Föryngring

hybrid/sibirisk lärk?

20 inlägg 16696 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hybrid/sibirisk lärk?

L-A  
#14101 Funderar till våren att plantera 1000 vardera av hybrid och sibirsk lärk på varsin sida av en skogsbilväg.

Är det någon som har erfarenhet av viltskador eller annat att dela med sig?

Tack på förhand isf :-)

/L-A.



   TS
Arevo
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14133 Här nere i södra Västra Götaland har rådjuren svårt att låta bli någonting, men lärken klarar sig nog bättre än tall från viltet.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14138 Hej!

Jag har läst på en del om lärk och avs viltskador rek.att arealen är större än 1,5-2 ha.Annars riskerar det bli ett exotiskt ställe där "alla" vill vara och bråka.Gissar att de rimligen klarar iaf vinterbete bättre då de ju ej har barr=mindre smaklig?
Ofta skjuter de ett nytt toppskott rakt upp istf,som tex tallen,satsa på ett sidoskott o bli ful.
Mina egna lärkplanteringar är 1-2 år, så egna erfarenheter kan ej bifogas ännu.Förutom att de är besvärliga att plantera.Utan barr är det svårt att se var man planterat.
Mina(sibirisk) har varit grymt startsnabba och hybrid är väl ännu värre?

/Nisse

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14141 Min far planterade några lärkar på villatomten i början av 1970-talet och dessa har växt otroligt bra, de är ca 40 cm i brösthöjd nu och över 20 m höga.

Det är klart att det kan vara ett trädslag för skogsbruk. Några frågor dyker direkt upp:

- Vad för mark är lämplig för lärk?
- Vad är skillnaden på sibirisk och hybrid?
- Vad kan man förvänta sig för produktion?
- Hur tätt planterar man?
- Krävs tillstånd från skogsstyrelsen?
- Vad använder man virket till?
- Vilken är omloppstiden?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14146 Så långt jag vet ang sibirisk lärk..

Ej ren tallmark,bäst på bördig granmark med rörligt markvatten
Hybrid en korsning mellan japansk och europeisk lärk.Usel i norrland.
På de ytor jag sett växer sibirisk lärk bättre än gran.Med hybrid borde skillnaden vara ännu större jmf med gran.
Förband som övr trädslag.Hybrid med sin korta omloppstid borde man kunna plantera glest om man vill.
Nej,lärk är ett inhemskt trädslag
Istället för tryckimpregnerat(naturligt rötbeständigt),men då skall det vara virke från äldre bestånd 90-100år i norrland.Tror det är dålig massaved.

/Nisse

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14161 Mitt skogsskifte ligger i mellannorrland, det torde väl vara sibirisk lärk som är lämplig då. Jag kom på några fler frågor;

- Var finns det plantor att köpa?
- Vad kostar plantorna?
- Vilken typ av plantor är det (täckrot eller barrot)?
- Finns det olika provienser?

Avatar Fallback
L-A  
#14165 Tackar för åsikter o erfarenheter!

De jag har hört är att rådjursfejning speciellt är besvärligt på mindre ytor av nån anledning. Förstår dóck inte riktigt varför en avvikande planta skulle vara intressantare för ett rådjur att feja dock?

Intressant fördel dock med de där med toppskottsprioriteringen före sidoskottande.

Apropå plantor så är min prislista från sv skogsplantor 08 priset för hybriden storlek 30-50=5,40 kr, 50-80=5,80; sibiren storlek 18+ ålder plantek 64 (vad betyder de?)=5,80. De står inte att de är barrot, men ja tror de. Är de nån som vet nån som säljer lärk som täckrot?

Apropå planteringensavstånd tänker jag plantera med fyra metersförband, med två meters förskjutning mellan raderna! Erfarenhetsmässigt kommer de sannolikt komma asp o annat lövdanande emellan på tänkta marker. Men de e jag de...

Sibirsk lärk räknas numera som inhemsk enligt de S-styrelsen hemsida, hybriden räknas dock som exot =tillstånd!

Apropå kärnveden annars så har jag förstått de som att den inte i sig är bättre än tallkärnan, men den utvecklas redan vid ca 20 år istället för tallens vid ca 35-40 år.

Om mitt bestånd blir allt för krokigt så min backuptanke att ta ner beståndet vid ca 40 år o svarva stolp som jag ska ha till stängsel till alla får jag skaffar när jag går i pension då...

Mvh L-A

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14169 I norrland är det bara täckrotsplantor som gäller. På skogforsk valhjälp för föryngringsmaterial kan du se vilka plantager som är bäst. Finländarna har många fina lärkplantager(sibirisk). Jag har satt tre provenienser:Oppala,Metsä-Ihala och en sydligare som jag ej fått namnet på än. Jag har betalat i snitt ca 1,80/st. Beställ i tid!

