Föryngring

Balsampoppel

20 inlägg 23940 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32130 Nu så.. Bilder.

Vi sålde virket som aspmassa.
Kostade runt 7spänn plantan när vi satte.
Visserligen så behöver man ju inte behandla mot viltskador och dyligt, så den kostnaden slipper man ju.
Ska mäta dia och höjd när jag passerar i veckan.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Balsampoppel

boksson  
#82004 Gammal tråd men här har jag en länk till er som är intresserade av poppel, ett examensarbet över poppelbestånd i Skåne
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/0 ... ex_109.pdf

Avatar Fallback

Re: Balsampoppel

Ulfstand  
#87131 Balsampoppel, eller Populus trichocarpa, kommer från nordöstra delen av nordamerika. Släkt med våran egen asp. Luktar underbart på vår och försommar. Vedegenskaper likar mycket aspen. Myrodling, inget jag skulle försöka mig på. I nordamerikas naturskogar hittar man igen balsampopplarna i bördiga sedimentmarker, dvs där vi brutit upp skogen och gjort åkrar. På dessa marker kan den ha en mycket hög tillväxt och konkurrera med hybridaspen. Säkrast är att föryngra med plantor, då får du också en snabb start och förmånen att verkligen kunna se hur fort de växer. Är marken fuktig kan det även gå att sätta sticklingar direkt i backen, även om jag inte sett någon lyckad sticklingsföryngring ännu, bara enstaka träd som tagit sig. Marken måste dock vara ren från ogräs. Det är lätt att ta med sig ett skott, gärna rot eller stubbskott och sätta i ett vattenglas eller direkt i kruka. Rotar sig direkt. Lämna en knopp över jordytan, inte mer, många blad drar för mycket vatten. I Sverige har vi material som går att odla upp till Umeå (ungefär). Det finns nordligare material i Alaska och Brittish Columbia men ingen har sattsat på att ta hem det och testa ännu. Vad kan man ha veden till? bastulavar, takspån, pappersmassa, energived... i Tornedalen bygger man lätta ekor av asp, de lär suga åt sig linolja så de kan bli genomskinliga. I Kanada använder man asp bla. till ytterpanel, har även sett utemöbler av asp.

Avatar Fallback

Re: Balsampoppel

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87160 Var kan man få fatt i plantor av härdigaste sort?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Balsampoppel

Ulfstand  
#87260 Prata med Jörgen Hajek på Skogforsk (090 - 203 33 68, joha@skogforsk.se), han har full koll.

/Ulfstand

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).