Bioenergi

Nisula 150 E klipp

13 inlägg 14128 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nisula 150 E klipp

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88495 Är sugen på att sätta en Nisula 150 E klipp på min kran som lyfter 400kg på 5,1m räckvidd.
Ska använda den för att rensa åkerkanter och diken på egen mark.
Min Valmet 605 ger 50l/m och 170bar.

Har jag för liten kran?
Blir det väldigt låg kapacitet när jag inte kan ta fler träd åt gången?
Hur blir den som vanlig grip, den öppnar bara 65cm?

Vad ska man betala för en Nisula 150 E?
NISULA 150 E
Klippdiameter:15 cm
Gripen öppnar:65 cm
Oljeflöde:30-40 L
Arbetstryck:170-200 bar
Vikt: 108 kg
http://www.andersskordare.se/21.html


Hur är:
Naarva Grip 1000-23
Vikt:
180kg
Kapningsdiameter:
max. 23 cm
Öljeflöde och -tryck:
30 – 80 l/min. 180-200 bar.
Övriga:
Justerbar ventil för synkronisering av
giljotingriparna och kapningsblad.
Extra ventil för lastningsgripare låsning
(Man kan använda tilt eller kapning utan
att lastningsgripare fungerar. Gripare är låst)
3 slangar och en styrkabel + 3 styrknappar
http://www.pentinpaja.fi/app/prodinfo/v ... id//pid/36


KESLA Fällhuvud 19G
Teknisk data 19G
Max kapningsdiameter 180 mm
Gripens öppning 770 mm
Max tryck 190 bar
Rekomenderat oljeflöde
40-60 l/min
Höjd i fällningsläge 440 mm
Vikt 180 kg
http://www.rosenqvistmaskin.se/?p=29438&m=3534


Vreten Cut 18
• Kapningsdiameter cirka 160 mm* (max 180mm*)
• Kniv med bultinfästning, för lätt byte av kniv
• Gripöppning cirka 900mm
• Tiltfunktion, Samtidig körning med rotator/gripen
• Inga extra kablar och slangar krävs för inkoppling
• Ungefärlig vikt 150kg
http://vreten.hosterspace.com/wp-conten ... cut-18.pdf



   TS
Användarvisningsbild

Re: Nisula 150 E klipp

Fredrik Reuter  
#88496 Hej,
Spännande!
Personligen tror jag det kan funka, men det har ju tvistats lite om detta tidigare på forumet.

Just diken och åkerkanter är ju normalt ingen höjdare att köra med motorsåg (och kanske röjsåg beroende på hur det ser ut). Har man mycket sånt torde ~40kkr i investering kunna betala sig.

Vågar inte ge mig in på vilken av märkena som är bäst...

Avatar Fallback

Re: Nisula 150 E klipp

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88499 Priset är tydligen 42500+m för NISULA 150 E enligt
viewtopic.php?f=6&t=6055


Vreten Cut 18 verkar vara intressant om man kan köpa den för 25.000kr.

"Vretens Elmia erbjudande, energiklipp för ca 25000:-+ m."
viewtopic.php?f=9&t=5227

   TS
Avatar Fallback

Re: Nisula 150 E klipp

Andy Cap  
#89426 Har nån 250 timmar med Nisula 150 og er bra nøyd med den.Om kranen er snabb går det rett så bra undan,100-150 klipp/t alt eftersom.Din kran er sterk nok,långa nok blir dom jo aldrig.. Som grip er den lite så der..klumpig. Lett å byta til grip med bara gripslangar å ta loss,Vreten og Kesla har også slangar til rotatorn,-lite mer strul og inte fritt rundtsvingande.. Vil vel mena at dom tre klippgriparna er rett så lika i bruk(?),Naarvan klarar av grøvre men den er treg. Med fløde på 40-50ltr går det nog åt 6-8sek pr klipp.Dom andra 1-2sek. Selja inte røysågen,går dårligt å klippa mindre enn 3-4cm stam.Er mest kul å klippa så der 8-15cm tre som er 6-8+mtr høga og legga i lagome høgar direkt,da er man inte sugen på at återgå til manuelljobb..

