Sågtimmer

Tips inför avverkning av fröträd och slutavverkning

8 inlägg 7779 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips inför avverkning av fröträd och slutavverkning

JN  
#260 Hej
Jag har kommit i kontakt med ett företag som köper blocktimmer. Dvs högkvalitetsvirke. Inför en avverkning tag kontakt med företag som köper upp kvaliteten som betalas med avsevärt högre piser än kval 1. Det lönar sig även att "plockhugga" säger de som genomfört detta. Själv skall jag ut med en som märker ut stammarna som passar för block. Sedan avverkar jag dessa själv och säljer som leverans.
Någon annan som provat detta?



   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#263 Hej JN och välkommen till forumet!

Jag vet inget om blocktimmer, men det låter onekligen intressant.
Har du lust att berätta mer om kvaliteten och försäljningen?

Vi hörs!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
JN  
#267 Jag skall ut och inventera om en par veckor, åtekommer med info ca v40-41

   TS
Avatar Fallback
Norrlandsfuran  
#273 Det lät ju intressant. Om man blocskågar själv, är priset och intresset större/högre då?

Avatar Fallback

Blocktimmer lite mer info

JN  
#282 Företaget som handlar med blocktimmer heter Rundvirke skog. De har vad jag förstått köpare runt om i landet. Du kan sälja på tre sätt:
1 om köparen av skogen på rot inte har avtal med Rundvirke måste du betala förutom avverknignskostnad en utsyningskostnad.
2 företag med avtal med rundvirke betalar du ingen utsyningskostnad
3 Vid egen leveransavverkning är minsta volymen 30 bitar.
Priset /kbm ligger beroende på VFM kvalitets mätning mellan 650-950 kr/kbm.
I mitt fall gäller det talltimmer. Skogen bör ha stått glest, gammal fröträdsställning är idealet. Grov rak kvistfri fura i mitt fall.
Ger ju någon slant extra i förhållande till "normal" levprislista.

   TS
Avatar Fallback

Resultat av blocktimmerhuggning.

JN  
#872 Hej
Inmätningsbeskedet har kommit efter genomförd avverkning.
Jag har inte slutavverkat utan bara plockhuggit 41 stammar på en yta av ca 3 ha. Utfallet blev 6 bitar nedklassat till timmer klass 1, 34 bitar block och en bit knivfura. Totalt 10 kbm toub till ett värde av ca 6900:- ex moms. OBS det är bara rotstocken som går som block.
Övriga delen av träden går som sågtimmer/massa och mht kvist inte ger något annat än klass 3-5, i mitt fall sålde jag dessa bitar till skogsägarna.
Efter avverkningen och då träden stått spritt märks det inte i beståndet. Resterande volym skall jag slutavverka själv eller lämna bort, har dock inte bestämt vilket ännu.
Lite tveksam till att lämna som avverkningsuppdrag då jag inte är säker på att man lmnar rätt stammar som fröträd, dvs att föraren inte upptäcker "gadd" och lämnar dessa.
Har följt debatten om stämpling och det kan ju vara en bra lösning så att rätt stammar blir kvar till slutavverkning.
Ett tips som är lätt att genomföra gav han som utsynade stammarna för block och det är att ta bort torrkvistar på huvudstammarna i gallringen. Denna åtgärd kommer att ge betydligt högre sannolikhet att du eller rättare sagt dina efterkommande kan få ut ett högre pris genom att det blir större utfall på specielsortimenten.

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#885 Hej JN,
Intressant både om affären och själva avverkningen, tack för tipsen och för att du delar med dig om infon!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#922 Man få göra block även av andra stocken. Det är bara lite olika dimensionskrav som ställs.

Gör man stamblock av rotstocken så är minsta diameter 22cm medans minsta diametern för en andra stock istället är 25 cm.

Kan ju vara bra att veta, iblnd kan det ju löna sig att göra två kortare stockar.

Nu kollade jag visserligen mot en prislista jag hittade på nätet där stod det bara rotstock, men mina uppgifter fick jag igår från en virkesköpare på mellanskog. Kan ju vara så att det skiljer över landet hur man får göra. Dessutom var det inte en purfärsk prislista jag hittade.

Ja ja bäst att kolla med virkesköparen innan man ställer till något knasigt.

Ähh nu måste jag ut i skogen, lite seg idag därför sitter jag här istället :) Men men skall åka skoter och försöka "trampa" lite väg. Mycket snö här annars.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).