Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Vad betyder meddelandet i HTC:N

24 inlägg 10648 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad betyder meddelandet i HTC:N

bgs  
#88468 Jag fick ett meddelande i HTC:n när jag startade om min Rottne 5000 igår. Det stod "Varning startspärr aktiverad". Gick inte att köra någon kran funktion. Meddelandet fanns inte med i "Förarens handbok". Provade att starta om ett par gånger, då jag även bröt huvudströmbrytaren, men det hjälpte inte.

Då jag inte visste vad jag skulle göra, stängde jag av motorn och tog en paus (ca. 10 min) och snackade lite med min bror om vad felet kunde vara. När vi skulle gå hem, så tänkte jag göra ett sista försök och då fungerade allt som det skulle igen.

Någon här som har en aning vad som menas med "Varning startspärr aktiverad", och vad som är fel?
Vore bra att veta om meddelandet dyker upp igen.
Väldigt irriterande när man inte hittar felet och det helt plötsligt börjar fungera igen.

Väldigt tacksam för alla tips.

Mvh
bgs



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Vad betyder meddelandet i HTC:N

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88472 Är det inte så att någon kranspak eller liknande inte stod i mitten när du startade.
Är ju för att förhindra olyckor om man råkat hänga jackan eller något på en joystick och sedan startar maskinen..
Om spakarna är lite slitna så kan det ju bli så även om dom ser ut att stå i mitten, bara att röra på dom lite och försöka igen..

Det är min GISSNING.

Avatar Fallback

Re: Vad betyder meddelandet i HTC:N

bgs  
#88473 Möjligt att du har rätt, ska ha det i åtanke nästa gång det händer.
Jag tackar för tipset :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad betyder meddelandet i HTC:N

masterchief  
#88486 Glappkontakt kanske....
Kan bli lite fenomen med oxid och kontaktdon emellanåt...
Fast återkommer det inte så är det inget att hänga upp sig på.

Avatar Fallback

Re: Vad betyder meddelandet i HTC:N

bgs  
#88494 Jo, det är nog inte omöjligt med en maskin som är 13 år. Fast det var första gången som det meddelandet kom upp sen jag köpte den för drygt ett år sen.
Jag tackar för tipset :), men hoppas på mer konkreta svar, men det kanske inte går att få i detta fallet. Får väl hoppas att det inte återkommer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad betyder meddelandet i HTC:N

skotarmasse  
#88514 Jag fick samma meddelande i min Rapid skotare för ett tag sedan... men jag kommer inte ihåg vad det berodde på :lol:
Men jag lovar att återkomma när minnet fungerar igen :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad betyder meddelandet i HTC:N

bgs  
#88517 Gör så, jag väntar med spänning på att få reda på lösningen :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad betyder meddelandet i HTC:N

GremoNiclas  
#88520 Fick det meddelandet i förra Tiger-skördaren. Inget fungerade! :surp: Inte 100% säker men jag tror det var spaken för midjestyrningen som inte var i mittläge.

Avatar Fallback

Re: Vad betyder meddelandet i HTC:N

bgs  
#88522 Jag tackar för tipset, nu vet jag lite mer var jag ska felsöka nästa gång det händer :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad betyder meddelandet i HTC:N

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88524
Forsgren skrev:Är det inte så att någon kranspak eller liknande inte stod i mitten när du startade.
Är ju för att förhindra olyckor om man råkat hänga jackan eller något på en joystick och sedan startar maskinen..
Om spakarna är lite slitna så kan det ju bli så även om dom ser ut att stå i mitten, bara att röra på dom lite och försöka igen..

Det är min GISSNING.



Det är en Rätt gissning!!
Någon spak som inte är i noll.
Ändra lite på spakarna och vrid stolen till bakåt läget när du ändrat och sen tillbaka igen.

Avatar Fallback

Re: Vad betyder meddelandet i HTC:N

bgs  
#88535 Tack för förklaringen, nu kan felet få återkomma :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad betyder meddelandet i HTC:N

Ang3r  
#88615 "Varning Startspärr Aktiv" uppkommer när du rör en funktion som du samtidigt vänder bak stolen. Släpp spaken vänta 3 sek så ska det funka.

Så ska startspärren funka iaf, Men meddelandet kommer även upp vid eventuella elfel, tex när datorn får för lite ström. Lättast att felsöka då är att stänga av alla el-funktioner du kan tex:lysen, fläkt, radio. Fungerar det efter det så byt kolen i generatorerna.

Fungerar det inte även fast du bytt kolen så betyder det att datorn får fortf för lite ström. Datorn matas med 12volt som går igenom hela förbannade kretskortet. På kretskortet så syns det tydligt vart matar-strömmen till kretskortet finns. Nu till det simpla! Bygla från ström-matningen direkt till datorn :D Och problemet är ur vägen. Vi har fått gjort detta på 2 Rottne maskiner och sedan har dom fungerat felfritt :)

Är det något du undrar mer om så skicka mig ett pm

Avatar Fallback

Re: Vad betyder meddelandet i HTC:N

bgs  
#88621 Jag rörde ingen spak, men som någon påpekade så finns det ett visst glapp i ena spaken, så jag tror att det kan varit den som ställde till det.
Kolen är nästan nya och när det hände hade jag inga ljus tända, men det där med byglingen kan ju vara något att tänka på ifall det återkommer fler gånger. Idag har det fungerat som det ska :surp:

Jag tackar dig för det ingående svaret och behöver jag mer hjälp ifall jag måste bygla kretskortet, så hör jag av mig :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad betyder meddelandet i HTC:N

Ang3r  
#88625
bgs skrev:Jag rörde ingen spak, men som någon påpekade så finns det ett visst glapp i ena spaken, så jag tror att det kan varit den som ställde till det.
Kolen är nästan nya och när det hände hade jag inga ljus tända, men det där med byglingen kan ju vara något att tänka på ifall det återkommer fler gånger. Idag har det fungerat som det ska :surp:

Jag tackar dig för det ingående svaret och behöver jag mer hjälp ifall jag måste bygla kretskortet, så hör jag av mig :smile:


Bara skönt att kunna dela sin kunskap! Så du inte behöver slita dig i håret som jag ett X antal timmar :P

Kolla nästa gång du är i maskin vad du har för spänning enligt datorn :)

Avatar Fallback

Re: Vad betyder meddelandet i HTC:N

bgs  
#88626
Ang3r skrev:
bgs skrev:Jag rörde ingen spak, men som någon påpekade så finns det ett visst glapp i ena spaken, så jag tror att det kan varit den som ställde till det.
Kolen är nästan nya och när det hände hade jag inga ljus tända, men det där med byglingen kan ju vara något att tänka på ifall det återkommer fler gånger. Idag har det fungerat som det ska :surp:

Jag tackar dig för det ingående svaret och behöver jag mer hjälp ifall jag måste bygla kretskortet, så hör jag av mig :smile:


Bara skönt att kunna dela sin kunskap! Så du inte behöver slita dig i håret som jag ett X antal timmar :P

Kolla nästa gång du är i maskin vad du har för spänning enligt datorn :)


Gensvaret här har varit långt över min förväntan :grin:

Har för mig att det brukar vara lite över 14V, men sjunker lite när jag tänder alla lampor, men ska kolla exakt imorgon .

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).