Många plantskolor köper finskt lärkfrö.Endast de tuffaste höglägen måste använda beståndsfrö(fr kanada).
Jag har köpt lite frö som jag tänkt prova så i vår.

Ett hett tips ang täckrot: Se till att få plantor som ej är överodlade! De är,som sagt , grymt startsnabba och lite besvärliga att odla i små krukor som man gör i norrland.De kan lätt få för stor "krona" relativt rötter vilket kan leda till torkstress och avgångar.
Låt den trängas i början och sedan hård röjning och frekvent gallring.Asp kanske kan hänga med i början,men risken är väl att den lockar dit mular som då också tar lärken? Fast det är bara spekulationer från min sida.Tycker det är svårt att se ngra generella sanningar när det gäller betesskador.En bekant fick sin granplantering(!) söndertuggad och i samma by finns tallplant som klarat sig hyfsat. :?:

Lycka till med lärken!

/Nisse

Avatar Fallback

Re: hybrid/sibirisk lärk?

michaels  
#42091 Jag har för mig att Orsa besparingsskog har sibirisk lärk till bra priser.
Du kan nog få de flesta provinienserna av dem, om jag minns rätt så tar de runt 1,50:-/planta.

Avatar Fallback

Re: hybrid/sibirisk lärk?

Rickard Eklund  
#42857 Kom på en sak som farsan hade fått lära sig angående viltskador när han hade varit och jagat älg nånstans i Finland. Då va det en skogsägare som hade knutit fårull i toppen på tallplantorna och han hade inte en enda planta som var skadad medans närliggande planteringar va förstörda. Vet inte hur ofta han knöt dit nytt ull eller om han gjorde det bara en gång för det glömde gubben fråga men ska försöka ta reda på det. Givetvis är det ett jävligt drygt jobb och knyta nån hektar men man kanske har betalt i sista ändan?!

Avatar Fallback

Re: hybrid/sibirisk lärk?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42868 Jag har knytit plastband i toppen på tall. Ingen av dessa har blivit betade,men i mina trakter tar det lång tid för träden att komma över beteshöjd.
Det finns något viltskydd som är baserat på får,så det kanske håller längre än ett par år.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: hybrid/sibirisk lärk?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43184 Fårull på toppskotten fungerar ett tag. Vädrets makter gör att ullen kasar ned och då är det bara att börja om igen. Själv har jag testat med en tejpbit runt toppknoppen. fungerade väl sådär.

Användarvisningsbild

Re: hybrid/sibirisk lärk?

Ecologger  
#88353 Kan bara infoga att Lärken växer som tusan på rätt mark, har alldeles nyss varit med och 1:a gallrat ett bestånd lärk/dogulas gran planterat -97 vi snackar alltså träd där man fick ut både en o två bitar fallande massaved! Men Lärken är mest tänkt som frostskydd åt douglas granen. (En intressant tanke är Lärk som planteras på långt avstånd som man ej behöver röja el. gallra i som energiveds bestånd.. kan kanske slutavv vi ålder under 30 år o ge massor med kubik per hektar) !

Avatar Fallback

Re: hybrid/sibirisk lärk?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88388 Det måste väl varit hybridlärk? Hur såg douglasen ut?

Kul att gamla trådar dammas av ibland.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: hybrid/sibirisk lärk?

alias  
#88500 Den lilla erfarenhet jag har av lärk kommer enbart från västra Blekinge och nordöstra Skåne. Några saker har jag dock sett och en del har jag fått berättat av skogsägare och virkesköpare i området.

1. Lärk funkar fint att plantera i samma förband som gran (dvs ca 2m*2m)
2. Kraftig markberedning eller upprepad snytbaggebehandling är att föredra - verkar nästan vara extra gott trädslag för snytbaggen
3. Planteras tidigt på säsongen, gillar inte försommartorka (verkar allmänt mer svåretablerad än granen, särskilt om man inte markbereder)
4. Plantera inte för små ytor - ökar risken för fejningsskador (betesskador verkar inte alls lika vanligt som fejningsskador av det jag har sett)
5. Verkar ganska vanligt att skogsägarna stamkvistar förstastocken (jmf andra trädslag)

Har ni andra erfarenheter, läser jag dem gärna (det jag har sett med egna ögon är troligen inte tillräckligt för att utgöra ett statistiskt underlag för att säga "så här är det!" - men det stämmer bra med jag fått höra av andra insatta)

Tror hybridlärken tillkom av att man ville ha den Europeiska lärkens tillväxt och den Japanska lärkens motståndskraft mot Lärkkräfta, någon som kan verifiera detta?

PS. Lärk i 4*4 meters förband -> 625 stammar per hektar, dvs knappt normalt antal stammar i slutavverkning på bra marker. Jag skulle rekommendera lite fler om du får en del avgångar, men det är bara ett råd i all välmening (vad gäller angående SVS regler om antal huvudplantor vid plantering av exoter?). DS.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).