Virkesmätning och Matrisfub

Södra inför en klass för grantimmer

91 inlägg 37647 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87801 En del tycker att krokigt och skevt virke är ett stort problem.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88209 Är följande yttrande tecken på ny viktig eftertanke omkring Södras sammanslagning av grankvaliteter? Följande är nämnt.
”Om vi minskar vår uppmärksamhet på fel och i mindre omfattning bryr oss i vilken position på stocken som vi lägger fel som påverkar hållfasthet och användbarhet av plankor måste det påverka värdet på stocken. Om vi endast aktar oss för de största krökarna och de större rötfläckarna skapar det också mer av det sämre virket”.

Även förtroendemän i Södra uttrycker en förvåning och undran hur ”virke i samma hög” skall ge mervärde?

Min egen uppfattning är att så enkla som mätningsreglerna blev 1 jan 2008 så är tiden för aptering i klasserna 1 resp. 2 nästan noll på 70% av virket. Att sen bedöma om stamdelen är rötfri eller inte rötfri resp. rak eller mindre krokig lär väl de flesta skogskunniga betrakta som marginell kostnad.
När vi vet att priset mellan kvaliteterna 1 resp. 2 skiljer 60 kr/m3 eller mer och skördarkostnaden är 40-50 kr i slutavverkning så är inte apteringstiden skälet för Södra att slå ihop kvaliteter.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88210
Bertilsson skrev:När vi vet att priset mellan kvaliteterna 1 resp. 2 skiljer 60 kr/m3 eller mer ...


Vilket pris pratar du om nu? Södras pris skiljer ju inte längre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88211
Mangan skrev:
Bertilsson skrev:När vi vet att priset mellan kvaliteterna 1 resp. 2 skiljer 60 kr/m3 eller mer ...


Vilket pris pratar du om nu? Södras pris skiljer ju inte längre.

Detta var prisskillnaden i Södras prislista före sammanslagningen. Andra köpare har likande eller mer prisskillnad mellan grankvaliteterna.
Denna priseffekt som fanns hos Södra då och har sänkt den "75-krona" Södra torgförde vid utspelet 1 febr. Se mer förklaring i tidigare inlägg här.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88212
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:
Bertilsson skrev:När vi vet att priset mellan kvaliteterna 1 resp. 2 skiljer 60 kr/m3 eller mer ...


Vilket pris pratar du om nu? Södras pris skiljer ju inte längre.

Detta var prisskillnaden i Södras prislista före sammanslagningen.


Precis, priset skiljer inte längre 60:-/m3. Man får väl ta hänsyn till dagens pris, istället för att se alla prishöjningar som hot? Det var itne alls samma rabalder när klass 2, 3 och 4 fick samma pris. Hur kan det komma sig.

Andra köpare har likande eller mer prisskillnad mellan grankvaliteterna.


Ja, om man säljer till de som betalar sämre för klass 2, så får man vara mer uppmärksam på apteringen. Det har du rätt i. Varför klass 2 skulle vara värt just 60:/m3 mindre är en annan femma. Att sågverken gärna betalar mindre för klass 2 är inte så konstigt, de har inget motiv av att höja priset.

Är du även emot att höja priset på bränsleved till samma som för massaved?

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88213
Mangan skrev: Precis, priset skiljer inte längre 60:-/m3. Man får väl ta hänsyn till dagens pris,

Men om du tror att du fick ett höjt "slutpris" med 75 kr 1 febr på klass 1-priset så är det en felaktig slutsats.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88215 Du svarade inte på några av mina frågor?

Höjning/sänkning är inte så intressant för mig, jag vill istället veta vad jag får betalt när jag säljer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88221
Mangan skrev: Det var itne alls samma rabalder när klass 2, 3 och 4 fick samma pris. Hur kan det komma sig.

Skogsforum och min blogg var inte så etablerad då. Därför inte "detta rabalder".
Det var dock inte klass 2, 3 och 4 som slogs ihop till klass 2 och fick ett pris.

Det var då två sortiment som i huvudsak försvann eftersom inte alla köpare tog vara på panel och tresidigt kvistren gran. Många köpare hade därför haft samma (Pris-) siffror för vissa kvaliteter.
Men visst innebar även den sammanslagningen en minskad ersättning för riktigt bra skog och även där lämpligt panelvirke kunde apterats.
---
Energivedspriser borde vara långt från prima grantimmer, även om sammanslagningen av grankvaliteterna minskade skillnaden. Men jag har inget emot att ett särskilt sortiment får ett definierat höjt pris, om det verkligen är så.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88223 I praktiken är det ingen skillnad mellan att slå ihop klasserna eller att ge klasserna samma pris.

Nu var frågan om du tycker illa om att energiveden hamnar på samma pris som massaveden, dvs att man slår ihop klasserna? Inte med timret.

Kanske är det så att vad du kallar "riktigt bra skog" inte är så bra - eller har så stort mervärde - längre?

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88364
Mangan skrev:I dagens Skogen så var det en presentation av jämförprsier, Södra låg näst högst, bara Holmen i norra Småland/Östergötland låg högre.


Kanske lite OT,men varför redovisar man rena fantasiprislistor? Alla som sålt virke senaste fem åren måste ju se att något är fel. Vore intressant om de redovisade faktiska snittpriser på affärer t.ex senaste kvartalet.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93415 E-Skogen hade följande länk som leder till utvecklingsarbete som hjälper till att värdera sågtimmer. På sikt kan det ge bättre betalt för virke med hög densitet och ge bättre virke i byggnationer.

http://www.slu.se/?ID=559&Nyheter_id=13257

Användarvisningsbild

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93416 Jag tycker att följande artikel i Skogsaktuellt gör att man funderar på klassindelningen av grantimmer.
http://skogsaktuellt.se/?p=34527&pt=108&m=1422

Talar inte det för flera klasser, där de som bemödar sig att ta fram kvalitetsvirke skall få lite bättre betalt än frodvuxen kvistig gran?

//.D

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93417 Det verkade inte vara några problem med sitkan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110600 Klassning av virke sker när det exporteras och det har olika pris då. Följande artikel kan då vara värd att läsa inför framtiden.
viewtopic.php?f=37&t=1856&p=110599#p110599

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110612 Jasså, nu passar det att lita på sågverken. :D

Om sågverken vill att "kvalitet" skall löna sig, får de betala bättre. Pay up or shut up.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).