Skogsvagn (Huggarvagnar)

Placering av funktioner i ventilpaketet.

27 inlägg 21249 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Placering av funktioner i ventilpaketet.

Lucke  
#87942 Hejsan!

Jag har precis i dagarna dockat ihop min Valmet 605 med en Källefall 9-ton vagn. Jag har en del spak-vana sedan tidigare som jag har förvärvat i min Hymas 474 traktorgrävare under 10 år. När jag skulle köra griplastaren för första gången igår så fick jag inget bra flyt i körningen, upptäckte ganska snart problemet, att spakarna för bommen och stickan var skiftade på vagnen gentemot hur de är placerade i traktorgrävaren. Så jag flyttade slangarna på ventilpaketet och nu känns allt frid och fröjd. Vagnen har ett tvåspaks ventilpaket, tidigare var bommen kopplad till den vänstra spaken och stickan till den högra, jag har nu skiftat slangarna så att bommen är i den högra spaken och stickan i den vänstra.
(Vet inte om det heter bom och sticka på en huggarvagn men så kallas det på en grävmaskin.. Bommen=den innersta kranarmen, Stickan=den yttre kranarmen)

Skulle vara roligt att höra om det finns några synpunkter på detta t.ex. finns det någon standard? Finns det några tekniska fördelar/begränsningar i ventilblocket med att ändra på detta? Är det bara en vanesak, eller finns det någon baktanke körtekniskt/ergonomiskt hur funktionerna är placerade i vantilpaketet?

Och om någon vet vad det skall vara för olja i vridhuset på en Källefall 9-ton vagn från 1996 så är jag tacksam för svar på även detta!

Mvh Lucke



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

stegmaster  
#87944 Hur blir detta med säkerhetsventiler på dom olika slidar????
Om jag kommer ihåg rätt, så er det 180bar på hovedventilen til min farmavagn, sedan finns det olika säkerhetsventiler för dom olika funksjoner. T.eks. har bomlyft endast 130bar ventil. Hur blir detta om man bara bytar om på slangarna????
Jag brukar en vanlig gearolja typ 80-90w inte hypoid, men vet inte om detta er rätt. Har åtminstone funkat i 11år nu.

Avatar Fallback

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87965 Märkligt. "standarden" är att att bom skall vara i högra spaken och stickan i vänstra. Det är förmodligen chockar i resp slid så du kan råka ut för olyckliga tryckkombinationer.

MVH
MN

Användarvisningsbild

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87966 Enligt standard RTG 7708 och ISO-15078;

Vänster:
Fram - Vipp ut/upp
Bak - Vipp in/ned
Vänster - Sväng motsols
Höger - Sväng medsols

Höger:
Fram - Lyft ned
Bak - Lyft upp
Vänster - Rotator motsols
Höger - Rotator medsols


Edit: ändrade så det blir rätt :)
Senast redigerad av Sundhult ons 07 apr 2010, 11:22, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

alias  
#87971
Sundhult skrev:Enligt standard RTG 7708 och ISO-15078;

Vänster:
Fram - Vipp ut/upp
Bak - Vipp in/ned
Vänster - Sväng motsols
Höger - Sväng motsols

Höger:
Fram - Lyft ned
Bak - Lyft upp
Vänster - Rotator motsols
Höger - Rotator motsols


Är det bara jag som misstänker att en tryckfelsnisse eller två har varit framme?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

masterchief  
#87973 Lite bilder på hur det ska vara...

Användarvisningsbild

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87985
alias skrev:
Är det bara jag som misstänker att en tryckfelsnisse eller två har varit framme?

MVH
Alias


Ja! Vad hade Nisse i mitt inlägg att göra?.

Har ändrat i mitt inlägg så att det är rätt.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87986 Tycker förresten det är logiskt om man tänker på hur kranspetsen beter sig vid de olika rörelserna, eller?

//.D

Avatar Fallback

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

alias  
#87988 Vad det underlättar med standarder, lånade under påskhelgen hem en mindre bandgrävare för att gräva lite i trädgården och även fixa ett par sträckor på en skogsväg och fann till min glädje att funktionerna i stort sett ligger på samma plats i spakarna som på vår gamla Ösa 678. :-)

Snacka om att det sparar tid när man inte behöver sitta och tänka på varje rörelse man vill få maskinen till, var annars rädd att det hade kunnat vara olika standarder för anläggningsmaskiner och skogsmaskiner - men ibland ska man ha tur!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

Lucke  
#88064 Tack för era svar!!

Skönt att få bekräftat att jag har lärt in "rätt" funktioner i ryggraden sedan tidigare, skulle bli jobbigt att ändra på det nu efter 10 år.

Bra synpunkt ang. chockventilerna, jag ringer och frågar Källefall imorgon om det är något jag måste modifiera i ventilpaketet, för det är väl där i som chockventilerna sitter, jag har då inte sett några chockventiler någon annanstans på vagnen.

Kan bekräfta att oljan i vridhuset skall vara växellådsolja 80/90, jag ringde Källefall imorse och frågade.

Mvh Lucke

   TS
Avatar Fallback

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

flisshejk  
#88067 Under min tid som grävmasinist fanns det ingen standard olika maskiner hade olika spakfunktioner, det var ett rent H-vete att skifta mellan olika maskiner, när både stickan och bommen for åt motsatta håll mot det man från början lärt in, jag körde också en hymas under ganska många år och när jag köpte skogsvagn så ändrade jag funktionerna så att det stämde med hymas, på det ventilpaket jag har sitter det bara en säkerhetsventil så det är inga problem. Det mest logiska är att när man för spaken från sig så skall kranspetsen gå utåt, och motsig när man drar i spaken det är väl det viktigaste de andra funktionerna rotator och grip lärde man sig ganska snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88078 Jo, och sen de som har en del funktioner på pedalerna, kan bli en del funderande.

Avatar Fallback

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

Nolltax AB  
#88114 .
Senast redigerad av Nolltax AB fre 09 apr 2010, 21:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

Lucke  
#88149 Jag var ute och kollade på ventilpaketet igår kväll och såg att det satt några extra prylar på sväng-ventilerna och ventilen för att köra ut utskjutet. Misstänkte att detta kunde vara chockventiler. Övriga ventiler saknade dessa "prylar". Ringde idag och fick detta bekräftat av Källefall. Flöde/tryck är identiskt för ventilerna till bommen och stickan på min vagn. På senare årsmodeller sitter det chockventiler med individuella inställningar även för sticka och bom. Senare årsmodeller har även funktionerna på rätt ställe enl. standard ovan. Så det var alltså helt ok att byta plats på dessa funktioner som jag har gjort. Skönt att få det bekräftat iaf. så att man inte riskerar underliga fenomen eller överbelastning!

Tack för alla era svar!!

Mvh Lucas

   TS
Avatar Fallback

Re: Placering av funktioner i ventilpaketet.

Mats KarlssoTFnSYH  
#88355 Hej
Har oxå en Källefallkran (-98) med tvåspaks men har lite problem med hur mycket den lyfter.
Hur stora stockar lyfter din kran? Jag kan inte lyfta en 4m 50 cm i rot när jag har den invid vagnen, den är starkare i stickan
än i lyften.
För övrigt stämmer funktionerna överensmed mina.

Mvh Mats

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).