Avverkning (slutavverkning)

Sveaskog i blåsväder.

15 inlägg 8145 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sveaskog i blåsväder.

masterchief  
#31069 Sveaskog har tydligen trampat i klaveret.
http://www.expressen.se/nyheter/1.12072 ... t-kalhygge
Skulle dock vara intressant att veta fakta bakom avverkningen.
Själv blev jag inte klok på ägandeförhållandena av artikeln.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31070 Verkar ju som det var en skaplig dunge på tomten som åkt med! 200 plant har dom ju satt dit samt 40 000 kr så det var nog några träd som var hans. Fan va tråkigt när sånt händer. Går ju liksom inte reparera.

Magnus M

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#32746 http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.a ... ID=1462347

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.a ... Id=1466387

Relaterat till följande tråd:

Skogsbolaget tog mitt enda träd från min tomt

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#32750 Har inte SveaSkog vait i blåsväder i norrland efter de där hände? En kompis som kör timmerbil runt Särna & Älvdalen va upp till Jukkasjärvi (osäker på stavningen) 2 vändor med 2 ekipage och hämtade timmer, som svea avverkat fast de va nyckelbiotop. Så nu skulle de spridas ut på deras marker lite här och var.
Någon som har läst nått om de...?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#32764
Lill Junior skrev:Har inte SveaSkog vait i blåsväder i norrland efter de där hände? ...?


SCA kanske,,,?.

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.a ... id=3816494

Däremot så går ju Sveaskogs avverkning på Signar Bergs tomt "till världshistorien".
Undrar just hur "traktdirektiven" såg ut i det fallet?,,,,, :wink:

En sak är iaf säker, oavsett bolag!.

Dom är åt h-vete för dåliga på att ta kontakt med rågrannar när det ska "sniffas" med skördaren efter div fastighetsgränser.

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#32772 Timmerbilen han kör går på kontrakt åt Svea skog, kör endast åt dom. Så därför tror jag att de va dom som avverkat.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog i blåsväder.

per-erik  
#42585
masterchief skrev:Sveaskog har tydligen trampat i klaveret.
http://www.expressen.se/nyheter/1.12072 ... t-kalhygge
Skulle dock vara intressant att veta fakta bakom avverkningen.
Själv blev jag inte klok på ägandeförhållandena av artikeln.


Ibland kan man som utomstående uppfatta ett skeende, och undra om någon enda människa som varit inblandad, bryr sig det minsta, över huvud taget. De som delar på ansvaret har på några slags grunder helt tappat intresset för vad de håller på med och de ids inte använda energi till att kommunicera med varandra kring det arbete de utför.

Det finns många regler och lagar som reglerar det arbete vi utför i skogsbruket. Det går dock att bryta mot många av dessa regler och lagar utan att detta får särskilt allvarliga konsekvenser. Men att avverka på någons tomt! Aj,aj. Om detta är sanningen, är Brottsbalken 12 kap 4 § tillämplig! Skarpt läge alltså!

Tycker
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog i blåsväder.

Pidden  
#64224 Verkar ju som att någon har fifflat med beståndsgränsen eller helt enkelt hoppat över att ens kolla! Känns ju för jä*ligt att ett så stort bolag inte ens kan skicka ut en gubbe som kollarvar rågångarna finns och tar kontakt med markägare runtom om det är otydligt 😡 😡 😡

Avatar Fallback

Re: Sveaskog i blåsväder.

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64263 Han kan vara glad för att han hade Sveaskog till rågranne.
Vill gärna byta bort en av mina rågrannar mot Sveaskog, då får man tydligen betalt när de hugger över rån.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog i blåsväder.

Lavskrikan  
#84547 Verkar som att man råkat slå två flugor i en smäll o både missbedömt rekreationsvärdet av den egna skogen OCH råkat ta en del skog på fel sida av rågången. Typiska misstag man inte vill göra som stort skogsbolag, så garanterat är det precis vad det är - misstag.

Avverkningen av Jukkasjärvi allmännings skog i Kiskamavaara var oxå ett solklart misstag, både av Svea o Skogsstyrelsen. Skogsstyrelsen verkar dock klart underbemannad i trakterna, förstår att de inte hinner med att kolla alla avv. Att virket sedan slussats runt i landet inom Svea beror på att man velat ta det till användning på något sätt, t ex genom att bedriva forskning kring hotade vedsvampar med stockarna som substrat.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog i blåsväder.

