Skogsröjning

Röja i högre plantskog?

19 inlägg 8486 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röja i högre plantskog?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87315 Jag har ett stort skifte som det är dags att röja (enligt mig). Nästan 4m höga granar, ca 6-7cm i rotskäret. Inget löv att tala om (tacka klövviltet för det). De är planterat ungefär 2200 plantor/ha i rutmönster, och det är G26 enligt skogsbruksplanen.

Jag tycker detta är för tätt,vill gärna ha ned det till 1600. Så jag får ge mig in och ta ner var fjärde gran ungefär.

Är det något som ni skulle göra, eller hade ni låtit det vara i det planterade förbandet?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röja i högre plantskog?

masterchief  
#87323 Vill du ha maximal utveckling på träden så skulle jag röja.
Men hur kommer det sig att du vill minska totalvolymen i beståndet och förbereda för en trevlig förstagallring? :wink:
Jag vet den var låg, kunde inte låta bli :D

Användarvisningsbild

Re: Röja i högre plantskog?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87330 Mangan kanske har fått en lönsam förröjningskalkyl på skiftet :wink:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röja i högre plantskog?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87332
masterchief skrev:Vill du ha maximal utveckling på träden så skulle jag röja.
Men hur kommer det sig att du vill minska totalvolymen i beståndet och förbereda för en trevlig förstagallring? :wink:
Jag vet den var låg, kunde inte låta bli :D


Nej, nej en trevlig gallring, punkt. Målet är en gallring, och tidig slutavverkning. Då får man röja hårt i början.

Det kommer säkert stå massa buskar med viltbetat löv och tall som hindrar dig vid gallringen, så var inte orolig. :)

Det känns så himla jobbigt att hugga ner fina välväxta granar, när man tänker på hur trist det är att plantera dem. En grej som man också märker, är att antingen överlever alla träd och det bli för tätt, eller så har en hel hop frusit(?) bort och det har blivit en kal yta. Så att öka plantantalet för att kompensera för avgång verkar funka sådär.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja i högre plantskog?

axwell  
#87336
Mangan skrev:Jag tycker detta är för tätt,vill gärna ha ned det till 1600. Så jag får ge mig in och ta ner var fjärde gran ungefär.

Varför har du låst dig vid 1600/ha? Det är lättare att teoretiskt få till 1440 ur rutmönstret.

Avatar Fallback

Re: Röja i högre plantskog?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87339 1600 => 2,5 meters lucka, jämt och bra! :)

Det blir inte riktigt geometrisk röjning, utan jag tar bort de lägsta och skadade så gott det går. Och jag har faktiskt inte kollat vad resultatet blir, måste nog göra det snart. ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja i högre plantskog?

axwell  
#87350 Det där får jag inte ihop, nu bör de stå 2,11 m från varandra med diagonalen 3 m. Hur skall det bli 2,5 meter om de är planterade i rutnät?

Avatar Fallback

Re: Röja i högre plantskog?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87375 Nej, men alltså att jag fastnat för 1600 beror på att det är 2,5m lucka, jämt och bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja i högre plantskog?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87386 Personligen skulle jag inte kostat på detta jobb,utan hellre planterat glest vid nästa föryngring.

Även här i norr planterar man slentrianmässigt ca 2100 gran/ha på G20. Fryser eller drunknar planten får man en lucka oavsett antal,så för gran känns det onödigt tätt ävan om liten täckrot är billlig.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Röja i högre plantskog?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87390 Jo, jag planterade sitkagran med 1600/ha, får se hur det går.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja i högre plantskog?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87423 Känns ju lite dumt o röja ner plantor som ändå är planterade gallra tidigare är väl o föredra.

Avatar Fallback

Re: Röja i högre plantskog?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87449 Jag måste ju ändå in där med sågen. Ja, jag vet inte, först var jag säker men att såga ner välväxta granar är inte kul alls.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja i högre plantskog?

risarn  
#87450 2.5 blir ju glest...2 m var ju en klassiker förr...åtminstone i dessa trakter..gamla skaraborg

Avatar Fallback

Re: Röja i högre plantskog?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87453 Jag trode är satta på lite drygt 2m nu, ja. Men det var ju inte ovanligt med tre gallringar förr heller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja i högre plantskog?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87464
Mangan skrev:Jag måste ju ändå in där med sågen. Ja, jag vet inte, först var jag säker men att såga ner välväxta granar är inte kul alls.

Står det 2200 stam/ha och inget löv att tala om som du sa så måste du väll inte in där med sågen? Vad jag förstår så har du inte så mycket självföryngrad gran(eller annat) heller i mellan i planteringsförbandet?
Har någon ändå lagt ner arbete på att plantera alla dessa plantor så kan dom väll lika gärna stå till gallringen?
En bild på beståndet i fråga hade varit intressant :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).