Traktorer och processorer

Var hittar jag en bra och billig slaghack?

12 inlägg 42941 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Var hittar jag en bra och billig slaghack?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8816
Off-topic skrev:Jag vet att detta är ett lite off-topic ämne, men provar att lägga det här så får moderatorn plocka väck det om det inte passar


Jag har en del hagmark där det finns veketåg som jag behöver bearbeta. Marken är blöt och ganska ojämn. Jag har provat att slå en del med rotorslåtter, men når inte ritkigt önskad effekt.

Det jag vill åt är att hugga av tuvor, slå av gräs och sly. Alltså vore en slaghack utmärkt som jag ser det. Det är bara det att de är så fasligt dyra. Kräver en hel del anvädning för att det skall bli ekonomi att köpa en sådan.

Kanske det är så att ni har idéer vad man kan använda för redskap, eller vad man kan skaffa en slaghack till "rätt pris". Det händer att det finns en och annan på Blocket, men även de begagnade är ganska dyra. Är det månne någon som har något för att sköta sina våtmarker?

Jag har en ATV som man också skulle kunna använda, vilket gör att Myrebacks slaghack hade varit cool. Men den är inte bara dyr, den är riktigt dyr.
http://www.myreback.com/slaghack.html

Tar tacksamt emot idéer och förslag.

//.D



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8824 det är väll som våran lärare säger, dels ju mindre maskin desto mer hjärna krävs de för å köra, och sen blir dom ju dyrare rent ekonomiskt sett, iom att dom har så "Liten" kapacitet mot en stor maskin

men det eju tufft att de finns så många små maskiner så
men nackdelen är ju priset, att lära sig köra kan man ju göra

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8825 Ett tråkigt alternativ är att leja in ngn med rejäla grejor, tex en fräs.Då kan du nog hålla marken i trim med de prylar du har.
Det ska jag göra själv i vår.
Nackdelen är förstås att man inte får köpa fler roliga prylar.
Hade lite funderingar på ett släpagg. till ATV när igenplantering av åker var aktuellt. Tänkte man kunde klippa mellan plantraderna tills träden klarar gräset.
Men det hade blivit en attans dyr gräsklippare. Tidsödande att köra dessutom.

/Nisse

Användarvisningsbild
XP  
#8826 Min Far har en JF slaghack stående har börjat skrota den lite så nu saknas själva vinkelväxeln annars ska den vara komplett.

Användarvisningsbild
Hypro  
#8828 En idé kan ju vara att köpa en tillsammans med någon annan som har samma bekymmer...
Eller låna/hyra!?

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8831 Vi hade samma problem, blöt mark med halvmeters tuvor och inte betat på 15-20 år.
Noterade att begagnat inte var nåt alterantiv då priserna var höga på välanvänt skrot. Köpte ny 2m slagklippare med tunga hammarslagor. Har fungerat perfekt, 2-3 putsningar per år kombinerat med fårbete så är marken nu tre år senare i princip tuvfri och har en bra grässvål.
Maskinen kan jag säkert sälja till ca. 70% av nypriset då den ser ut som och är som ny. Jag tror dock jag behåller den då den är bra till att putsa trädor och vallar också.

Så mitt tips är köp ny eller hyr in tjänsten om du kan.

/Björken

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9037 Tittade på den där maskinen som kan dras efter atv, kan nog funka på gräs men knappast på tuvor?
Vår 60hk traktor har fullt upp med 2m maskinen när man kör mkt tuvig mark och man får krypa fram på låg växel och högt varv. Ibland slår det ändå stopp och man får starta om.
En 1,2 meters maskin med 13hk B&S motor har nog inte mkt att sätta emot på sån mark.

/Björken

Användarvisningsbild
massey ferguson  
#24865 Hej ja har en kverneland fxj 255 som ja köpte i höstas de e en stor å tung maskin på nära 1ton.De går tungt mef MF188,Men hoppas de kommer gå bättre med 4245an :P men de blir väldigt fint äfteråt inget gräskvar alls :D

Användarvisningsbild

Re: Var hittar jag en bra och billig slaghack?

BosseA  
#55267 Hej !
Kan man väcka liv i den här tråden genom att fråga om det är någon som har erfarenhet av en slaghack för ATV från Kinatraktor:
http://www.kinatraktor.se/implements_eng.pdf
Den finns med i pdf:en och den kostar 15 600: om det är med eller utan moms vet jag ej
Den heter ATV Flail
//Bosse

Avatar Fallback

Re: Var hittar jag en bra och billig slaghack?

Rolfo  
#55513
BosseA skrev:Hej !
Kan man väcka liv i den här tråden genom att fråga om det är någon som har erfarenhet av en slaghack för ATV från Kinatraktor:
http://www.kinatraktor.se/implements_eng.pdf
Den finns med i pdf:en och den kostar 15 600: om det är med eller utan moms vet jag ej
Den heter ATV Flail
//Bosse


ATV ja, de er dyre nok selv uten utstyr, og om du kjøper utstyr som ikke virker etter hensikten blir det enda mer kostbart?.. En liten kinatraktor med slaghack hadde nok vært bedre..(men det var ikke det du spurte etter :) (og jeg innrømmer at jeg synes ATV'er bare duger til å kjøre seg selv med, og til det er de gode ;)

Rolfo

Avatar Fallback

Re: Var hittar jag en bra och billig slaghack?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55533 Jag skall köpa en slagklipp till ATV i vår. Främst för att putsa gräs runt igenplanterad åker,men jag tror den kommer göra nytta även på små sura bitar där man knappt kan vända traktorn.

Helst skulle jag vilja ha en dyr med riktiga grejor och Y-slagor,men 30+ känns överprisat.Tyvärr har alla de billigare jag sett en typ av "hammarslagor".Lite knepigt m.t.p. att dessa kräver rejält med kraft jämfört med Y-slagor.

Någon som vet av en kinamodell med Y-slagor?

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Var hittar jag en bra och billig slaghack?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55543 Har du kollat på Kellfris hemsida?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).