Traktorer och processorer

Gårdstraktor för under 10000kr ?

56 inlägg 42555 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#8837
Fisketorp skrev:
Skogshuggarn skrev:
Fisketorp skrev:
motorn tar väl ingen skada av att köra med choke?


Generellt sett ja, och du kan även inkludera bränslekontot som oxå tar onödigt stor skada.

Är spjällaxeln in i förgasarhuset väldigt glapp???,,,,,


Yes helt rätt, ganska enormt glapp tror jag, min första traktor/förgasare så inget att jämföra med=P
tänkte renovera men så kändes det bättre att vänta och investera med en nyrenoverad någon gång istället.

Tätade med silicon runtom, tjuvsuger väl lite fortfarande men läcker ingen bensin vilket är skönt, tror största felet är felinställning, men då den startar och går bra med choke vill jag inte pilla för mycket.


Tackar för informationen om dubbeltramp, ska utöva det nästa vedlass=P


Ska inte vara några problem att skaffa ny spjällaxel och "bussa om" hålet i själva förgasarhuset
för en rimlig slant.
Du skriver även att den bara går på 3-3½ burkar, och då är det defenetivt inget vidare att chocka ner
extra soppa i burken som inte tänder.
Du spolar nämligen bort smörjoljefilmen i cylindern, och är den dessutom aningen "gles" så hamnar
bränslet i oljetråget/oljan som med tiden kan bli alldeles för tunn.
Som "Mercedesfreak", så var det länge sedan jag skruvade Volvo, men vad man kommer ihåg
så var det inga stora oljemängder i B 16-18-20 motorerna?,,,,(omkr 4 L???).
Därför skulla jag nog satsa på ett oljebyte i rödaste rappet om jag vore du,,,,,,,

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Mikael_E  
#8857 Bör kanske klargöras att det är två olika personer och traktorer det handlar om i tidigare inlägg... Iallafall, har några fler funderingar, för det första är det samma oljefilter på dessa B16 som på B18 eller någon annan lite nyare motor? Hittar ingen bildelsbutik som har ett till B16... Sen en annan sak, efter att jag fått den till att gå på alla fyra cylindrarna så körde jag en stund och skrapade vägen, efter ett tag så upptäckte jag att oljetrycket hade sjunkigt till ca 1kg så jag stannade och såg att oljenivån låg en bit under "min-sträcket". Fyllde på fullt med olja och körde ett tag men oljetrycket höjdes inte. Kollade regelbundet nivån och den sjönk lite granna undan för undan. Den fick sedan stå över natten och när jag startade den dagen efter så var oljetrycket normalt(2,5kg). Förstår inte varför oljetrycket inte höjdes direkt när jag fyllde på med olja? Funderar på om topplockspackningen kan ha gått då den inte "var van vid trycket" runt den cylindern som inte tänt förut..? Och vad ska man ha för olja i, tog vanlig 10-40, kanske för tunn? Tack på förhand!

   TS
Användarvisningsbild
jesper@fordson  
#8858 Oljetrycket sjunker när oljan blir varm.En sån motor kan gå med oljetryck på 1/2kg när den är varm.När trycket minskar så ökar ju flödet i stället så det är ingen fara.Mängden olja i motorn har inget med oljetrycket att göra utan bara det är olja nog för att den skall kunna suga upp det så har du tryck.Du skrev att du körde på tre cylindrar ett tag och det gör att den döda cylinderns bränsle har trycks förbi kolvringarna och blandat sig med oljan och gör den tunnare och därmed smörjer sämre och motorn dricker troligen mer av denna tunnflytande blandning.Om cylinder gått länge utan att tända så är den troligen rejält sliten och även kolv och kolvringar lär ju ha fått sig en omgång då cylindern gått kall hela tiden och då kan det ju bidra till ökad oljeförbrukning med.Oljefilter köper du på Olson i ellös www.oie.se som har det mesta till gamla traktorer till vettiga priser.Oljefiltret till traktorerna är en typ av filter patron som man byter ut och när du byter det så var noga med att alla eventuella packningar kommer tillbaka på samma plats så inte oljan kan pasera förbi filtret och då förstöra motorn.Vanlig 10/40 duger gott till den motorn.Du kan ha den oljan i växellådan och hydralen med.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#8860 Sorry!, Mikael_E/Fisketorp.

