Skogsvagn (Huggarvagnar)

Placering av funktioner i ventilpaketet.

27 inlägg 21243 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

Robertberg  
#88358 Ett tips vid stora stockar är att lyfta på en ände i taget, men det har du nog redan själv kommit på :)

FTG
Avatar Fallback

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

flisshejk  
#88361 Kan ju vara ide att kolla trycket

Avatar Fallback

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

Mats KarlssoTFnSYH  
#88369 Ja, det går att få upp stockarna, men tycker inte man ska behöva trixa upp dem, och jag har provat trycket och det är som det ska.(160 bar)

Användarvisningsbild

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

Lucke  
#88541
Mats KarlssoTFnSYH skrev:Hej
Har oxå en Källefallkran (-98) med tvåspaks men har lite problem med hur mycket den lyfter.
Hur stora stockar lyfter din kran? Jag kan inte lyfta en 4m 50 cm i rot när jag har den invid vagnen, den är starkare i stickan
än i lyften.
För övrigt stämmer funktionerna överensmed mina.

Mvh Mats



Hej!

Jag har inte hunnit prova stockar i den dimensionen ännu, körde första lasset idag och det var bara tunn ved från röjningsarbeten i hästarnas vinterhage så det kan inte jämföras med timmerstockar.
Spontana kommentarer än så länge är att jag är glad för den långa kranen (6,3m) men jag tycker utskjutet går för långsamt, känns som en evig väntan att köra ut och in. Rotatorn å andra sidan går fort så in i h-vete. Man får bara pysa lite med ventilerna till denna för att hitta det läge man vill komma i, om det vore möjligt att vinkla rotorn uppåt skulle jag nog kunna få vagnen att funka som helikopter! :lol: :lol:

Jag har sprillans ny pump i Valmeten och den skall ge 180 bar enligt boken. Inget jag har provmätt dock.

Återkommer med resultat när jag börjar med de stora stockarna!

Mvh Lucke

   TS
Avatar Fallback

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

Mr Carlsson  
#166477 Tar upp en gammal tråd..

..Undrar om någon vet vilken standard som gäller för flerspak? Har en Farma där (sett från vänster till höger) gripen är på 4:e spaken och rotatorn på 5:e, vilket är rätt enligt instruktionsboken. Men har hört att gripen "ska vara" på 5:e spaken och isåfall känns de ju dumt att lära sig fel.. Hur har ni andra det som har Farma och övriga fabrikat..?

//Carlsson
Senast redigerad av Mr Carlsson fre 16 mar 2012, 08:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166527 från vänster till höger på min patu

sväng-bom-sticka-rotor-grip

mvh
Rormok

Avatar Fallback

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

Norrland  
#166609 Från vänster till höger på min flerspakare
sväng - bom - sticka - utskut - grip - rotator

Avatar Fallback

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

ulfgustav  
#166627 Det finns ingen standard för hur spakfunktionerna skall vara men det utarbetades en rekommendation från forskningsstiftelsen skogsarbeten för många år sedan och den följde tillverkarna av stora skogsmaskiner. Hur det är på vagnarna är väl mera tvivelaktigt
Tyvärr så minns jag inte den spakföljden, den bara sitter där i ryggmärgen så fort jag skall köra en maskin

Användarvisningsbild

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

ananders  
#166638 Har problem med att olika kranar har det kopplat olika.

Jag har en vretenvagn hemma, den har bommen i vänster och stickan i höger spak. Vid "tvåspaks ventilpaket"

I vintras köptes det en farmavagn på jobbet och den har bommen i vänster och stickan i höger spak.

Båda är kopplade rätt enligt respektive instuktionsbok.

Gissa om det har blivit många svordommar :grin: och många gånger lasten har varit på väg in i hytten när man tror att man lyfter men istället kommer stickan innåt. :surp:


Tycker att vretens koppling är bättre dels för att det är min egna vagn 8) och för att det är lättare att lyfta eller sänka kranen när man ska öppna eller stänga klon.

Avatar Fallback

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168044 De ska vara sticka o sväng utskjut i vänster spak och bom rotator och grip i höger

Användarvisningsbild

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

ananders  
#168869
gnisten83 skrev:De ska vara sticka o sväng utskjut i vänster spak och bom rotator och grip i höger


Om vi nu går utgår ifrån ett ventilpaket med flera spakar så har de den "närmaste" funktionen längst till vänster, d.v.s. svängen följt av bom, stickan, rotatorn och gripen.
När jag hade ett sådant vetilpaket så skötte vänster hand sväng och bom och höger hand skötte stickan rotatorn och gripen.

Varför ska då bomen och stickan skfta hand när man går från ett flerspakspaket till ett tvåspakspaket? Och vad finns det för skäl att ändra på följden? :?:

Tacksam för svar eller förklaringar till mina frågor.

Detta gör de på bla Farmas ventilpaket.

Medans Vreten behåller samma "ordning" på funktionerna från flerspakspaket till tvåspakspaket.

Avatar Fallback

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168882 Den standarden som jag nämner finns även i grävmaskiner o de skogsmaskiner som jag hört om

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).