vi har därtill haft mer eller mindre konstant sjunkande räntor sedan övergången till rörlig växelkurs.

Tror att det är de allmänna tröghetslagarna som gjort att det tagit ett rätt bra tag innan detta prisats in till fullo.
Sen tror jag peakoil, klimatpåverkan, bioenergi och medierapportering om stigande fastighetspriser drivit upp priserna ytterligare.

Lite fakta, lite egna åsikter - rätta mig gärna om det skulle ha smugit sig in något faktafel, åsikterna kan också vara fel men de ändrar jag aldrig :wink:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88684 Min far som köpte till 65ha för 50000kr 1960 är jag mycket tacksam för idag.

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

alias  
#88685
Röjkvist skrev:Min far som köpte till 65ha för 50000kr 1960 är jag mycket tacksam för idag.


Känns som att de pengarna kan ha förräntat sig rätt bra, oavsett hurdan eller hur mycket skog det står på fastigheten idag, det är bara att gratulera!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88686
Röjkvist skrev:Min far som köpte till 65ha för 50000kr 1960 är jag mycket tacksam för idag.


Om den kostade 50.000kr för 50 år sedan så är en vild gissning att den är värd (med 8% årlig värdeökning)
1,08 upphöjt till 50=46,9 gånger mera idag
det ger 50.000*46,9=2.345.080kr

Säljer du dessa 65ha idag för 2.345.080kr?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88699
Röjkvist skrev:Min far som köpte till 65ha för 50000kr 1960 är jag mycket tacksam för idag.


Tänk om han köpt aktier i Nokia gummistövelfabrik för pengarna.Hur många ha skog hade de pengarna räckt till idag?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88721 Jag köpte Atlas Copco aktier 1975 för 8000:-
De var värda vid årsskiftet ca 200000:-
Jag planterade ca 1 Ha gran 1965.
Räknar med att JAG ska skörda den innan sankte Per skickar inbjudan.
Ska i alla fall bli spännande att se utfallet.

Avatar Fallback

Re: Fördubblat pris på skogen inom 5 år?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90825 Att producera talldiesel som man gör i Piteå blir allt mer intressant när oljepriset skjuter i höjden.

" finansdirektör Mikael Staffas, Södra Skogsägarna.
– Skogen är en enorm energitillgång och genombrottet för talldiesel innebär att vi kan utnyttja energin i skogsråvaran till ännu en samhällsnyttig produkt"
http://www.energinyheter.se/2009/10/lan ... gs-i-pitea


Inom 5 år så kostar bensin 25kr/l, eller vad tror du?

"Nära till Peak Oil i produktionen
Redan 2012 kan den outnyttjade kapaciteten att producera olja som finns idag ha försvunnit. Och 2015 kan efterfrågan på olja vara tio miljoner fat högre per dag än vad som kan produceras, varnar det amerikanska försvaret.

”Kineserna lägger tusen kilometer med fyrfiliga motorvägar varje år, en siffra som ger en aning om hur många fordon de tror att de kommer att äga. Det leder i sin tur till en motsvarande ökning i oljekonsumtionen”,

Idag finns det 250 miljoner bilar i USA, men bara 40 miljoner bilar i Kina. "
http://www.e24.se/business/ravaror/nara ... 029929.e24

Fordonsförsäljningen i Kina steg till 13 miljoner fordon i fjol, en ökning med 53 procent jämfört med året före.
Då är det ju lätt att se vartåt det barkar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).