Föryngring

Problem hos Svenska skogsplantor

11 inlägg 10945 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem hos Svenska skogsplantor

Vedhuggaren  
#79786 Jag sysslar sommartid med planteringsentreprenad åt Sveaskog och fick igår meddelande om att Svenska skogsplantor helt plötsligt har en brist på en miljon tallplantor av den proviniens som jag vanligen planterar i trakterna kring min hemort Korpilombolo. Jag vet inte hur många miljoner de producerar av den proviniensen årligen, men en brist på en miljon frysta plantor har betydande konsekvenser.

Är det bara här i norra Sverige som Svenska skogsplantor är synonymt med felaktiga leveranser och allmänt strul eller är det lika eländigt söderut? Det är nu tionde säsongen jag ska plantera åt Sveaskog och vissa problem beträffande plantor och leveranser har funnits med hela tiden. Det blir inte bättre för att synpunkter delges åt Svenska skogsplantor. Det enda som händer är att de varje år lovar att det ska bli bättre nästa år och hittills har det aldrig blivit det...



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Problem hos Svenska skogsplantor

halvproffs  
#79789 Slutade köpa plant av dom för ca 10 år sedan. Undermåliga plant, 2+2 åriga granplant var topparna uppätna av harar när dom stod på friland, ofta flera plantor i samma potta, tallplantorna blev ofta dubbelstammiga vid 3-4 m höjd mm. Jag erbjöd mig tom att betala dubbelt om jag fick perfekta plantor. Ingen respons. Har sen köpt av Bergvik skog. Kanonplant. Det känns som man blivit lurad av Svenska skogsplant massor av år.

Ringde och skulle beställa plant av Bergvik, finns inte en planta att köpa :sad:

Avatar Fallback

Re: Problem hos Svenska skogsplantor

rodder  
#88608 Vi köpte förmånga plantor så vi har 2000st Granplantor över. Granplantorna är 3 åriga Vitrysk gran och behandlade mot snytbaggar.
Uttagna i Sjörröd den8/4 (förra torsdagen) nu placerade i kylrum för att klara sig.

priset är 2,80st/planta ligger förpackade i säckar på 250st totalt 8säckar

Är det någon som behöver granplantor så ring 0705-240134
plantorna finns i skåne.

/Anders

Användarvisningsbild

Re: Problem hos Svenska skogsplantor

Kse  
#88610 Vi hade oxå problem med Svenska skogsplantor förra året.
Fick plantorna en månad för sent och då hade den tilltänkta arbetskraften börjat skolan, blev hårt slit för att få ner dom i backen.

Avatar Fallback

Re: Problem hos Svenska skogsplantor

Kristoffer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91567
Kse skrev:Vi hade oxå problem med Svenska skogsplantor förra året.
Fick plantorna en månad för sent och då hade den tilltänkta arbetskraften börjat skolan, blev hårt slit för att få ner dom i backen.


Jag fick också plantorna en månad sent förra året, troligtvis gick alla färska plant åt i fjol så det fanns väl inte mycket att frysa ner till i år då? De plantor jag fick var dock fina men att plantera dem i högsommarvärmen som var då var knappast hälsosamt för plantorna.

//Kristoffer

Användarvisningsbild

Re: Problem hos Svenska skogsplantor

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91616
Vedhuggaren skrev:Jag sysslar sommartid med planteringsentreprenad åt Sveaskog och fick igår meddelande om att Svenska skogsplantor helt plötsligt har en brist på en miljon tallplantor av den proviniens som jag vanligen planterar i trakterna kring min hemort Korpilombolo. Jag vet inte hur många miljoner de producerar av den proviniensen årligen, men en brist på en miljon frysta plantor har betydande konsekvenser.

Är det bara här i norra Sverige som Svenska skogsplantor är synonymt med felaktiga leveranser och allmänt strul eller är det lika eländigt söderut? Det är nu tionde säsongen jag ska plantera åt Sveaskog och vissa problem beträffande plantor och leveranser har funnits med hela tiden. Det blir inte bättre för att synpunkter delges åt Svenska skogsplantor. Det enda som händer är att de varje år lovar att det ska bli bättre nästa år och hittills har det aldrig blivit det...


Låter helt förjävligt...

Vad säger sveaskog då? får du lov att vänta tills nästa säsong eller får du använda dig av någon annan proviens? Låter dock som att det borde ha blivit något missförstånd vid beställningen förra året mellan sveaskog och svenska skogsplantor...

Själv brukar jag ha lite bekymmer varje år då planten veckan innan midsommar brukar kunna vara lite väl små. Men dom går ju iallafall att plantera eller vänta tills i augusti då dom växt till sig. Men då har jag icket svenska skogsplantor som leverantör.

Avatar Fallback

Re: Problem hos Svenska skogsplantor

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91655 Antar att mentaliteten hos Svenska Plantor sitter kvar sen de hade lagstiftat monopol på plantförsäljning till privatskogsbruket, och skogsvårsdskonsulenterna mer eller mindre tvångssålde åt dom.

Avatar Fallback

Re: Problem hos Svenska skogsplantor

Axl  
#91728 Jag väntar på mina popplar... Dom har då inte full koll på leveranserna här (Hallsberg) och det var ingen ordning på plantskolan utanför Umeå där en bekant jobbade heller

Avatar Fallback

Re: Problem hos Svenska skogsplantor

buer  
#92334 Även jag väntar på popplar. Damen jag pratade med trodde dom skulle vara i lager men vid närmare undersökning visade det sig att plantorna inte lämnat Danmark än. Detta var för två veckor sen...

Jag hade dessutom samma problem med Svenska skogsplantor förra året då jag också försökte få tag på popplar... Någon som kan tipsa om en annan leverantör i Värmland?

Avatar Fallback

Re: Problem hos Svenska skogsplantor

Axl  
#92425 Förra året fick dom sälja poppel på rea för dom hittade ett gäng när planteringssässongen började lida mot sitt slut... det kanske var dina?

Avatar Fallback

Re: Problem hos Svenska skogsplantor

Sten Gellerstedt  
#118960 Jag köpte 8 kartonger á 80 gran täckrot av Svenska skogsplantor för att fylla i luckor på tidigare planterat hygge. Leverans mitten av maj 2010, planterade helgen efter. 1/3 av plantorna hade toppar med gulröda barr. Jag klagade och slapp betala för dem för denna tredjedel. Planterade resten, men flera dog under sommaren som inte var särskilt torr.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).