Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa ATV. Vad tänka på?

24 inlägg 26213 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa ATV. Vad tänka på?

Mattek  
#87383 Ska köpa ATV och behöver nu erfarna råd och tips vad man ska tänka på vid köpet!

Ny på forumet men har läst ett bra tag vad ni alla skriver. Har fått lite hjälp men vill veta mer :ugeek:

Efter den gångna vintern har jag bestämt mig för att köpa en atv som skall användas till att ploga med, dra ved och allmän åkning på grusväg. Vägen fram till vårat hus är ca 400m. Det är en rejäl backe mitt i som jag hoppas kunna ploga men är osäker på om jag tar mig uppför. Har aldrig kört fyrhjuling men kan väl tänka mig att dom tar sig fram rätt hyfsat med kedjor på.
Hade väl tänkt mig minst en 500cc och ingen "billig" kines då utan troligtvis en några år begagnad Polaris, Yamaha, Kawa eller Suzuki. Tankar, funderingar kring mina tankar...?

Spelar kubikstorleken in vid plogningen...dvs skall jag titta på en 650 eller 750 så att den fixar plogningen eller blir det däckspinn då? Vet att många av er kommer att föreslå att jag köper en traktor men jag vill ha möjligheten att ta en sväng ut i skogen o plocka svamp, köra ner till badplatsen osv. Dessutom tar en traktor för stor plats.

Har sett att det finns plogblad där den ena sidan är högre än den andra. Det ser ut att vara bra just för att bli av med snön, men det kanske blir tyngre med ett sådant blad. Vad tycker ni som har ett sådant?

Min ekonomi ligger på ca 60.000:- och helst inklusive kedjor, plog och hasplåtar. Tror ni det räcker eller får man hosta upp mer?

Hoppas på många svar... :surp:



   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ATV. Vad tänka på?

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87391 Jag åker själv med en Honda trx500:a och den går till plogning plus skogsarbete. Min erfarenhet är att kraften räcker till, men det är ofta fästet för däcken som är avgörande. Eftersom jag bor i Dalarna, så är det kedjor (piggkedjor) på som gäller så fort snön kommer och kedjor ger också ett rejält bättre grepp i skogen på sommaren. Har själv en rak plog men tror att den plogen du beskriver kan kasta snön lite bättre. Jag tror att du menar 60 000 + moms? I så fall räcker det för att få tag i en hyfsat fin 450/500:a av något märke. Vid val av märke, så tänk i första hand på vart du kan få service och reservdelar för går maskinen i skogen, så kommer en skärm eller något annat för eller senare gå sönder. Lycka till! Sigge

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV. Vad tänka på?

Mattek  
#87393 Tack för svar.

Nja, hade väl tänkt mig 60 inkl moms. Hade tänkt spana fram tills sommaren om det dyker upp någon intressant. Men det kanske blir svårt att hitta. Plogar du i någon backe?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ATV. Vad tänka på?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87406 http://www.blocket.se/kronoberg/Polaris ... ca=1_8&w=3
Typ ett sånt ekipage?
Pruta lite och slå till.

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV. Vad tänka på?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87415 Jag antar att du bor södra sverige då du funderar på att ploga 400m väg med ATV? Här skulle vägen behöva vara 20m bred från början om den skall rymma en bil hela vintern.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV. Vad tänka på?

axwell  
#87429
nisse skrev:Jag antar att du bor södra sverige då du funderar på att ploga 400m väg med ATV? Här skulle vägen behöva vara 20m bred från början om den skall rymma en bil hela vintern.


Allt för sant, men då tänker nog Nisse på en lite bredare bil eller att två ATV skall kunna mötas. Husqvarna har en snöslunga för ca, 50´med egen motor. Men bättre vore.....................................nej just det ingen traktor.

Användarvisningsbild

Re: Köpa min 1:a atv. Vad tänka på?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87433
nisse skrev:Jag antar att du bor södra sverige då du funderar på att ploga 400m väg med ATV? Här skulle vägen behöva vara 20m bred från början om den skall rymma en bil hela vintern.

/Nisse

Jepp, så är det. Men man kan göra som jag rådde min farbror, knuffa snö bäst det går med atv;n
och när det inte går längre lejer du in en traktor som knuffar högarna längre bort, på det viset kanske
han klarar 5 av 6 plogningar själv, och det borde ju duga rätt fint?
Nu i år när vi haft ngt mindre snö än vanligt skulle det ju varit mkt bra investering/nytto kvot.

Avatar Fallback

Re: Köpa min 1:a atv. Vad tänka på?

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87443
Mattek skrev:Tack för svar.

Nja, hade väl tänkt mig 60 inkl moms. Hade tänkt spana fram tills sommaren om det dyker upp någon intressant. Men det kanske blir svårt att hitta. Plogar du i någon backe?




Jodå, jag har 3 kortare, men rejält branta backar, som jag plogar uppför. Om du kör utan kedjor så kan du ju köra lite fortare och då kastar också plogen lite längre. Visst gör en traktor ett bättre jobb, men jag har inte behövt någon hjälp ännu och då är mina vägar smala och rymmer bara en bil. Vad jag får göra är att kapa vallarna på höjden plus att man givetvis måste lägga ut de första vallarna rejält. Men om du har 400m väg, så kanske du behöver hjälp någon gång/vinter.

Avatar Fallback

Re: Köpa min 1:a atv. Vad tänka på?

Mickev  
#87465 Tycker de låter som du tänker rätt. Som tidigare sagt, kolla på vilka handlare du har i närheten så du kan få bra service när dagen kommer att du behöver nått.

Dendär magnumen var väl i dyraste laget tycker ja, isf skulle denhär vara mer prisvärd. Då får du plog, kedjor och hasplåt och är rätt nära din budget.
http://www.blocket.se/goteborg/4_hjulin ... m?ca=4&w=3

Sen kostar de ju inget att fara runt hos handlare i trakten och kolla vad dom har beg och sen börja förhandla pris och då vill du såklart ha plog kedjor osv i priset också.

Användarvisningsbild

Re: Köpa min 1:a atv. Vad tänka på?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87477

Bara du inte kollar den här videon för då blir det dyrt.

Avatar Fallback

Re: Köpa min 1:a atv. Vad tänka på?

mats_o  
#87521 Jag håller med Slurfi om att du kan komma att behöva traktorhjälp för att knuffa vallarna efter ett tag om det blir bra med snö.
Det är ju nackdelen med en plog att den inte lyfter snön nått nämnvärt

Användarvisningsbild

Re: Köpa min 1:a atv. Vad tänka på?

Robin  
#87545 Jag tycker du ska köpa en japansk maskin, du märker skillnaden när du testar dem mot sina amerikanska konkurrenter.
Grejorna sitter där dom ska!
Jänkarna har ju alltid haft fina grejor, men det där med detaljkvalitet verkar inte ha haft särskilt stor prioritet.

Användarvisningsbild

Re: Köpa min 1:a atv. Vad tänka på?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87548 Jag tycker precis tvärtom såklart. Mekade med en Yamaha Viking i vintras, snacka om skumma knapplaceringar mm
nä nog blir det störst, bäst och vackrast för mig i fortsättningen åxå.

Användarvisningsbild

Re: Köpa min 1:a atv. Vad tänka på?

Robin  
#87567 Jo det är väl oftast så, man håller på den man har.

Jag var dock inte främmande för något märke när det skulle köpas nytt. Men efter att först ha testat en Polaris. Och efter det provat Yamaha och Honda var valet lätt. Valet mellan Yamaha och Honda gjordes med hänsyn till bästa ÅF.

Användarvisningsbild

Re: Köpa min 1:a atv. Vad tänka på?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87574
Robin skrev:Jo det är väl oftast så, man håller på den man har.

Jag var dock inte främmande för något märke när det skulle köpas nytt. Men efter att först ha testat en Polaris. Och efter det provat Yamaha och Honda var valet lätt. Valet mellan Yamaha och Honda gjordes med hänsyn till bästa ÅF.


Det där sista är nog långsiktigt det viktigaste, om du köper en kvalitetsmaskin, att välja rätt åf. I varje fall har jag lärt mig det den "hårda" vägen. Från en som "kan sen, ringer dig" till en "lite trångt nu, men kom om 2 dagar så fixar jag det". Det är väl så viktigt som märket på maskin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).