Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Råd angående köp av skogs fordon

53 inlägg 26073 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Henrik Petersen  
#87695 Hej!!

Jinmas vagnar är ju Kranman vagnar, enligt mitt tycke håller dom rigtigt bra kvalitet. :grin:

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87699
Henrik Petersen skrev:Hej!!

Jinmas vagnar är ju Kranman vagnar, enligt mitt tycke håller dom rigtigt bra kvalitet. :grin:

Henrik


Jag håller med Henrik för de vagnar jag har ägt har det inte varit några problem med.
Förutom när man har gjort en blunder. :oops:

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

axwell  
#87715
Henrik Petersen skrev:Hej!!

Jinmas vagnar är ju Kranman vagnar, enligt mitt tycke håller dom rigtigt bra kvalitet. :grin:



Ajdå, undrar om priserna är därefter också, på Jinma är man hemlighetsfull. Kan inte hitta någon motsvarande modell hos kranman för 3 ton.

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87718 Dom modellerna säljs bara hos Jinma fast det är Kranman som gör dom. Jag var uppe hos Kranman
i somras och tittade på en 4-tons kärra, kvaliten är det nog inget fel på. Hemlighetsfull? Säger dom
inte priset?

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

axwell  
#87719
ATK skrev:Dom modellerna säljs bara hos Jinma fast det är Kranman som gör dom. Jag var uppe hos Kranman
i somras och tittade på en 4-tons kärra, kvaliten är det nog inget fel på. Hemlighetsfull? Säger dom
inte priset?


Nej, men "ring för pris" hos Jinma, hittar den inte i Kranmans lista. Gissar att den är dyrare än Weimers 5-tonnare med längre och kraftigare kran, men mera dödvikt.
Hjulen kunde ha fått vara bredare i båda fallen

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87722 Ok. Det är väl standard med ramstyrning på Jinman men lite lägre pris borde
det ju vara. Det finns väl begagnade också, Weimers 5tons finns nog bara
nya än så länge.

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

axwell  
#87726 Fantastiskt vad snabb du är.

"Finns både med och utan ramstyrning"

De heter nu "traktorimport" istf. Jinma.....

Det finns beg Weimer 3 ton 52´exkl på blocket.

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Henrik Petersen  
#87734 Hej!!

Jag tyckar weimer vagnen ser rigtigt fin ut, men for din del axwell, ser jag ett par klare nachdelar med den. Dels att jag tycker den är alt for tung for din lilla traktor samt att boggien verker vare fast. Ja ni har helt rätt, Kranman vagnen är dyrare, fast jag minns inte priset så du får ju ringa dom. Hos Kranman finns bare grejor for
atv, traktor vagnarna säljes av traktorimport.se. Där finns ju även 2tons med drivning, mikael här på forumet har en sådan med 3,7m kran och vangsstyrning + hydraulwinsch, jag är lite avis.


Henrik

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

axwell  
#87764
Henrik Petersen skrev:Jag tyckar weimer vagnen ser rigtigt fin ut, men for din del axwell, ser jag ett par klare nachdelar med den. Dels att jag tycker den är alt for tung for din lilla traktor samt att boggien verker vare fast. Ja ni har helt rätt, Kranman vagnen är dyrare, fast jag minns inte priset så du får ju ringa dom. Hos Kranman finns bare grejor for
atv, traktor vagnarna säljes av traktorimport.se. Där finns ju även 2tons med drivning, mikael här på forumet har en sådan med 3,7m kran och vangsstyrning + hydraulwinsch, jag är lite avis.


Fast boggie verkar Jinmavagnen ha, för dålig upplösning på bilderna för att jag skall vara säker, även bankarna ser ut att vara fixerade på båda fabrikaten. En händelse kanske, men Weimer kan ha läst min kritik om dålig info. på hemsidan, nu är även 5-tonsvagnen med. Jinma ser kort ut(4,0 m), om boggien är fast blir det svårt med 4,5 meters timmer.
Enl. texten är boggien flyttbar på Weimer, men det står även att vagnarna har lavettstödben och det stämmer inte för 5-ton. De har nog missat att ändra sedan lillvagnen kom med.
Tung för en Yanmar, det hade varit en fördel om den varit lättare, men jämfört med en ATV /griplastarvagn är den riktigt lätt. Gissar att ATV i medel ligger under 300kg, vagn 400-600 kg+ last 1200-1800 kg = 300/1600-2400(1/6,6).
Min Yanmar inkl. bakvikt 1200 kg, vagn(Weimer) 900 kg + last 3000 kg (mer får det inte bli) = 1200/3900(1/3,25)

Jag förstår din beundran av Mikaels ekipage, det ser greit ut.

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Schröder  
#87780 Tror att även Weimers vagn tyvärr har en fast boggie. Ser iaf ut så på de bilder jag sett här på nätet.
Traktorimports 3tons vagn ser inte dum ut den heller :grin: Kanske det är ett bättre alternativ för dig Axwell.
För mig själv tror jag dock fortfarande att en weimer blir perfekt....

Flöden och tryck krav på dessa kranar verkar ganska identiska.
Weimer = 160bar oljetryck / ca 20L min
Traktorimport = 160bar oljetryck / ca 20L min

Skickade iväg ett mail till weimer på jakt efter mer info jag också :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

axwell  
#87789 Jinmavagnen kan ha för kort lastutrymme, om jag uppskattar bilderna rätt är det bara 20 dm från grind till boggiecentrum, (sämre än den jag har)och då är det inget alternativ.
Jag väntar även på mailsvar från traktorimp. och en annan Jinma-importör utanför Örnsköldsvik.
http://www.maskinhandel.com/profileview ... 52a2a3980b

Kranman tillverkar vagnar i Estland, sannolikt dessa enklare modeller, hur det är med Weimer vet jag inte.
Även Kranman har en riktig och liten traktorvagn som heter T5000 med drivning, det mesta är kraftigare, snäppet över Weimers, men väger 100 kg mer, pris okänt.(Kranman forest)
Hydraulkraven för Jinma tror jag är 130 bar min 10 l/m och det klarar jag.

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Henrik Petersen  
#87796 Hej!
Kranmanforest t5000 är ju bakdelen till miniskotaren woodtiger, jag skulle tro den ligger i en helt annan prisklass
än weimer och 3ton kranman.


Henrik

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87807 Den kostade över 100papp men den såg riktigt rejäl ut, drivning och Mowikran.
Weimers görs också i Estland.

Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Schröder  
#87817 När jag såg Kranmanforest T5000 så var det som att komma in i nirvana :wink:
Snygg och väldigt användbar iaf.....
Dock så var hydraul flödeskraven i aningen överkant för mig och min traktor = 25L/min, 170bar.
Får ju tyvärr inte ut mer än max ca 15L/min ur min MF135, som tur är finns ju externa hydraul pumpar till kraftuttaget om det skulle visa sig att det blir för segt utan.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd angående köp av skogs fordon

Bengt.Svensson  
#87822 Kranmans vagn ser mycket bra ut.
Jag är dock tveksam till att ha kolvarna vagnstyrningen så oskyddat. Min Farmakärra är full med skavmärken under tornet eftersom det blir lägsta punkten när man kör över ojämnheter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).