Avatar Fallback

Re: Nisula 150 E klipp

Skogs-Bonden  
#95287 Har en Naarva 1000-23 på en 6,5m Möre kran. Som traktor har vi en Valmet 705 och vi körde länge med traktorns egen pump men kom fram till att det blev för tidskrävande.
Vi prövade först också med att ha klippa å lägga ner materialet direkt på vagnen, men också det blev för tidskrävande att lasta av pga att som skotnings grip är den allt för liten.
Så nu har vi kran monterad på traktorn och en skild pump från Weimer som är monterad på kraftuttaget.
Kranen fungerar bra till att rensa diken med men i gallringar blir den för kort, i och för sej fast man skulle ha haft en kran på 20m så skulle det ju ändå fattas en halv meter. :P
På Naarva så har vi ingen samlare som man nog skulle kunna klara sig utan om träden rörde sig kring 13cm, men det blir lite långrandigt om man klipper mycket av den mindre sorten.
Däremot tar själva klippningen lite lång tid på Naarvan, men då har jag ingen erfarenhet av några andra aggregat,

Avatar Fallback

Re: Nisula 150 E klipp

bergqvist  
#108815 har en nisula e150 på min grävmaskin på 6,5 ton. har monterat på den med ett utskjut så jag nårca 10,5 meter .Mohammed Salemktigt nöjd med den har kört ca 3000 kubik flis med den

Avatar Fallback

Re: Nisula 150 E klipp

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108816
bergqvist skrev:har en nisula e150 på min grävmaskin på 6,5 ton. har monterat på den med ett utskjut så jag nårca 10,5 meter .Mohammed Salemktigt nöjd med den har kört ca 3000 kubik flis med den


Bilder?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nisula 150 E klipp

bergqvist  
#108823
Zalman skrev:
bergqvist skrev:har en nisula e150 på min grävmaskin på 6,5 ton. har monterat på den med ett utskjut så jag nårca 10,5 meter .Mohammed Salemktigt nöjd med den har kört ca 3000 kubik flis med den


Bilder?

ja det finnspåett annan tråd som heter energiklipp är

Avatar Fallback

Re: Nisula 150 E klipp

josip  
#108852 Nisula 150e torde kosta ca 3000eur + moms här i Finland om jag inte misstar mig. Eventuellt är den svenska varianten extraustrustad med elventil för tilten? Säljs bl.a. av Valtra

Avatar Fallback

Re: Nisula 150 E klipp

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109874
josip skrev:Nisula 150e torde kosta ca 3000eur + moms här i Finland om jag inte misstar mig. Eventuellt är den svenska varianten extraustrustad med elventil för tilten? Säljs bl.a. av Valtra


Var köper man en Nisula 150e för 3000eur + moms?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nisula 150 E klipp

josip  
#109940 I Finland. Återförsäljare finns här:

http://www.nisulaforest.com/uk/jalleenm ... myyjat.htm

Ps. Valtra har ju en svenska talande försäljare åtminstone i Vasa. Vet inte om någon av dessa två vill sälja till Sverige dock.. Fråga kan man alltid.

Är dock inte säker på att den svenska varianten är exakt likadan. Vet att man brukat utrusta den med en magnetventil för tilten. I originalutförande har den bara en sån där ventil som öppnar vid ett visst tryck när man stänger gripen. dvs. den börjar tilta när gripen är helt ihop (och ibland litet före om det går tungt att klippa..) Så åtminstone för några år sen när jag förmedlade en åt min bror i Umeå-trakten.

Och nej, jag kan tyvärr inte agera bulvan.. :roll: :sad:

Avatar Fallback

Re: Nisula 150 E klipp

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135934 Ni som har nisula 150.... är dom värd pengarna å går dom att använda? eller äre bortkastade pengar? jag har tagit åt mej att röjja några skiften som är för grova för röjjsågen... Sen är man ju maskinförare, så även om det tar lite tid så äre roligare att sitta å köra traktorn än springa me sågen i sån skog, (Misstänker jag;))... Så va tycker ni om dom? hållbarhet? mm?

Avatar Fallback

Re: Nisula 150 E klipp

Andy Cap  
#136007 Min har funkat perfekt.Inte en fel på 250timmar. Virket du talar om tycks passa nisulan perfekt (max 15-17cm). Er jo en liten investering,tappar inte stora slanten om man sen vil byta..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar