Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Växellåda till lillnallen sm460

4 inlägg 3123 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Växellåda till lillnallen sm460

flakanen  
#87611 Jag har en lillnalle från -67 som sjunger mer och mer från lådan när jag kör. Den kan "skramla" till i lådan någon gång medan man lastar och står på friläget, finns ochså slipspån i oljan så det är nog dags att byta låda nu. Jag undrar om en låda till buster 430 passar då lillnallen är byggd på buster 400, har hört att 430lådan ska vara kraftigare och bättre. Om någon vet något kul om detta så skriv gärna.



   TS
Avatar Fallback

Re: Växellåda till lillnallen sm460

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87613 tror inte 400 og 430 er lik men det er bare troen. vet ikke hva du vil men det er jo en enkel kasse sikkert et lager ell lignende,skru den ut bytt det som er slitt trasigt så vil den bli som ny igjen. Skruver du den ut så er det sikkert en ok jobb å sette bort til et verksted med

Avatar Fallback

Re: Växellåda till lillnallen sm460

Anders A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87698
john skrev:tror inte 400 og 430 er lik men det er bare troen. vet ikke hva du vil men det er jo en enkel kasse sikkert et lager ell lignende,skru den ut bytt det som er slitt trasigt så vil den bli som ny igjen. Skruver du den ut så er det sikkert en ok jobb å sette bort til et verksted med

Lådan på Lill-Nallen är identisk med BM 400 och även BM 430 utan snabbväxel MEN lillnallens låda kan vara modifierad så att 3 ans växel på 400 använd som 4 a på nallen och en ny 3 a är placerad där orginal 4 a sitter lätt kollat men denna lösning är inte alls ovanlig på Nallarna.
Lycka till

Avatar Fallback

Re: Växellåda till lillnallen sm460

flakanen  
#87799 Tack för svaret Anders A
OK, det är ju tydligt då man tänker efter, växellägena skiljer sig åt mellan nallen och 400:an. På 400:an går kraften rakt genom lådan på 4:e växeln ( nallens trea ) utv 1:1. Är då nallens 4:a en överväxel, (utväxling på tex 1:2 )? Och vilka drev skiljer sig då åt isåfall? Det var alltså inte bara att byta lådan som jag trott, man kan ju byta lagret/lagren som är slut men dreven är ochså slitna.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).