Sågverk (mindre)

Solosåg eller Bamsesåg

115 inlägg 121765 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Eric H  
#86805
th skrev:
Lajban skrev:Har fått förfrågan om legosågning. Hade bara tänkt såga för husbehov så jag har inte funderat på vad jag skall kosta. Frågan är vad jag skall fakturera? Har hört att en del tar betalt per timme och en del per kubik färdigsågat. Någon som har något tips?

De gånger jag sålt så tar jag 1 kr/kvadrattum/meter + moms. Blir 20 kr/m för en 2"x8" regel som kostar 32 kr/m för en 45x195 regel hos Byggmax samt 5 kr/m för 1"x4" mot 7 kr/m för 21x95 hos Byggmax. Sågar inte direkt för att göra stor vinst utan ser det mer som ett betalt gym :grin:


Är det legosågning eller håller du med timmer då?

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Lindberg  
#86811
valmetjimmy skrev:Jag har jobbat med timmring, och har en 9-meters bamsesåg med fräs.Vad gäller sågning så är jag inte alls imponerad, men det beror på vilka krav man ställer. Det tar en j-a tid och blir mycket spån. Jag gjorde ett hus där jag blockade och fräste, men det gick för mycket tid till sågning. Numer köper jag blockat timmer och fräser bara. Bamsefräsen är klart överlägsen alla andra märken i samma prisklass. Jag håller just nu på med en bastu på 3x7m. Till den köpte jag torrt, blockat och fräst grantimmer för 30 kr/m. Kan inte göra det billigare med bamsen.
Nackdelen är att man går miste om topp-rot timmringen.
Funderar på att sälja sågbänken.... ngn intresserad?



Kom att fundera på att du säger att du går miste om topp-rot timmring, hur menar du då?
På Bamsesågen går det bra att göra så - såga konsika stockar så får du koniska block.
Man sprintar i stocklyftarna bara. Vet många som gör topp-rot timmring med den. Funkar jätte bra

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Lajban  
#86822 Har inte köpt sågverket ännu, bara tagit in offerter. Skall inhandla det i maj. Undrar om någon kan tala om ifall det skiljer mycket i måttnoggrannhet om man har två el tre stocklyftare? Sågar man 1" brädor på fem meter kan man ju tänka sig att det blir ett visst nedhäng med dålig måttnoggrannhet som följd om man har bara har två lyftare. Någon som upplever det som problem? Kostar ju några tusenlappar extra med tre men skall man såga och sälja måste man ju ha bra pris OCH bra kvalitet för att ha en bra förhandlingssits. Någon som byggt en virketstork som tar fem meter?

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

lenko  
#86834 Har själv Bamsesågen, den med 3 stocklyftare. Den ger ju dessutom 1 m längre sågstativ (i mitt fall 7 m) än den med 2 stocklyftare. Kan ju vara bra inför framtiden om man senare vill komplettera med timmerfräsen och/eller klingsågen, som ju tar viss plats på stativet, och därmed minskar ner möjlig såglängd.
Och visst har antalet stocklyftare betydelse för nedhänget när man sågar, framförallt när man ska klyva de sista planken/brädorna. Avståndet mellan stocklyftarna är 1,5 resp 2,5 m, dvs totalt ca 4 m mellan de yttersta stocklyftarna. För timmer kortare än 4 m så kan man ju välja ena eller andra stocklyftarparet som passar bäst för den stock man har, för att på så sätt minimera nedhänget.
Framförallt ser man problemet med nedhäng ju tunnare bräder man skall klyva på slutet; ett sätt är ju att lägga en rak fin planka under virket; men upplevde själv att även den till synes raka fina plankan kan vrida sig när den får ligga ute i regn o rusk o sol om vartannat. Har därför sent i höstas varit och köpt en U-balk (95 mm bred) som jag kan lägga under det som skall klyvas.
Har ej byggt ngn virkestork, endast en taköverbyggnad där jag kan ströa upp och förvara det sågade virket.

Användarvisningsbild

Re: Solosåg eller Bamsesåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86842
Lajban skrev:Har inte köpt sågverket ännu, bara tagit in offerter. Skall inhandla det i maj. Undrar om någon kan tala om ifall det skiljer mycket i måttnoggrannhet om man har två el tre stocklyftare? Sågar man 1" brädor på fem meter kan man ju tänka sig att det blir ett visst nedhäng med dålig måttnoggrannhet som följd om man har bara har två lyftare. Någon som upplever det som problem? Kostar ju några tusenlappar extra med tre men skall man såga och sälja måste man ju ha bra pris OCH bra kvalitet för att ha en bra förhandlingssits. Någon som byggt en virketstork som tar fem meter?


