Skogsröjning

Röja i högre plantskog?

19 inlägg 8531 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röja i högre plantskog?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87479 Skall se om jag får med mig kameran ut nästa gång! :-)

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röja i högre plantskog?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88010 Fick kameran med mig ut idag, men inte sladden som man för över bilder från kameran till datorn. :-)

Ni kan hädanefter kalla mig "mannen utan ögonmått". Med röjsnöre fick jag det till att man planterat ung 3500 plantor/ha, och efter min "hårda" röjning dök det ner till runt 2700 plantor/ha. 1600 var det önskat ja...

Antingen det, eller så har någon gått och förlängt röjsnöret...

Men varför i h-e planteras det så tätt? Var det så man skulle göra för 10 år sedan, eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja i högre plantskog?

alias  
#88025
Mangan skrev:Fick kameran med mig ut idag, men inte sladden som man för över bilder från kameran till datorn. :-)

Ni kan hädanefter kalla mig "mannen utan ögonmått". Med röjsnöre fick jag det till att man planterat ung 3500 plantor/ha, och efter min "hårda" röjning dök det ner till runt 2700 plantor/ha. 1600 var det önskat ja...

Antingen det, eller så har någon gått och förlängt röjsnöret...

Men varför i h-e planteras det så tätt? Var det så man skulle göra för 10 år sedan, eller?


Det var väl lätt att få ner plantorna, är det blockigt och jävligt eller mycket hyggesavfall kvar så kan det lika gärna bli 1500-1800 plantor/ha på bra granmarker.

Vad det gäller din röjning så kan jag trösta dig med att det blir alltid för löst röjt när man går på egna skiften och röjer.
Jag och farsgubben gick och röjde självföryngrat löv på ett tillköpt skifte för några år sedan. Vi siktade på att röja ner till 1600-2000 stammar/ha. När farsgubben kommer bort till mig där jag är och röjer så ser jag missnöjet i hans blick. Han hävdar att jag "fördärvat" beståndet och att det inte kunde vara mer än 1200-1500 stammar/ha kvar där. När vi mätte med röjsnöret så var det ca 2300 stammar/ha (ser oerhört glest ut när man röjer björkbestånd innan lövsprickningen). Kollade i somras i en annan del av beståndet, som farsgubben röjde, mellan 2800-4400 stammar/ha kvar mätte jag det till (beståndet är nu runt 4-5 meter högt). Så nu vet jag vad jag ska lägga några dagar på i sommar. :smile:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Röja i högre plantskog?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88041 Kan vara inbillning,men den björk jag röjt i två steg verkar rakare och finare än där man röjt ordentligt med en gång.
Har inte läst att det skall vara så,så kanske är det en synvilla.

Jag satte 1100 plant/ha på ett ställe och det ser helt galet ut.

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).