Kse  
#84577 Kiskamaavaara är en cirkus från början till slut.
När virket var avverkat, varför börja sprida ut dom 3000 m3 i sina EKO parker runt om i landet?
Om man nu vill kompensera så varför inta ta virke som är avverkat i närheten av ekoparken istället.
En ren panikåtgärd av Svea för att få ut nått gott av det onda när naturskyddarna tryckte på. Dom var nog nöjda med lösningen att träden skulle återföras till naturen. Var miljövinsten ligger i att frakta virket med timmer bil runt landet kan man fråga sig.
Skogstyrelsen har för övrigt en gubbe i Kiruna kommun, drygt 20000 Kvadratkilometer.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog i blåsväder.

Jerpa  
#87846 Jag har inte mycket över till sveagskog. De skulle ta ner grannskogen och de hade satt upp EN lapp med svårläst text. Av nån anledning tog jag kort på lappen. Träffade även en äldre vän till min morfar som sa att de måste fråga om de vill använda min väg. Inget som jag tänkte på då.

Några månader senare hör jag hur det mullrar bakom åsen och jag går över för att titta. De har då kört ner på min lilla fina skogsväg där jag och min granne åker med små traktorer. Där hade de sågat ner träd, och förstört vägen helt, på min mark. Då hade de åkt där en gång och marken var helt förstörd. Inget som de sagt/frågat nåt om.

Kollade upp min bild i telefonen och ringde numret och var då inte alls glad. DÅ frågar han om han får använda vägen. Ångrar mig nu i efterhand att jag sa ja.
Sen frågade jag var de skulle lägga allt, det hade han inte tänkt på och skulle komma ut.
Då visade det sig att de hade tänkt lägga det på min mark, eller de hade redan gjort det. Då kom vi överens, jag min fru skotaren och svea-gubben att mellan dessa ställen skulle de få lägga. Blev det så? Nä, de la längre och på båda sidor av vägen och över en massa småtallar.

Detta var strax före midsommar då det hade regnat oavbrutet i 3veckor som det kändes. Lera var bara förnamnet.
Han lovade även att fixa vägen till midsommar, det hände inte heller utan blev gjort 1,5 månader senare. Den vägen är väl nu körbar men en grusväg är inte en skogsväg.

Så på det hela kör Svea sitt race, är det ingen som kontaktar dem så är det bara att göra som man vill tydligen. Ångrar mig fortfarande att jag sa ja att få använda min väg. Ja jag är bitter.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog i blåsväder.

Skogshuggarn  
#104019 Markägare hävdar att Sveaskog stulit och sålt delar av deras mark.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx? ... Id=5668198

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog i blåsväder.

Skogshuggarn  
#104038
Jerpa skrev:Jag har inte mycket över till sveagskog. De skulle ta ner grannskogen och de hade satt upp EN lapp med svårläst text. Av nån anledning tog jag kort på lappen. Träffade även en äldre vän till min morfar som sa att de måste fråga om de vill använda min väg. Inget som jag tänkte på då.

Några månader senare hör jag hur det mullrar bakom åsen och jag går över för att titta. De har då kört ner på min lilla fina skogsväg där jag och min granne åker med små traktorer. Där hade de sågat ner träd, och förstört vägen helt, på min mark. Då hade de åkt där en gång och marken var helt förstörd. Inget som de sagt/frågat nåt om.

Kollade upp min bild i telefonen och ringde numret och var då inte alls glad. DÅ frågar han om han får använda vägen. Ångrar mig nu i efterhand att jag sa ja.
Sen frågade jag var de skulle lägga allt, det hade han inte tänkt på och skulle komma ut.
Då visade det sig att de hade tänkt lägga det på min mark, eller de hade redan gjort det. Då kom vi överens, jag min fru skotaren och svea-gubben att mellan dessa ställen skulle de få lägga. Blev det så? Nä, de la längre och på båda sidor av vägen och över en massa småtallar.

Detta var strax före midsommar då det hade regnat oavbrutet i 3veckor som det kändes. Lera var bara förnamnet.
Han lovade även att fixa vägen till midsommar, det hände inte heller utan blev gjort 1,5 månader senare. Den vägen är väl nu körbar men en grusväg är inte en skogsväg.

Så på det hela kör Svea sitt race, är det ingen som kontaktar dem så är det bara att göra som man vill tydligen. Ångrar mig fortfarande att jag sa ja att få använda min väg. Ja jag är bitter.



Utfallet av dylika scenarion kommer i förlängningen medföra kärvare förhandlingslägen att få nyttja upplagsplatser och vägar som man inte äger - tyvärr!
Behöver bara titta mig omkring i mina skifteslag för att konstatera att tillverkare av vägbommar måste ha ett uppsving just nu.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).