Är det inte ett alternativ att kolla på Lennartsfors som har stöd för varje meter? Kör ett sådant (märkt Jonsered) sedan mer än 10 år och är mycket nöjd. Inga problem med att även få den sista 22 mm-brädan helt perfekt i tjocklek.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Eric H  
#86896 Till Solosågen finns det saxstöd samt ytterligare några mindre, för att hålla upp nedhängande brädor. Finns det inga stöd till bamsesågen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Solosåg eller Bamsesåg

halvproffs  
#86898 Det är nog kul och intressant i början att använda solosågar och liknade, men i längden blir det nog väldigt påfrestande om man vill göra lite större volymer. Jag brukar såga en bil med släp varje år vid en lokal såg och det gör dom på en dag och det kostar ca 13000:- inklusive moms till en del beroende på vilka dimensioner jag vill ha. Att använda sågen för att göra byggtimmer är nog den bästa användningen för sågen. Håller med en tidigare insändare att Logosol är suveräna att marknadsföra sig. Har själv en fyrkutterhyvel från Logosol och får tidningen Nysågat och nuförtiden skummar jag bara igenom den. Förr läste man den okritiskt. Dom är mycket servicevänliga, så där måste dom ha en eloge.

Användarvisningsbild

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Camwood  
#87028
halvproffs skrev:Det är nog kul och intressant i början att använda solosågar och liknade, men i längden blir det nog väldigt påfrestande om man vill göra lite större volymer. Jag brukar såga en bil med släp varje år vid en lokal såg och det gör dom på en dag och det kostar ca 13000:- inklusive moms till en del beroende på vilka dimensioner jag vill ha. Att använda sågen för att göra byggtimmer är nog den bästa användningen för sågen. Håller med en tidigare insändare att Logosol är suveräna att marknadsföra sig. Har själv en fyrkutterhyvel från Logosol och får tidningen Nysågat och nuförtiden skummar jag bara igenom den. Förr läste man den okritiskt. Dom är mycket servicevänliga, så där måste dom ha en eloge.


:grin: Såga större volymer med Solosågen är inte något problem !
Det mesta hänger på vad man har för utrustning runt sågen och hur man plockar och hanterar virket
så praktiskt som möjligt . Praktiskt så kan 1 man såga och stapla ca 800-1000 m3 sågat virke
per år ca 16 st långtradare :surp: Den teoretiska sågkapacitet är mycket högre.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Lajban  
#87075
Eric H skrev:
th skrev:
Lajban skrev:Har fått förfrågan om legosågning. Hade bara tänkt såga för husbehov så jag har inte funderat på vad jag skall kosta. Frågan är vad jag skall fakturera? Har hört att en del tar betalt per timme och en del per kubik färdigsågat. Någon som har något tips?

De gånger jag sålt så tar jag 1 kr/kvadrattum/meter + moms. Blir 20 kr/m för en 2"x8" regel som kostar 32 kr/m för en 45x195 regel hos Byggmax samt 5 kr/m för 1"x4" mot 7 kr/m för 21x95 hos Byggmax. Sågar inte direkt för att göra stor vinst utan ser det mer som ett betalt gym :grin:


Är det legosågning eller håller du med timmer då?

De priserna är väl vad som gäller här nere i södra halland och är väl vad jag har tänkt att ta när jag förädlar min egen skog till byggvirke. Frågan är vad man skall ta om man exempelvis sågar löv och torkar ner till snickeritorrt? Vilka dim skall man isf såga upp? Någon som säljer till något specialsnickeri? Vad jag skall fakturera vid ren legosågning har jag inte bestämt än. Är det någon som legosågar och vad fakturerar ni i så fall?

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87078 Vår Jonseredssåg, det blir mycket spån. En alstock ligger på sågen på bilden.

Användarvisningsbild

Re: Solosåg eller Bamsesåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87101
Eric H skrev:
th skrev:
Lajban skrev:Har fått förfrågan om legosågning. Hade bara tänkt såga för husbehov så jag har inte funderat på vad jag skall kosta. Frågan är vad jag skall fakturera? Har hört att en del tar betalt per timme och en del per kubik färdigsågat. Någon som har något tips?

