Skotare

Kockums 8431

30 inlägg 22337 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1018 Jo 850 finns det ju en del av.

Men det är väl en riktig bjässe till maskin det. Inget man vill ha hemma på gården antar jag ;) 84-31 är väl en mindre maskin hoppas jag.

Körde en 850 på skogsbruksskolan och det var ett riktigt monster vill jag minnas. Men det var länge sedan skall jag erkänna. Men det var faktiskt en ganska bra maskin. Ingen komfort om man jämför med dagens maskiner, men det kan man ju inte göra heller.

Rottne skotare
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1019
Ola skrev:Jo 850 finns det ju en del av.

Men det är väl en riktig bjässe till maskin det. Inget man vill ha hemma på gården antar jag ;) 84-31 är väl en mindre maskin hoppas jag.

Körde en 850 på skogsbruksskolan och det var ett riktigt monster vill jag minnas. Men det var länge sedan skall jag erkänna. Men det var faktiskt en ganska bra maskin. Ingen komfort om man jämför med dagens maskiner, men det kan man ju inte göra heller.



Ja, du har rätt Ola, jag var av den uppf att ÖSA 250 låg närmare till 850 viktmässigt eftersom den hamnar strax under slutavverkningsskotaren ÖSA 260.
Dock är 850 inte den största bjässen av Kockums maskiner.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1020 Skynda att fynda...

http://www.blocket.se/vi/7093063.htm?ca=16_s

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1021 Var hyffsat pris på den blondinen om den nu är i skapligt skick vill säga. Skulle man ha kollat in om man varit spekulant på en sådan.

Vilken är största kockum maskinen då? 85-35 eller finns det större?

Avatar Fallback

8431

Kurtan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1078 Hej på er alla, jag vill sända ett tack till Er alla som har svarat på mitt (nödrop).Alla svar har varit trevliga att läsa. Nu har jag fått ett underlag
och det lutar åt Kockumhållet. Mina axlar är inte vad dom varit så jag behöver modern kran med 2spakreglage. Hade man kunnat finna det på en Blondin så hade det varit optimalt. Delar helt uppfattningen om att Blondin är en mycket bra gårdstraktor.

Mvh Kurtan 8431 :D :D :D
Very Happy

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1171 Köp en 84-35 i stället! då får du tippbar hytt å turbomotor! i övrigt i princip lika!! men bägge har dålig frigångshöjd tycker jag! särskillt på vagnen!!

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1172 jo,en sak till, ljudnivån i 84-35orna är väldigt låg å fin ! helt i klass med dagens maskiner faktiskt!! har kört en del 84-35, å trivdes jäkligt bra i den!! förutom frigångshöjden!! men man tog ju sig faktiskt fram överallt ändå på nåt sätt!! vet inte hur det är med 85-35an? kanske "skoghuggarn" kan svara på? det fanns ju storboggie på dom som gjorde dom högre å rejälare vad jag kan minnas!!? och 23,1-34 framdäck jämfört med 84-35ans 600-34 som ju är lägre!!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1173 Ja, det är rätt.

Det fanns en hel del extratillval till 85-35, däribland sk "storboggie", men "Kurtan" har väl redan handlat maskin om jag förstått rätt?.

Återkom gärna med lite info om ditt nyförvärv Kurtan, och hur du trivs med maskinen?.

Avatar Fallback
Norge  
#1214 Hej!

Det jag minns om 84-31 var att ford sexan dom använde i början hade ett
topplock och körde man motorn varm en gång så gick topplocket och packningen då toppen "vred" sej.

Avatar Fallback

Kockum 84-31

Kurtan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1225 Hej mina vänner.
Så har då en vecka gått (som kockumfreak),en vecka som slitit hårt
på alla muskler. Ett evigt klättrande upp och ner, måste tillverka en stege
innan man slår ihjäl sig. Har väl inte kört så många lass ännu , utan
mest sysslat med undrhåll. Bytt ut stolen mot en bättre, kollat oljor,smörjning
samt avlägsnat en del Fordmuttrar, omställningen från 5spak till 2spak
är väl det största problemet just nu, kommer säkert andra senare ! Är
medveten om Fordmotorn (ingen höjdare precis) men undra om det inte
går att pula in en Scania , :?
Mvh Kurtan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kockum 84-31

Skogshuggarn  
#1226
Kurtan skrev:Hej mina vänner.
Så har då en vecka gått (som kockumfreak),en vecka som slitit hårt
på alla muskler. Ett evigt klättrande upp och ner, måste tillverka en stege
innan man slår ihjäl sig. Har väl inte kört så många lass ännu , utan
mest sysslat med undrhåll. Bytt ut stolen mot en bättre, kollat oljor,smörjning
samt avlägsnat en del Fordmuttrar, omställningen från 5spak till 2spak
är väl det största problemet just nu, kommer säkert andra senare ! Är
medveten om Fordmotorn (ingen höjdare precis) men undra om det inte
går att pula in en Scania , :?
Mvh Kurtan


"Trevliga bekymmer". :wink:


Du har ett PM Kurtan (personligt meddelande)- kolla din mailbox.

Avatar Fallback

Re: Kockums 8431

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87884 Och var tog den gamla Roburen vägen?

Avatar Fallback

Re: Kockums 8431

Gubben  
#87892 Min gamla arbetsgivare satte in en perkins motor från en super Eva i 84-31:an och det vart en STOR HIT !!. Den gick sedan på 2 växel där man för körde på 1:an med fulla lass. Det är ju också stor skillnad mellan röda och svarta ford motorn.

Avatar Fallback

Re: Kockums 8431

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87903 på skogskolan min hadde dom 2 84-31. dom ble solgt for et tag sen hadde vel gått en 5000-7000 t ?.alle elevene gillade dom even jag.
dom byte convertern i den ene-tror det var dyrt?,men det berodde på at nogon jævel antaglig hadde hatt det roligt med å å presse den hardt i 3 vexeln i skogen.
ford motorn var veldigt startvillig m kaldstart funksjon,en gang det var mellom -30 var dom dom enaste som startade hadde valmet 862 och øsa 250 der. vi startade dom den dagen men sen var det kaffe i koia til det var dags at åka hem.
verksted mesteren var nøjd med dom det var oljeskift å vanlig service så gikk dom,inte så mange ganger det var 2 dager m feilsøking for å hitta et bagatelfel

Avatar Fallback

Re: Kockums 8431

Kurtan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90278 Hej john , är faktiskt en evighet sedan jag var inne på forumet , men i allafall tror jag att jag äger en av de 84-31 du
berättar om. Min 84-31 dundrar och går varje vinter utan problem, är tillverkad i Norge och är kommen från en skogsskola
där, vet inte exact orten, har nu fått ny färg så den skiner som en pärla. Har nu gått 11800 timmar.
Ha det skönt i vårsolen mvh Kurtan

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).