Jag blandade ihop era inlägg i all hast, :? :roll: :?: men ni hajar säkert ändå vad jag menar,,,,

Avatar Fallback
Mikael_E  
#8861 Stort tack för svaren!
Jag får byta filter och olja och hoppas på det bästa. När jag ändå har igång en tråd om denna traktor kanske jag kan passa på att fråga om det är möjligt att i framtiden ev byta ut B16 motorn mot en B18 el B20? Är det isåfall något som måste special byggas eller handlar det om att flytta över delar från den gamla motorn? Och om man skulle vilja driva något med kraftuttaget är det en speciell remskiva för terriern som gäller eller finns det andra lösningar?

   TS
Användarvisningsbild
jesper@fordson  
#8862 Vad gäller kraftutaget så sitter det väl i baken på den??En splinad axel??

Motorbyte är nog inte det enklaste och dessutom så har ju B18/B20 effekten på mycket högre varv vilken gör att traktorn kommer gå aldeles för fort på växlarna för att den skall ha nån styrka.

Det har varit en del prat om detta på mitt forum och även om just motorbyte
Testa att ställa frågan där så kommer du garanterat få bra svar på dina frågor.Titta under rubriken ÖVRIGA TRAKTORER.

www.fordson.se

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8868 Mikael: Jag är till 99% säker på att en B18/B20 inte passar mot växellådan. Kanske om du hittar en B18C(?) som satt i ett fåtal BM320. Din motor ger max effekt vid ca 2500 rpm. En B20 är rapp som en död snok vid de varvtalet :lol:

Kolla med bilveteranåkarna om det går at köpa ex motordelar hos SVIS (?).

MVH

MN

Avatar Fallback
Mikael_E  
#8870 Kraftuttaget sitter bak och jag tror det sitter en spline-axel under skyddskåpan. Tänkte alltså om det bara passar med en original remskiva till terriern eller om man kan sätta på någon annan remskiva..? Alltså om spline-axeln är likadan på alla traktorer? Är inte så kunnig i området...

Ang motorbyte så var det väl mest för att B18 och B20 kanske är lite lättare att få tag på om den gamla skulle haverera. Men det verkar ju uteslutet.

   TS
Användarvisningsbild
jesper@fordson  
#8871 Jag tycker att du skall skaffa dig en instruktions bok först.Remskivernas tid var redan förbi när dessa traktorer gjordes.Och ja kraftutagsaxeln ser likadan ut på alla 540varvs utag...

Avatar Fallback
Mikael_E  
#8872 Jag har allt en instruktionsbok till den. Och i den står det bara att det finns en remskiva som extra utrustning till den. Jag har ett slåtteraggregat ståendes som det är remdrift på nämligen. Fast den har inga 3-punktsfästen så jag misstänker att den kanske är till en 2-hjulstraktor..?

   TS
Användarvisningsbild
jesper@fordson  
#8873 På traktorerna så drevs alltid sånt med axel.Det var bara stationära mansiner som drevs med plattrem.Plattremar är för övrigt inget att leka med.Många har tappat diverse kroppsdelar efter slarv med plattremar.

Avatar Fallback
Mikael_E  
#8874 Okej, då får jag hitta mig någon annan slåtter. Kollade lite på ollsons i ellös hemsida på axlar och det fanns ju en himla massa olika dimensioner, hur vet jag vad som passar till min..?

   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8876 Kraftuttagsaxel följer nästan alltid med när du köper redskap, nytt eller beg.
Om du skulle behöva byta/köpa axel så behöver du ha redskapet så att du ser hur lång den behöver vara, vilka vinklar, ev fri eller smatterkoppling, hur mkt effekt som axeln ska tåla så är det lätt att beställa en axel sen.

Mvh,
Björken

Avatar Fallback
Mikael_E  
#8877 Vad är fri resp smatterkoppling?

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8879 Mikael: har du ngn glad bonde som granne som "kan hjälpa dig igång"? Det är ju en del att hålla reda på men en duktig reservdelsgubbe borde kunna hjälpa dig om du behöver köpa en ny kraftöverföringsaxel. Till ett slåtteraggregat behövs inga slir-, fri- eller smatterkopplingar. Viktigt att tänka på är att axelns längd ändras när du höjer och sänker redskapet och du måste ha ett minsta överlapp mellan axelns inner- och ytterrör men samtidigt får inte axeln vara så lång att den bottnar när du lyfter max (= kan bli mkt dyrt!). En justerbar toppstång är lite lurig ur den synvinkeln.
Surfa in på Walter Scheid eller Bondioli för mer info eller kolla här:

http://www.maskinnet.se/maskinnet/kateg ... php?aid=50


Slarva inte med säkerheten!
http://www.av.se/webbshop/pdfroot/adi_278.pdf

MVH

MN

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).