De gånger jag sålt så tar jag 1 kr/kvadrattum/meter + moms. Blir 20 kr/m för en 2"x8" regel som kostar 32 kr/m för en 45x195 regel hos Byggmax samt 5 kr/m för 1"x4" mot 7 kr/m för 21x95 hos Byggmax. Sågar inte direkt för att göra stor vinst utan ser det mer som ett betalt gym :grin:


Är det legosågning eller håller du med timmer då?

Det är inklusive timmer. Någon gång har jag lånat ut verket och tagit 1 kr/m i hyra, men det var mera en engångsföreteelse.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Nygren  
#87285 Har tittat på filmer om både Bamse och Solosågen och det ser ut som solosågen sågar fortare än Bamsen.
Är det någon som har info om detta?
Är väldigt nära att köpa en M7 med elmotor och eldrift från Logosol.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Lindberg  
#87288 Vilka sågar jämför du med då? Kedjesågarna sågar ganska lika fort men kolla i verkligheten så ser du skillnaden. Tänk på att den ena kan vara så att det är utvalt stock för filmning för det beror ju helt hur trästocken är och det syns inte utan på.Kvistigt, färskt, fryset mm, ev mycket tjur i virket.
M7 med vilken elmotor?
längd? såglängd 5 meter?

Tänkte bara vad jämför du den med?

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87293
Nygren skrev:Har tittat på filmer om både Bamse och Solosågen och det ser ut som solosågen sågar fortare än Bamsen.
Är det någon som har info om detta?
Är väldigt nära att köpa en M7 med elmotor och eldrift från Logosol.


Några bra frågor man ska ställa sig innan man köper en egen såg.
1. Finns det någon annan såg i närheten som kan såga istället(och vad kostar det)?
2. Vad ska man såga, bräder och/eller stockar, vilka volymer handlar det om?
3. Är det för sitt eget höga nöjes skulle eller är det av affärsmässiga skäl man vill ha ett sågverk?

Om man efter att ha svarat på dessa frågor forfarande vill ha ett eget sågverk så spelar volymerna
stor roll. Om det inte rör sig om väldigt små volymer så kanske ett sågverk från
www.ecosagen.se skulle passa.

Titta gärna på Ecosågen så att du är medveten om vad du INTE får när du köper från Bamse eller Logosol.

Titta på arbetsflödet:
Hur får du fram stocken till sågbordet?
Hur ställer du in tjocklek på brädan?
Kan man såga flera gånger utan att ta bort tidigare sågad bräda?
Kan man ställa sågen på en permanent och plan plats?
Hur hanteras spån?
Hur många m3 per timme klarar sågen(och du) av?
Vilken såghastighet meter per sekund har sågen?
Vilka stockar klarar sågen (längd och diameter)?
El eller motorsågsdrift?
El eller manuell matning?
El eller manuell stockhöjning?
Hur klara sågen tunna brädor på slutet?
Vilka toleranskrav har du?
Ny eller begagnad såg?
Hur staplar jag virket för tork?

Själv var jag nära att köpa en begagnad Logosol med eldriven kedja.
Dock så ville i slutändan säljaren inte sälja.
Tanken var att komplettera med en bandsåg för att primärt såga brädor.

När den affären gick i stöpet så tog jag in en offert på en Bamse såg:
7m Bamsesåg, 7,5Kw elmotor, 37.500kr
KS 500-7,5, utan klinga med matning, 22.200kr
Klinga 400 hårdmetall, 2.400kr
Priser exkl moms

Tittade även på en ny Logosol med bandsåg för ungefär samma pengar som Bamsen.
Dock har Bamse klingsåg högre såghastighet.
Dessutom känns höjning av stocken bättre hos Bamse.

Statusen är att jag ännu inte köpt någon såg utan sågar hos ”byasågen” eftersom ett såginköp skulle belasta nöjeskontot alltför mycket.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Nygren  
#87295 Hade funderat på 8kw .
Bamse ringde upp mig för några sekunder sedan och berättade om deras såg.
Nu börjar valet bli riktigt svårt.
Har inga funderingar på timring än men det kanske kommer.
Priset är ungefär lika.
Bamses stock lyftare e smartare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).